• KattenBella

    Bruten fotled, hjälp!

    Tjena! Jag flög av hästen och skadade mig i en form av fotledsfraktur och tänkte kolla med er om några av er är erfarna med den typen av skada. Har haft gips i 5 veckor nu, det är en vecka kvar. Har i 2 veckor kunnat gå helt normalt utan kryckor, ingen svullnad alls, kan gå längre sträckor utan någon smärta. Känner bara lite smärta på morgonen när jag sovit konstigt med benet. Den enda smärtan jag känner är om jag frider på gipset utåt med ett stilla knä. Läkaren sa inget om hur mycket jag fick belasta heller, bara att sprickan var 2mm bred.

    Är det här normalt? När kunde ni börja gå utan kryckor efter avgipsning, och när kan jag återgå till idrott? Jag är 16 år, och vet inte vem jag ska vända mig till. Här är ju alla vuxna, så ni kanske har erfarenhet? ????

  • Svar på tråden Bruten fotled, hjälp!
  • Steven01

    Jag tog själv av gipset två veckor för tidigt efter ett benbrott då det kändes bra. Det blev något fel och jag har haft problem efter det. Och det var 20 år sedan.

    Lyssna på doktor och följ råden.

  • Anonym (Julia)

    Beror ju lite på vad man har brutit. Jag bröt fibula precis ovanför fotknölen 17 januari. Hade gips i 6 veckor. Kunde gå utan kryckor med gipset innan det togs av. Efter gips borttagning kunde jag inte gå på en eller två veckor utan kryckor. Benet var supersmart och hade ingen stabilitet alls. Gjorde ont att ha den i vissa vinklar, kunde inte stå på tå, gå i trappor eller vrida foten då den var så svullen och stel. I slutet av mars kunde jag gå någorlunda normalt. I maj, juni kunde jag börja ta promenader utan för mycket smärta. Idag har det gått 6 månader sedan, fotleden är fortfarande svullen varje dag och jag kan känna av smärta om jag lveranstränger mig för mycket. Jag kan fortfarande inte springa.

  • KattenBella

    Men gud, nu tappar jag mycket hopp.. De har liksom inte pratat eller visat något, bara ?det ser fint ut, sprickan är 2mm bred. Nu ska du gipsas om och till sjukgymnast?. Det var basically allt. Hoppas det är okej med foten nu!

Svar på tråden Bruten fotled, hjälp!