• Truestory

    Så trött på förälderskap

    Älskar mitt barn men hatar föräldrarlivet.

    Kan inte tänka mig att leva utan hen. Men allt praktiskt runt ikring suger. Väntar nu nästa. Funderar på om jag gjort rätt. Har ett tufft missnöjt barn som är svårt att göra något alls med. Jag är van och resa och leva ett rätt spontant liv. Trodde man skulle kunna göra saker med barn. Men hen är missnöjd och gnällig jämt. Kunde inte ha hen i vagnen förens 5 månader. Aldrig tagit napp. Konstanta magproblem. Amningen på 7.5 månad va ångest deluxe då hen bara skrek. Börjar sova hyfsat nu vid 1 års ålder. Ibland får man hela nätter.

    Känns som jag håller på att förlora min man. Dåligt sexliv ingen av oss är utvilade och vardagen är bara en lång kamp. Tycker inte livet är så roligt att leva faktist.. Vad gör man?

  • Svar på tråden Så trött på förälderskap
  • Fjäril kär

    Det är då man skaffar hjälp. Prioritera er som vuxna och rationalisera bort allt onödigt. Be om hjälp av föräldrar, släkt och vänner och se till att få sova, bara vara och kanske överväg att köpa städhjälp, matkassar eller annat.

    Skippa alla tankar på vad ni borde kunna och istället utgå ifrån just er situation och era förutsättningar. Kanske en ny lekplats i grannstaden funkar bättre än djurpark med illvrål och trötta ben. Sandlådan hos mormor ger er större lugn och ro än vad kanske en dag på stranden hade gjort. Njut av det lilla istället för att sakna det ni inte kan.

  • Truestory
    Fjäril kär skrev 2021-07-18 20:49:46 följande:

    Det är då man skaffar hjälp. Prioritera er som vuxna och rationalisera bort allt onödigt. Be om hjälp av föräldrar, släkt och vänner och se till att få sova, bara vara och kanske överväg att köpa städhjälp, matkassar eller annat.

    Skippa alla tankar på vad ni borde kunna och istället utgå ifrån just er situation och era förutsättningar. Kanske en ny lekplats i grannstaden funkar bättre än djurpark med illvrål och trötta ben. Sandlådan hos mormor ger er större lugn och ro än vad kanske en dag på stranden hade gjort. Njut av det lilla istället för att sakna det ni inte kan.


    Tack för tipset!
  • Anonym (Soee)

    När man är mitt inne i småbarnslivet så tror man att det kommer ?alltid vara så här? men så vips blir Do stora och mer och mer självständiga och ditt andra barn behöver absolut inte bli lika gnälligt som nummer 1 :)

  • Truestory
    Anonym (Soee) skrev 2021-07-18 21:48:33 följande:

    När man är mitt inne i småbarnslivet så tror man att det kommer ?alltid vara så här? men så vips blir Do stora och mer och mer självständiga och ditt andra barn behöver absolut inte bli lika gnälligt som nummer 1 :)


    Ja det känns verkligen så. Så tack för den uppmuntran jag har hög förhoppningar på dagis!!
  • nnnnnnnn

    ni är ju två föräldrar, passa på att ta FL båda samtidigt!
    När syskonet kommer så är det kanske dags för er båda att vara hemma med barnen 3-6 månader eller längre?
    Har pappan tagit ut alla sina dagar? Annars är det ju smart att han tar ut FL på äldre barnet när babyn kommer, så har ni dubbelt så många famnar och händer, ni kan bytas av och hjälpas åt.

  • Truestory
    nnnnnnnn skrev 2021-07-18 23:51:03 följande:

    ni är ju två föräldrar, passa på att ta FL båda samtidigt!

    När syskonet kommer så är det kanske dags för er båda att vara hemma med barnen 3-6 månader eller längre?

    Har pappan tagit ut alla sina dagar? Annars är det ju smart att han tar ut FL på äldre barnet när babyn kommer, så har ni dubbelt så många famnar och händer, ni kan bytas av och hjälpas åt.


    Klokt hade defenitivt varit ett alternativ om vi inte drev eget båda två
    nnnnnnnn skrev 2021-07-18 23:51:03 följande:

    ni är ju två föräldrar, passa på att ta FL båda samtidigt!

    När syskonet kommer så är det kanske dags för er båda att vara hemma med barnen 3-6 månader eller längre?

    Har pappan tagit ut alla sina dagar? Annars är det ju smart att han tar ut FL på äldre barnet när babyn kommer, så har ni dubbelt så många famnar och händer, ni kan bytas av och hjälpas åt.


    Klokt hade defenitivt varit ett alternativ om vi inte drev företag ihop
  • Anonym (E)

    Jag förstår dig till fullo. Det är en galen känslomix av att hata varenda dag och att älska varje sekund. Men det går i perioder. Våra pojkar är 3 och 6 år och vi är också mitt i en sådan period som gör att jag går sönder inombords. Gråter i bilen och är så trött hela vägen in i själen. Ibland tänker jag att jag inte hade skaffat barn om jag visste hur tungt det var. Men så i andra andetaget blir man alldeles uppfylld av kärlek och stolthet över hur fina de är. Galet egentligen.

    Det blir bättre, säger dom. Snart får du livet tillbaka, små steg i taget <3 

  • nnnnnnnn
    Truestory skrev 2021-07-19 10:10:04 följande:
    Klokt hade defenitivt varit ett alternativ om vi inte drev eget båda två

    Klokt hade defenitivt varit ett alternativ om vi inte drev företag ihop
    Men då kanske ni enklare kan dela tidigare?
    Att ni båda jobbar tex 50% när yngsta barnet är tex 6 månader?
    Så det inte blir så att du får ta all den tråkiga tiden i början och han när barnen är större och går att göra kul grejor med...
  • Anonym (Hej)

    Varför skaffa en till om du känner så?

    Jag känner typ samma som dig, plus att jag älskar egentid och att driva eget, därför stannar vi vid ett barn

  • Anonym (Märkligt)

    Asså, helt ärligt med er som säger när syskon kommer. Varför är de en självklarthet? Uppenbarligen klarar TS och henne man inte av de redan befintliga barnent och vardagen, hur i all världen skulle det på något sätt bli bättre med ett barn till att ta hand om?

  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (Märkligt) skrev 2021-07-19 17:00:30 följande:

    Asså, helt ärligt med er som säger när syskon kommer. Varför är de en självklarthet? Uppenbarligen klarar TS och henne man inte av de redan befintliga barnent och vardagen, hur i all världen skulle det på något sätt bli bättre med ett barn till att ta hand om?


    Missade att TS väntar en till. Ah, då är det som det är. Kommer aldrig förstå mig på folk som skaffar mer ansvar när de redan går sönder av de som redan finns.
  • Truestory
    Anonym (E) skrev 2021-07-19 13:12:21 följande:

    Jag förstår dig till fullo. Det är en galen känslomix av att hata varenda dag och att älska varje sekund. Men det går i perioder. Våra pojkar är 3 och 6 år och vi är också mitt i en sådan period som gör att jag går sönder inombords. Gråter i bilen och är så trött hela vägen in i själen. Ibland tänker jag att jag inte hade skaffat barn om jag visste hur tungt det var. Men så i andra andetaget blir man alldeles uppfylld av kärlek och stolthet över hur fina de är. Galet egentligen.

    Det blir bättre, säger dom. Snart får du livet tillbaka, små steg i taget <3 


    Tack för uppmuntran??
  • Anonym (Trött)

    Ja, i mina mörkaste stunder funderar jag på att separera för att på så vis få vila varannan vecka.

  • Elin P

    Men skaffa inte ett barn till nu om du tycker det är tufft med ett. Det är inte lag på att ha flera barn utan det är ok att stanna vid att vara enbarnsförälder. För det blir lättare ju äldre de blir! Med ett barn är det dessutom lätt att kunna göra saker då de är äldre tex resor.

Svar på tråden Så trött på förälderskap