• apelsinvilma

    Hjälp med antagningsbesked och svar!

    Hej! Jag har blivit placerad som reserv på mitt förstahandsval och blivit antagen till mitt andrahandsval. Om jag tackar nej till att stå som reserv på mitt förstahandsval men tackar ja till min antagning på mitt andrahandsval vad innebär detta?

    Är det helt garanterat att jag då har en plats på mitt andrahandsval där det står att jag blivit antagen, trots att jag tackade nej till reservplatsen som jag hade på mitt förstahandsval?

    Kommer mitt förstahandsval där jag stod som reserv strykas från listan inför andra antagningsbeskedet, och mitt andrahandsval att flyttas upp i listan och istället stå som etta på min prioriteringslista? Eller hur funkar det nu inför andra antagningsbeskedet när jag tackat nej till reservplatsen men ja till mitt andrahandsval där jag blivit antagen?

    Eller har jag missuppfattat det hela? Hur ska jag svara om jag helst vill läsa mitt andrahandsval där jag blivit antagen, och inte stå kvar som reserv på mitt förstahandsval, om allt detta ens går att göra? Eller går det inte för mig att direkt börja studera på mitt andrahandsalternativ och tacka nej till att stå som reserv?

  • Svar på tråden Hjälp med antagningsbesked och svar!
  • Sockerikaffet

    Jo du kan tacka ja till andrahandsvalet och nej till förstahandsvalet. Då är du garanterad plats på andrahandsvalet som du är antagen till. Men om du skulle tacka ja till reservplatsen och sen bli antagen till den kommer du strykas från andrahandsvalet, så om du hellre vill ha det är det viktigt att tacka nej till förstahandsvalet.

  • apelsinvilma
    Sockerikaffet skrev 2021-07-18 20:58:55 följande:

    Jo du kan tacka ja till andrahandsvalet och nej till förstahandsvalet. Då är du garanterad plats på andrahandsvalet som du är antagen till. Men om du skulle tacka ja till reservplatsen och sen bli antagen till den kommer du strykas från andrahandsvalet, så om du hellre vill ha det är det viktigt att tacka nej till förstahandsvalet.


    Tack för ditt svar! Så alltså slutligen, nu när jag tackat nej till reservplatsen på mitt förstahandsval och ja till mitt andrahandsval där jag blivit antagen kommer jag garanterat att ha en plats där?
  • Sockerikaffet
    apelsinvilma skrev 2021-07-18 21:07:49 följande:

    Tack för ditt svar! Så alltså slutligen, nu när jag tackat nej till reservplatsen på mitt förstahandsval och ja till mitt andrahandsval där jag blivit antagen kommer jag garanterat att ha en plats där?


    Ja precis.
Svar på tråden Hjälp med antagningsbesked och svar!