• Anonym (ts)

Närhet i en relation

Jag har träffat en man som på många sätt passar mig väldigt bra och som jag börjar få starka känslor för. Vi hade ett långt samtal igår och han känner likadant. Jag är en fysisk person som gärna rör vid min partner och är nära honom. Där skiljer vi oss åt för han tar sällan initiativ till närhet om han inte har tankar på sex. Han säger att han tycker om att jag rör vid honom men det kommer inte naturligt för honom att göra samma sak med mig.

Det här har så klart orsaker och han har även i andra sammanhang lite svårt att släppa folk inpå livet. Han är dock medveten om det och pratar öppet om det med mig. Vi är båda vuxna personer och jag har inga illusioner om att ändra på honom. Frågan är om jag kan leva med det i längden. Nu är jag förälskad och då ser man ju bara möjligheter och inga hinder men sen då?

Finns det personer här som lever lyckliga trots olikheter vad gäller hur lätt man har för närhet och intimitet? Hur får man det att funka i längden? Går det ens?

Jag har sagt att jag vill vara med honom men att det här är något jag behöver fundera lite på.

• Svar på tråden Närhet i en relation
  • Anonym (Tvärtom)

Jag är lite tvärtom, jag gillar inte närhet så speciellt mycket och definitivt inte med någon som inte är ens "partner" än när man fortfarande dejtar. Min sambo var tvärtom, han älskade att hålla mig i handen, ta på mig och visa närhet. Jag var dock ärlig från första början att jag är ganska kall när det kommer till sånt.

Med åren så har jag blivit mycket mjukare! Jag tycker det är mysigt att kyssas och ta på honom, utan att jag indikerar till sex. Är ju förstås inte alls lika närgången som han är fortfarande, men har absolut öppnat upp mig mer och ändrat min inställning till "mys och närhet" till det bättre.

• Anonym (ts)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2021-07-19 12:26:35 följande:

Jag är lite tvärtom, jag gillar inte närhet så speciellt mycket och definitivt inte med någon som inte är ens "partner" än när man fortfarande dejtar. Min sambo var tvärtom, han älskade att hålla mig i handen, ta på mig och visa närhet. Jag var dock ärlig från första början att jag är ganska kall när det kommer till sånt.

Med åren så har jag blivit mycket mjukare! Jag tycker det är mysigt att kyssas och ta på honom, utan att jag indikerar till sex. Är ju förstås inte alls lika närgången som han är fortfarande, men har absolut öppnat upp mig mer och ändrat min inställning till "mys och närhet" till det bättre.

Tack för ditt svar. Har har din sambo hanterat era skillnader? Är han lika nära som han känner för eller lägger han band på sig? Känner han sig sedd och uppskattad? (Förstår att det kanske är svårt för dig att veta till fullo men ni kanske har pratat om det?)
  • Anonym (pppp)

Det finns många tråder här på forumet om par som varit ihop länge där det är så att den ena inte gärna har fysisk närhet i vardagen medan den andra går sönder inombords av längtan. Är detta viktigt så ska man nog fundera en gång till innan man går in i en relation, om det är så här redan. 

• Anonym (ts)
    Anonym (pppp) skrev 2021-07-19 13:01:36 följande:

Det finns många tråder här på forumet om par som varit ihop länge där det är så att den ena inte gärna har fysisk närhet i vardagen medan den andra går sönder inombords av längtan. Är detta viktigt så ska man nog fundera en gång till innan man går in i en relation, om det är så här redan. 

Jo, jag vet det och det är därför jag behöver fundera på detta. Det finns ju flera sätt att få någon att känna sig sedd och älskad, fysisk närhet är en av dem men man kan ju visa kärlek på andra sätt också. Det som får mig ändå att hoppas är att vi redan nu kan prata om detta, plus att han tar emot min närhet. Lägger jag armen om honom i sängen drar han mig till sig. Kryper jag upp mot honom i soffan lägger han armen om mig. Skulle han inte ge mig gensvar skulle jag nog redan gett upp detta. Men han har samtidigt aldrig tagit min hand när vi har varit ute och gått.
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (ts) skrev 2021-07-19 12:58:50 följande:

Tack för ditt svar. Har har din sambo hanterat era skillnader? Är han lika nära som han känner för eller lägger han band på sig? Känner han sig sedd och uppskattad? (Förstår att det kanske är svårt för dig att veta till fullo men ni kanske har pratat om det?)

I början kände han sig nog inte lika uppskattad och säkerligen lite frustrerad på närhet, jag är dålig på att visa genom närhet att jag tycker om personen. Men han vande sig och framför allt så försökte jag inte avvärja honom när han gav mig närhet. Förstår ju att det är jobbigt att hela tiden ge men att aldrig få något tillbaka.

Nu när jag har blivit mer van med närhet och även kan ge på eget initiativ så blir han snarare överlycklig, det syns på honom. Han berättar att det gör honom lycklig att jag t.ex. tar på honom, och såklart vill jag ju kunna ge honom den lilla extra glädjen i vardagen av en sådan simpel sak.

Hur brukar din göra, är det liksom "tack men nej tack" eller låter han dig gosa på honom? Som den kalla personen förstår jag ju nu att man förlorar inte själv på att låta den andre visa sin närhet och få utlopp för sina känslor. Jag tycker att man får försöka mötas halvvägs även om det gör en obekväm och inte alls stämmer överens med sin personlighet, och det är ju så lite energi som krävs för att göra sin partner glad.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2021-07-19 13:20:36 följande:

I början kände han sig nog inte lika uppskattad och säkerligen lite frustrerad på närhet, jag är dålig på att visa genom närhet att jag tycker om personen. Men han vande sig och framför allt så försökte jag inte avvärja honom när han gav mig närhet. Förstår ju att det är jobbigt att hela tiden ge men att aldrig få något tillbaka.

Nu när jag har blivit mer van med närhet och även kan ge på eget initiativ så blir han snarare överlycklig, det syns på honom. Han berättar att det gör honom lycklig att jag t.ex. tar på honom, och såklart vill jag ju kunna ge honom den lilla extra glädjen i vardagen av en sådan simpel sak.

Hur brukar din göra, är det liksom "tack men nej tack" eller låter han dig gosa på honom? Som den kalla personen förstår jag ju nu att man förlorar inte själv på att låta den andre visa sin närhet och få utlopp för sina känslor. Jag tycker att man får försöka mötas halvvägs även om det gör en obekväm och inte alls stämmer överens med sin personlighet, och det är ju så lite energi som krävs för att göra sin partner glad.

Nu har vi bara träffats några månader men jag har inte känt mig avvisad någon gång. Ofta får jag ett positivt gensvar och han säger att han tycker att jag är mysig. Men det där är väl en sak jag är lite rädd för ska ändras när den här första förälskelsen lagt sig och det blir mer vardag. Att han ska börja tycka jag är påträngande och krävade.

Jag håller helt med dig om att mötas halvvägs. Det är vad jag hoppas vi ska kunna göra. Både att han ska möta mig men också att jag ska kunna läsa av när han behöver space utan att det ska kännas som att jag blir avvisad.
  • Anonym (Kärleksspråk)

Läs på om de 5 kärleksspråken. Fysisk beröring är ett av språken, men det ligger ju inte i topp för alla och det gäller att hitta någon medelväg för att båda parter ska bli nöjda i ett förhållande.

• Anonym (det beror på)

Jag skulle gärna vilja ha mer närhet men min sambo tolkar det alltid som att vi ska ha sex.Han är väldigt sexfixerad så jag avstår från att krama honom.

• Anonym (ts)
    Anonym (Kärleksspråk) skrev 2021-07-19 13:56:54 följande:

Läs på om de 5 kärleksspråken. Fysisk beröring är ett av språken, men det ligger ju inte i topp för alla och det gäller att hitta någon medelväg för att båda parter ska bli nöjda i ett förhållande.

Tack för tips. Det är bra saker att tänka på. Vi är ju bara i början av relationen men jag uppfattar honom som en snäll och omtänksam person som ställer upp med handling snarare än romantiska gester.
  • Anonym (Jo)

Närhet är viktigt för mig.

Svar på tråden Närhet i en relation