• Smulan70

    Ta corona-vaccin under graviditet eller inte?

    Numera erbjuds ju alla gravida covid19-vaccin efter vecka graviditetsvecka 12. Jag känner ingen som gjort det och är därför nyfiken på om det är någon här som valt att vaccinera sig mot covid under graviditeten? Eller tvärtom valt att inte göra det under graviditeten? Hur har ni resonerat/argumenterat er fram till ett beslut som känts rätt för er?

  • Svar på tråden Ta corona-vaccin under graviditet eller inte?
  • Anonym4848
    Smulan70 skrev 2021-07-19 17:16:26 följande:

    Numera erbjuds ju alla gravida covid19-vaccin efter vecka graviditetsvecka 12. Jag känner ingen som gjort det och är därför nyfiken på om det är någon här som valt att vaccinera sig mot covid under graviditeten? Eller tvärtom valt att inte göra det under graviditeten? Hur har ni resonerat/argumenterat er fram till ett beslut som känts rätt för er?


    Jag är i v. 11 nu och kommer ta det efter KUB om 2,5 v. Tänker att det troligtvis är större risker med att bli allvarligt sjuk i covid än att ta vaccinet.
  • Thewalk

    Jag har velat lite, men bestämt mig för att ta det nu.

    Ska boka tid i veckan, är i v.19 nu.

    Jag har haft covid i början av året, men och känner mig inte så orolig för det. Men jag tror att vaccinet är helt säker för både mig och tvillingarna jag väntar. Har flera vänner som är gravida och de flesta har tagit.

    Förstår dock de som tvekar och har full respekt för det.

  • essemess

    Hej! Jag tog första sprutan för ett par veckor sedan (är i vecka 17+4 nu). Jag rådfrågade min BM som rekommenderade mig att ta det efter vecka 12. Jag är dessutom i riskgrupp (35år). BM sa att bebis får ett skydd av det så det känns bra tycker jag.

  • JosHed

    Jag tog första dosen direkt efter KUB. Är mer orolig för vad en eventuell coronainfektion kan göra med barnet än ett vaccin som bedöms som säkert ?? Hade jag kunnat isolera mig 100% hade jag inte tagit det. Men jag jobbar på kontor samt med barn och unga och blir inte avstängd, mannen jobbar med mycket kundrelationen och sonen går på förskolan :)

  • partytsljus75

    Jag är 35+ och tog första sprutan i vecka 14. Efter att jag hade sett levande foster på ul efter barmmorskans rekommendation. Nu är det snart vecka 18.

  • Hanky Panky

    Jag är avstängd från arbetet och träffar bara mina närmaste så har inte tagit vaccinet. Jag är i vecka 27 nu.
    Just nu är smittan också ganska låg i min stad, så jag är inte lika orolig för det som jag är för eventuella komplikationer som vaccinet kan ge bebisen i framtiden. Det är säkert helt safe, men jag vågar inte riktigt ta risken.

    Kommer vaccinera mig efter förlossningen.

    Min bm har inte ens nämnt corona under våra träffar.

  • Fjaril90

    Har tagit det. Både min BM och bekanta som jobbar inom sjukvården har rekommenderar det. Man vet att en Corona infektion kan medföra allvarliga komplikationer. Efter forskning har man inte kunnat hitta några allvarliga komplikationer för varken mamma eller foster efter vaccination och även om vaccinet är nytt så är inte formen av vaccin det.

    Förstår att man kan vara lite osäker då det känns ?nytt? (och att man kan vara extra rädd och osäker på allt under en graviditet), men man har gjort mycket forskning på den typen av vaccin tidigare så jag går på forskning och vetenskap över orolig magkänsla varje gång det gäller något sånt här.

Svar på tråden Ta corona-vaccin under graviditet eller inte?