• Laman

    High need baby (?).

    Fick vårat andra barn för 13 månader sedan, och älskar självklart henne, men känns även som man gjort bort sig. Tidigare barnet är fem år och det kändes som att livet började bli kul på riktigt igen efter de lite tuffare första småbarnsåren. 

    Är ganska säker på att hon är ett s.k. plusbarn/high need baby. 

    Hon tar varken napp eller flaska, och ingen snuttefilt eller liknande. Det ENDA som kan lugna henne är mammas bröst (jag är pappan). Det gör så jag känner mig ganska otillräcklig och känner att jag har svårare att knyta mig an, då jag enbart funkar som lekgubbe, men så fort det blir lite tårar (vilket är ofta), så blir jag totalt ratat. 

    Hon sover dåligt. Vaknar ofta och oregelbundet och vill ha tutte. Hon vägrar somna med mig. Vi testade nyligen med att försöka sluta med amningen, så hon skulle kunna sova med mig. Men efter en vecka så var hon fortf. totalt hysterisk vid läggdags, det gick helt enkelt inte få henne att somna. Samma sak när hon vaknar på natten och ska somna om. 

    Hennes humör är extremt. Hon är ofta glad, men så fort det blir någon motgång eller att hon inte får som hon vill så blir hon hysterisk. Hon är väldigt intensiv rent generellt. 

    Hon gillar mat generellt, MEN såklart inte välling, gröt, klämmisar, burkar eller annat som kan vara smidigt ibland. Och även om hon gillar maten så har hon inte tid att äta tycker hon utan far omkring som en galning. Att sitta vid matbordet = hysteriska utbrott.


    Som pappa tycker jag helt klart att det jobbigaste är att hon i princip inte kan tröstas utan mammas tutte.


    Någon annan som har haft det liknande, har det blivit bättre eller kommer hon fortsätta vara extremt åt alla håll o kanter?

  • Svar på tråden High need baby (?).
  • MicGeg

    Hallå! Jag kan nästan på pricken säga att det där var vår son - förutom att han gillade gröt. Tyvärr så var jag ganska ohjälpsam när det kom till honom och söva, samt trösta första 1,5 året. Efter det har det börjat gå bättre och nu vid 2 så går det ganska bra. Han föredrar fortfarande mamma (men kanske självklart också - hon är bättre än mig på de flesta sätt :) men för oss är det natt och dag nu. Jag kan söva och sova ensam med honom - dock med lite mer gnäll men inte mycket. Han börjar tom bli lite pappig nu från och till.

  • Laman
    MicGeg skrev 2021-07-19 18:12:14 följande:

    Hallå! Jag kan nästan på pricken säga att det där var vår son - förutom att han gillade gröt. Tyvärr så var jag ganska ohjälpsam när det kom till honom och söva, samt trösta första 1,5 året. Efter det har det börjat gå bättre och nu vid 2 så går det ganska bra. Han föredrar fortfarande mamma (men kanske självklart också - hon är bättre än mig på de flesta sätt :) men för oss är det natt och dag nu. Jag kan söva och sova ensam med honom - dock med lite mer gnäll men inte mycket. Han börjar tom bli lite pappig nu från och till.


    hehe lite kul med gröten, direkt efter jag skrev inlägget så var det som hon kände på sig att pappa var trött, satt still på stolen och åt en hel portion gröt. Inte hänt på månader.

    Skönt att höra att det blir bättre iaf. Om hon lär sig somna utan tutte så kommer livet bli betydligt mkt lättare för både mig och mamman tror jag.
Svar på tråden High need baby (?).