• Anonym (Panik)

    Svampinfektion, vad göra?

    Har fått på mig en svampinfektion under graviditeten. Avskyr det!

    Fick tips om Canesten men det verkar ju halvbra att använda under graviditet eller läser jag fel?

    janusinfo.se/nyheter/nyheter/2014/fortydligandeangaendelokalasvampmedelochgraviditet.5.3046705616fa92fabd5d2f5f.html

    Typ att det rekommenderas men skulle kunna skada?!

    Finns något annat man kan ta för att bli av med kliandet?

  • Svar på tråden Svampinfektion, vad göra?
  • Anonym (Smulan)

    Hör efter med barnmorskan. När jag var gravid för många år sedan var Canesten okej. Men sådant kan ändra sig.

  • Anonym (Panik)
    Anonym (Smulan) skrev 2021-07-20 19:01:19 följande:

    Hör efter med barnmorskan. När jag var gravid för många år sedan var Canesten okej. Men sådant kan ändra sig.


    BM sa att det var ok, och jag borde ju bara lita på henne. Men såg infon på janusinfo och blev fundersam. Men säger de det är ok borde det ju vara så. Kliar ju nåt horribelt!
  • Anonym (V 37+1)

    När jag hade svamp för 2 veckor sedan använde jag pevaryl

  • Anonym (Abcd)

    När jag hade spiral hade jag typ kronisk svampinfektion och då är det verkligen inte bra med canesten och pevaryl hela tiden. Då körde jag dels med vaselin (vit vaselin från tub) som jag smörjde in blygdläpparna med 2 gånger om dagen. Det motverkar sprickor och att svampen får fäste. Och dels så använde jag lactal balans för att återställa balansen i underlivet. 1 om dagen vid besvär och sedan ca en i veckan i förebyggande syfte. Testade salva, vagitatorer och tuber med gel och upplevde tuber a som bäst (och kladdigast).

  • Anonym (D)

    Har du haft svamp tidigare och använt antingen canesten eller Pevaryl med bra effekt?

    Många gånger verkar tyvärr dessa två inte hjälpa nämnvärt? och en av biverkningarna är just klåda.

    För mig var det enda som hjälpte diflucan, vilket nog inte heller ska användas som gravid men om jag personligen fått ok av läkare att ta det trots graviditet så hade det definitivt varit mitt val.

    Har du testar alla husmorsknep? Försökt svälta ut svampen genom att plocka bort alla kolhydrater?

  • Anonym (Panik)
    Anonym (D) skrev 2021-07-20 20:52:56 följande:

    Har du haft svamp tidigare och använt antingen canesten eller Pevaryl med bra effekt?

    Många gånger verkar tyvärr dessa två inte hjälpa nämnvärt? och en av biverkningarna är just klåda.

    För mig var det enda som hjälpte diflucan, vilket nog inte heller ska användas som gravid men om jag personligen fått ok av läkare att ta det trots graviditet så hade det definitivt varit mitt val.

    Har du testar alla husmorsknep? Försökt svälta ut svampen genom att plocka bort alla kolhydrater?


    Ta bort kolhydrater funkar inte, vill ha dem både som gravid och inte, blir sur och grinig utan dem och tycker om bröd och pasta för mycket.

    Testat att smörja med kokosolja och olivolja. Har inte testat Canesten innan så har ingen koll på om den funkar bra, normalt när jag fått svamp så försvinner den på några dagar av sig själv...
  • Anonym (D)
    Anonym (Panik) skrev 2021-07-20 21:41:35 följande:

    Ta bort kolhydrater funkar inte, vill ha dem både som gravid och inte, blir sur och grinig utan dem och tycker om bröd och pasta för mycket.

    Testat att smörja med kokosolja och olivolja. Har inte testat Canesten innan så har ingen koll på om den funkar bra, normalt när jag fått svamp så försvinner den på några dagar av sig själv...


    Förstår inställningen gällande kolhydraterna.

    Hade troligtvis varit min absolut sista utväg som gravid.

    Men annars är det väl att lufta (är du hemma mycket så klänning utan trosor under).

    Im du brukar kunna bli av med det utan åtgärd så tänker jag ändå att du kan ha goda chanser med canesten.

    Som jag förstått det så är biverkningar vanligare med Pevaryl (det var iaf vad bm sade till mig efter att jag först använt Pevaryl efter läkares ordination och inte blev av med svampen)
  • Anonym (P)

    Använd denna istället: www.apoteket.se/produkt/rfsu-candicur-10-st-ask-778978/

    Har använt förut som ej gravid o funkade bra för mig.

    Skulle inte använda pevaryl eller canesten under graviditet eller efter ärligt talat man kan få riktiga problem med underlivet av dem. Läste om ngn som t.o.m fått vestibulit så undvik

  • Anonym (Va)
    Anonym (Panik) skrev 2021-07-20 18:37:42 följande:

    Har fått på mig en svampinfektion under graviditeten. Avskyr det!

    Fick tips om Canesten men det verkar ju halvbra att använda under graviditet eller läser jag fel?

    janusinfo.se/nyheter/nyheter/2014/fortydligandeangaendelokalasvampmedelochgraviditet.5.3046705616fa92fabd5d2f5f.html

    Typ att det rekommenderas men skulle kunna skada?!

    Finns något annat man kan ta för att bli av med kliandet?


    Har du ens läst texten? Det står ju att vid längre tids användning kan östrogensyntesen påverkas, annars är det ofarligt att använda. Du hade väl ändå bara tänkt använda en kur, eller hade du tänkt använda en längre tid?

    Det är väl sämre att gå och ha en svampinfektion som därmed ökar risken för vidare infektioner än att använda en gång och bli av med skiten?!
Svar på tråden Svampinfektion, vad göra?