• ebbad

    Vill verkligen veta..

    Vill verkligen veta om det finns bakterier i torkat spya? Hoppas ju på att de inte finns för att kunna lugna mig själv i vissa sammanhang.

  • Svar på tråden Vill verkligen veta..
  • ebbad
    ebbad skrev 2021-07-20 22:47:06 följande:

    Vill verkligen veta om det finns bakterier i torkat spya? Hoppas ju på att de inte finns för att kunna lugna mig själv i vissa sammanhang.


    Menar om det finns så pass mycket bakterier så att man kan bli smittad?
  • Anonym (N)
    ebbad skrev 2021-07-20 22:54:58 följande:

    Menar om det finns så pass mycket bakterier så att man kan bli smittad?


    Bakterier? Du tror alltså att det finns smittsamma BAKTERIER i spyor?
  • ebbad
    Anonym (N) skrev 2021-07-20 23:40:59 följande:

    Bakterier? Du tror alltså att det finns smittsamma BAKTERIER i spyor?


    Förlåt, virus då! Finns det kvar virus så man kan bli smittad om tex hunden har varit o nosat på de och sedan nosar han på mig och pussar mig osv?
  • Anonym (oooo)
    ebbad skrev 2021-07-21 08:58:40 följande:
    Förlåt, virus då! Finns det kvar virus så man kan bli smittad om tex hunden har varit o nosat på de och sedan nosar han på mig och pussar mig osv?
    Att hundar "pussar" på människor är väl lite äckligt alltid? Är du inte oroad för att hunden slickar på dig efter att den nyss tvättat sig i rumpan (som du inte såg att den gjorde)?

    Om hunden enbart nosat på en spya kan du nog vara lugn. Har den ätit av den kanske det är lite mer oroande. 
  • ebbad
    Anonym (oooo) skrev 2021-07-21 10:13:12 följande:

    Att hundar "pussar" på människor är väl lite äckligt alltid? Är du inte oroad för att hunden slickar på dig efter att den nyss tvättat sig i rumpan (som du inte såg att den gjorde)?

    Om hunden enbart nosat på en spya kan du nog vara lugn. Har den ätit av den kanske det är lite mer oroande. 


    Okej tack för svar. Spyan hade torkad så du kanske har rätt, de är nog lungt:)
  • Anonym (faktor)

    Rent faktamässigt finns det bakterier och virus överallt, men de allra flesta gör en inte sjuk eftersom vi har ett immunförsvar.

    Att pussa på sin hund går bra oftast men har man extrem otur* så kan det gå illa.

    Forskare rekommenderar därför att man inte ska låta dem slicka på ögon, näsa, mun eller små sår för de har bakterier och virus i sin mun som kan ta sig in i vår kropp om de får tillgång till våra slemhinnor, och vi är inte konstruerade för att klara allt som de klarar.

    Förutom de ruskiga capnocytofagerna nedan kan hundar och katter också vara bärare av MRSA utan att bli sjuka själva.

    www.self.com/story/kissing-pet-health-effects
    ---

    *Extrem otur ser ut så här (varning för obehagliga bilder):

    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214250920301062

    www.livescience.com/66110-dog-kisses-infection-amputation.html

    edition.cnn.com/2018/09/18/health/dog-saliva-infection-capnocytophaga/index.html

  • ebbad
    Anonym (faktor) skrev 2021-07-21 10:43:56 följande:

    Rent faktamässigt finns det bakterier och virus överallt, men de allra flesta gör en inte sjuk eftersom vi har ett immunförsvar.

    Att pussa på sin hund går bra oftast men har man extrem otur* så kan det gå illa.

    Forskare rekommenderar därför att man inte ska låta dem slicka på ögon, näsa, mun eller små sår för de har bakterier och virus i sin mun som kan ta sig in i vår kropp om de får tillgång till våra slemhinnor, och vi är inte konstruerade för att klara allt som de klarar.

    Förutom de ruskiga capnocytofagerna nedan kan hundar och katter också vara bärare av MRSA utan att bli sjuka själva.

    www.self.com/story/kissing-pet-health-effects

    ---

    *Extrem otur ser ut så här (varning för obehagliga bilder):

    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214250920301062

    www.livescience.com/66110-dog-kisses-infection-amputation.html

    edition.cnn.com/2018/09/18/health/dog-saliva-infection-capnocytophaga/index.html


    Oj, dedär hade jag ingen aning om! Tack tack tack att du sa det! Jag brukar alltid låta min hund pussa mig på min mun. Han blir superglad när jag kommer hem så kan inte riktigt säga emot och gör jag det så ser han så ledsen ut:(
Svar på tråden Vill verkligen veta..