• TheGoatThing

    Vad ta med till BB?

    Hej!

    Kommer med 100 % säkerhet få spendera minst 4a dagar på BB med bebis, förhoppningsvis kan även pappan stanna men de får vi se.

    Det jag funderar på är eftersom det är så pass lång tid på BB, vad behöver jag ha med till både mig och bebis? Några tips? :)

  • Svar på tråden Vad ta med till BB?
  • Jag är bara jag

    Byxor som är vida i midjan! Det är inte mycket man hinner minska över magen på nån dag efter förlossningen. Bekväma inneskor. Amnings-bh och amningskupor om du tänkt amma. Kläder till bebben. Här var kläderna man fick låna värdelösa i modellen. Allt du kan tänkas behöva i hygienväg. Man får ingenting på bb. Jovars, asstora bindor och nätunderbyxor, men de sitter inte bra alls. Mängder med nattbindor och rejäla trosor som håller bindan på plats är bättre tyckte jag.

    Beroende på vilken sorts bebis du får kan en bok vara bra att ha. Min första sov mycket- den andra knappt nåt. Tungan ute

  • TheGoatThing
    Jag är bara jag skrev 2021-07-21 19:29:30 följande:

    Byxor som är vida i midjan! Det är inte mycket man hinner minska över magen på nån dag efter förlossningen. Bekväma inneskor. Amnings-bh och amningskupor om du tänkt amma. Kläder till bebben. Här var kläderna man fick låna värdelösa i modellen. Allt du kan tänkas behöva i hygienväg. Man får ingenting på bb. Jovars, asstora bindor och nätunderbyxor, men de sitter inte bra alls. Mängder med nattbindor och rejäla trosor som håller bindan på plats är bättre tyckte jag.

    Beroende på vilken sorts bebis du får kan en bok vara bra att ha. Min första sov mycket- den andra knappt nåt. 


    Hade varken tänkt på inneskor eller bekväma byxor, men du har helt rätt, det är ett måste!

    Haha ja sjukhuskläder är inte direkt det mest bekväma och sitter oftast inte allt för bra, så tar med lite extra stora bindor och trosor!

    Tack för tipsen!
  • Anonym (M)

    Mobilladdare och hörlurar så du kan lyssna på podd eller kolla t.ex netflix om du har en trött bebis. Eller bok, korsordstidning, andra tidningar.

    Eget toapapper, snacks (nötfritt), god dricka.

    Sköna byxor och tröjor. Jag gillade nätunderbyxorna man får på BB men har blivit snittad så de trosorna jag hade med mig skärde in i snittet båda gångerna. Raggsockar ta jag alltid med mig. Sen har min partner fått lämna sin svettiga t-shirt varenda gång han åkt hem som jag och bebisen då gosar in oss i haha.

    Hygienartiklar, så som deo, tandborste, tandkräm, ansiktstvätt och creme till ansiktet räckte till mig. Kläder till bebisen.

    Måste med packa min väska till BB men har inte orkat ta tag i det.

  • syntharen

    Egen kudde, amningskudde, inte alls mkt kläder till bebisen, ofta är det bättre att ha bebisen hud mot hud så bara en blöja på bebisen men några sköna pyjamasar till den lilla kan vara bra, och en mysig filt. Snacks och choklad till dig (maten är inte den bästa så lite gott till kvällen kan vara trevligt ), hörlurar och Ipad eller liknade för att kolla serier (om du skulle tröttna på att kolla på bebisen hela tiden, kanske inte troligt men i fall att).

  • ElaineBenes

    Jag spenderade en vecka på BB utan bebis och efter det en dryg vecka på vårdavdelning med bebisen.

    Det mesta man behöver i hygienväg går ofta att få tag på på sjukhuset som nästan alltid har ett apotek med generösa öppettider. För mig hade det räckt med tandborste och deo. Hade även med mig Xylocain salva som hjälpte mig jättemycket.

    Jag älskade de stora bindorna och nättrosor, var livrädd att avslaget skulle läcka, men det är ju olika hur mycket avslag man har.

    Men håller med vad andra skrivit, laddare, hörlurar och amningskudde. Jag kunde aldrig amma, men bullade upp mig själv med den för att ligga bekvämt. Och även senare att hålla mitt barn bekvämt. Tofflor eller inneskor är ett måste, skitäckligt att gå på golvet och dessutom sen lägga sig i sängen.

    Och snacks är ju jättebra att ha till förlossningen, men även det brukar ju gå att köpa på plats så skulle inte lägga energi på att packa snacks för 4 dagar.

    Lycka till

  • Anonym (Mor)

    Du har redan fått bra tips. Egen tvål och schampo om du har behov av särskilt sånt.

    Även jag tyckte att sjukhusets nättrosor och jättebindor var superbra. Fick ta med mig lite såna hem till och med. Men

    Lycka till!

  • awesomesauce
    Jag hade med mig en handfläkt som jag tyckte var underbart att ha. Är så varm av mig och det var väldigt varmt på rummet.

    Önskar att jag tänkt på att haft med mig lite mjukare papper till att tvätta/torka bebisen när man bytte blöja. Fick använda torky på sjukhuset som inte kändes så skönt. 

    Annars har folk kommit med många bra tips. Amning kudde, tofflor, schampoo/balsam, filt till bebisen, sköna kläder.
Svar på tråden Vad ta med till BB?