• Vintermamman8

    Hur ska jag kunna flytta?

    Jag bor i hop med min man och våra två barn, ena sonen är två år och den andra sju månader. Det har uppstått en situation som gör att jag inte längre kan tillåta oss att leva ihop med min man. Han har sedan länge misshandlat mig psykiskt men nu har jag insett att det inte kommer bli bättre och att jag och mina barn inte kan leva såhär. Vi måste flytta. Vi är gifta och hyr en lägenhet. Jag har inte längre kvar min fasta anställning då jag blev uppsagd pga pandemin (innan jag blev föräldraledig). Så just nu har jag ingen fast, trygg inkomst och får inte såpass mycket pengar i mammapeng att jag skulle kunna ha råd med hyra, mat och allt som där ingår.

    Vad är första steget? Har ju ingenstans att ta vägen, pappan är inte snäll mot mig och tar inte ansvar över barnen. Han har aldrig slagit mig framför barnen och inte heller slagit barnen men där emot har han kastat föremål omkring sig när han blivit arg och skrikit och på så sätt fått barnen till att bli rädda. Har ingen känsla av att han egentligen bryr sig så mycket om barnen men vet att han skulle kämpa för att få ha barnen varannan vecka enbart för att jävlas med mig. Jag hade mått fruktansvärt dåligt om barnen skulle behöva vara ensamma med honom då jag vet att han inte är kapabel till att ta hand om dom och hade ständigt varit rädd för att något skulle hända dom. (En anledning till att jag inte lämnat tidigare)

    Är det socialtjänsten jag ska vända mig till?

    Finns det folk där ute som varit med om liknande sits? I så fall, hur har det gått för er?

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Hur ska jag kunna flytta?
  • Påskliljaa

    Om du berättar hur du har det lovar jag att det kommer att gå fort. Passa på nu när du är föräldraledig. Allt sådant där är ju sju resor värre när du är inne i vardagslunken med jobbet. Skönt att få det ordnat innan du ska gå tillbaka till arbetslivet igen.

  • Tow2Mater

    Du söker nytt jobb och skaffar dig en inkomst.

    Lusting att det alltid uppstår problem efter andra barnet kommit till med en man som inte är kapabel att ta hand om ens det första. Inte en skymt av problem innan.

  • Magical
    Tow2Mater skrev 2021-07-21 23:30:53 följande:

    Du söker nytt jobb och skaffar dig en inkomst.

    Lusting att det alltid uppstår problem efter andra barnet kommit till med en man som inte är kapabel att ta hand om ens det första. Inte en skymt av problem innan.


    Du fattar nog att det varit problem innan också, men det eskalerar. Stressen över två barn kan vara högre än för ett barn och pappan kanske fungerade bättre när det bara fanns ett barn. TS har som många andra, steg för steg insett hur det nu blivit.
  • Magical

    TS: du kan givetvis prata med socialtjänsten, be dem om råd. 
    Sedan, eftersom ni har en hyreslägenhet så kan det vara så att den som har mest hand om barnen har rätt att bo kvar. Om din man har inkomst och kan klara sig i annan bostad så skulle det kunna bli så att han är den som behöver flytta. Du måste så klart ha råd att bo kvar också, om du ska ha lägenheten. Sånt här kan du prata med Soc om.
    Du kan också ringa någon kvinnojour om be om råd. 

  • TeresB
    Tow2Mater skrev 2021-07-21 23:30:53 följande:

    Du söker nytt jobb och skaffar dig en inkomst.

    Lusting att det alltid uppstår problem efter andra barnet kommit till med en man som inte är kapabel att ta hand om ens det första. Inte en skymt av problem innan.


    Det är svårt att arbeta med en 7 månaders bebis som inte har barnomsorg. Men det är dags att söka för snart kan TS börja arbeta.

    Ser inget lustigt alls i situationen faktiskt. Ingen av oss har en aning om hur barn nr 2 kom till och vad som låg bakom beslutet.

    Långt viktigare är att familjen får vettig hjälp att komma vidare.
  • Catringbg

    Skickar styrketränar, är i samma typ samma sits som du nu. Med skillnaden att jag har jobb.

Svar på tråden Hur ska jag kunna flytta?