• Humlan88

    Rädd för att valpen ska sakna mamman . Hur gör man?

    Ska få hem en liten terriervalp om 2 veckor. Men hur blir d egentligen för valpen när den skiljs från mamma och syskon? Tänk om valpen blir deppig och inte Tyr sig till mig? :(

  • Svar på tråden Rädd för att valpen ska sakna mamman . Hur gör man?
  • gabi1969

    Din hundvalp kommer att sakna sin mamma och syskon det gör alla valpar. Den kan vara lite orolig den första tiden vanligtvis någon eller några dagar. Sen kommer den att förstå att du/familjen är den nya flocken och valpen kommer garanterat att knyta band till dig. Jag lovar.

    Jag har haft ett antal hundar både stora och små.

    Du behöver inte vara orolig.

  • moaguuun
    Humlan88 skrev 2021-07-22 14:14:56 följande:

    Ska få hem en liten terriervalp om 2 veckor. Men hur blir d egentligen för valpen när den skiljs från mamma och syskon? Tänk om valpen blir deppig och inte Tyr sig till mig? :(


    Det viktiga är att du inte lämnar den ensam alls första tiden. Samt vara lugn och stilla så den kan känna sig trygg.

    Kände en kille som lämnade en 5 veckors valp ensam hemma i en liten hage hela dagarna. La ut filtar den fick kissa på. Hemskt djurplågeri. Han tog med den från sitt hemland så var därför den bara var 5 veckor. 
  • Dexter dot com

    Naturligtvis är det en stor förändring för en valp att lämna tryggheten och byta ägare och hem så A och O är ju att du gör allt för att valpen ska bli trygg och känna tillit för dig. Lämna den inte ensam, låt den sova nära, håll er nära hemmet när ni är ute, åk inte bort med valpen och låt den landa innan du tar hem vänner så kommer det säkert gå bra.

  • Forumvärd
    moaguuun skrev 2021-07-22 17:16:30 följande:
    Det viktiga är att du inte lämnar den ensam alls första tiden. Samt vara lugn och stilla så den kan känna sig trygg. Kände en kille som lämnade en 5 veckors valp ensam hemma i en liten hage hela dagarna. La ut filtar den fick kissa på. Hemskt djurplågeri. Han tog med den från sitt hemland så var därför den bara var 5 veckor. 

    Han måste ha smugglat in hunden. Valpar får inte tas in i Sverige utan att dem fått två rabiessprutor och det brukar vara när valpen är 4-5 månader.
Svar på tråden Rädd för att valpen ska sakna mamman . Hur gör man?