• redaf

    3 månaders baby utomhus

    Tjenare FM vårat första barn blev precis 3 månader och har under senaste 2 veckorna blivit lite mer nyfiken på omgivningen och nu när sommaren är här och värmen slår upp till 30 grader så vill vi helst undvika vagn då det blir som en bastu där inne, frågan är om det är ok att ta med babyn ut och lägga sig på en filt under träden där skugga råder utan mössa och bar överkropp när det blir otroligt varmt? Vad tycker ni? Finns risken att hen blir överstimulerad av all träd, människor osv som finns runtom ? Vad tror ni själva? Ni med erfarenhet. Dessutom har vi börjat överväga sittdel istället för liggdel, men frågan är om hon är för liten då hon inte riktigt kan hålla upp huvudet helt utan endast i några minuter samt att hon bara är 59 cm lång och 6,5kg i vikt, kan hon vara för liten? Finns det någon riktlinje Vad man ska gå efter? För i slutändan har hon lite svårt att somna själv och i vagnen har det blivit värre senare tiden att hon vägrar sova I den, något hon gjorde tidigare utan problem

  • Svar på tråden 3 månaders baby utomhus
  • S23

    Nej jag tror inte hon kommer bli överstimulerad av träden.

    Om ni har så kallad ergonomisk sittdel kan ni säkert bulla upp med exempelvis inovi-dyna så att barnet sitter okej.

    Men annars brukar man säga när barnet sitter själv: alltså runt 6 månader

  • redaf

    Okej upptäckte att jag formulerade mig fel, Jag menade omgivning i ren allmänt, dvs bilar som åker förbi, barn som leker i lekparker, det brukar vara rätt mycket aktivitet där vi bor då vi bor i ett barnvänligt område men frågan är egentligen vad en 3 månaders bebis orkar klara av från sin omgivning.. att vi skulle ligga under träd är snarare för att skydda ungen från solen.. 

  • redaf

    Och för att undvika ännu mer missförstånd från personer som Drottnin1970 eller vad första personen som svarade inlägget hette så självklart kan vi åka till lugnare område men eftersom vi funderade på att börja ta våran frukost utomhus varje dag för att på så sätt vara ute och slippa ha henne i vagn i 30 grader så är det ganska praktiskt att kunna göra sådana saker nära till hemmet. 

  • vipsan
    redaf skrev 2021-07-22 16:24:38 följande:

    Okej upptäckte att jag formulerade mig fel, Jag menade omgivning i ren allmänt, dvs bilar som åker förbi, barn som leker i lekparker, det brukar vara rätt mycket aktivitet där vi bor då vi bor i ett barnvänligt område men frågan är egentligen vad en 3 månaders bebis orkar klara av från sin omgivning.. att vi skulle ligga under träd är snarare för att skydda ungen från solen.. 


    Med tanke på att många bebisar har äldre syskon och därmed ofta får hänga med på allt som familjen gör utan att överstimuleras av sådant du beskriver så vågar jag garantera att er bebos kommer att klara det fint också.
  • syntharen

    Din bebis kommer inte på nåt att bli skadad även om hen skulle bli en smula överstimulerad av omgivningen. Jag fick ta med min yngsta när hon var 3-månader, och nyfödd för den delen också, ut i parken, lekplatsen, McDonalds för att hon har 2 äldre syskon. Det gick bra

  • Spucks

    Vid den åldern ser bebisar inte så skarpt än, så hon lär inte ser vad som är längre bort och då blir det nog svårare för henne att bli överstimulerad. Men ni kommer ju att märka det, i fall det är för mycket för henne.
    Sitta i vagnen kan hon när hon kan sitta - alltså absolut inte vid 3 månader.

  • Fröken W

    Låter som en bra idé att ni går ut och lägger er i skuggan när det är varmt (om det är svalare där än inne eller du behöver komma hemifrån en stund). När du märker att barnet börjar bli trött så är det ett tecken på att det räcker för den stunden/dagen. Kan bebisen somna och sova ute på filten så går ju det bra.

    Angående sittdel så tycker jag att ni ska vänta. 5-6 månader är väl riktlinjen, men använd så länge som möjligt skulle jag säga. Bättre att nöta på den så länge det går. Sittdelen kommer ju användas betydligt längre tid.

    Vi bytte till våra barn när de var omkring 8 månader, då började det bli trångt och de började röra sig för mycket så vi ville ha dem fastspända :P

    Vad är anledningen till att du funderad över att byta till sittdelen redan nu?

  • Maymom

    Klart ni kan vara ute i skuggan. Var där det är svalast för barnet. Solhatt är ju rätt svalt så varför inte ha det? (Vi hade inte mössa på vår son förrän till hösten)

    Det är väl mest blåsten man får vara försiktig med så det inte blåser för hårt i ansiktet.

    Säkert jättemysigt för barnet att få lite att titta på också. Vi la vår grabb på mage på sängen i den åldern så han kunde se ut i vardagsrummet, det gillade han, då hade han full uppsikt över allt som hände.

    Låter som det är för tidigt med sittdel, vi bytte när sonen var 4 månader och inte ville ligga längre i vagnen, han var bara nöjd med att sitta då. Men han var stabil tidigt med huvudet.

Svar på tråden 3 månaders baby utomhus