• Thu 22 Jul 2021 19:33
    1501 visningar
    16 svar
    16
    1501

    "Rör" lossnat på Volvo v70?



    Jag gör ett försök via Familjeliv, någon som kan hjälpa en kvinna med en bil fråga kanske? ;) skulle vart otroligt tacksam för hjälp och ska försöka förklara så tydligt som möjligt.

    På bilden (om de syns) mellan den där lådan som tydligen är "Module box / Engine control module / transmission control module" och mellan "servostyrningen" så är de ett rör som ser ut att har lossnat, ska dom sitta ihop eller ska dom vara sådär? Bilen funkar ju, men la märke till de där idag.

    Volvo v70 som det handlar om. Skulle vara otroligt tacksam för hjälp!
  • Svar på tråden "Rör" lossnat på Volvo v70?
  • Thu 22 Jul 2021 19:34
    #1

    Menar alltså det svarta "röret" de är liksom ett konstigt glapp emellan..

  • Fri 23 Jul 2021 12:33
    #2

    Den där slangen ska nog på plastanslutningen, lite svårt att se vad det är har du någon bild tagen på längre håll?

  • Fri 23 Jul 2021 12:34
    #3

    Med tanke på din beskrivning, lyser motorlampan eller har du läst ut felkoder?

  • Fri 23 Jul 2021 12:55
    #4


    Tack för svar!! :)

    Denna bilden är nog inte så mycket bättre? Ska ut å bild från längre håll. De där röret med "glappet" sitter ganska långt ner under allt men ska försöka få bättre bild.

    Motorlampan lyser inte längre, den gjorde det länge då och då , men har nyss nytt kamrem på service och efter de besöket har den inte lyst alls, inga felkoder (enligt dom)

    Har fixat ganska mycket på denna bilen på senaste, så börjar bli liiiite trött på detta, men de är ju en gammal bil så.

    Tror du de där röret går att "sätta tillbaka" eller fattas de nån del eller så? Vad har den för funktion?

    Endast 2 småfel kvar på bilen (men har väll knappast med de att göra?)

    1. Om man inte använder bilen på 2 dygn är första starten liten svår, tar tid och den låter som en "häst" , men de problemet uppstår max 1 gång , nästa start är alltid normal (om man använder den varje dag)

    2. Nu på senaste ibland går de inte att flytta växelspaken från P till något annat, får halvt panik ibland tex i parkeringshaller. Den är liksom HELT låst! Men när bilen vart igång 2-5 min så funkar de igen..

    Men de där med röret... bilen har ju vart inne för olika saker 3 gånger nu i sommar på samma verkstad, har dom inte märkt de där glappet eller har de "gått sönder" nyligen, de vet jag ju inte.. sambon sa till å med att tänk om dom gjort de med flit för att en kvinna lämna in bilen för att dom vill att jag kommer tillbaka, men knappast?
  • Fri 23 Jul 2021 14:06
    #5

    Jag ser inte vad den 4kantig buken med klippsen är för någon men gisar på att det kan vara luftfilterburken med luftfiltret.
    Är slangen i gummi eller hårdplast?

    Smörj lite med såpa eller diskmedel på plastbiten, då är det lättare att få på slangen.

  • Fri 23 Jul 2021 14:14
    #6

    Jo så är det nog.
    Om man står framför motorn med huven öppen och detta är till vänster så är vita kärlen man ser kylvätskebehållaren, svarta behållaren förstyrservoolja och burken till slangen borde vara luftfilterburken.

    Då är slangen du försöker få på slangen som går till spjällhuset eller möjligtvis turbon om du har turbo på bilen.

  • Fri 23 Jul 2021 14:24
    #7

    Uppe till vänster i bild är kylvätskebehållare, styrsevobehållare och svarta fyrkantiga är luftfilterboxen. det är troligtvis den i din bild.

    cdn.proxyparts.com/parts/100029/8699497/large/63b3b42c-7ef3-4d44-af47-14a1440238f6.jpg

  • Jonnyn­ilsson
    Fri 23 Jul 2021 14:26
    #8

    Svårt att se på bilderna men det kan var ett rör som förser motorns styrbox ECM med kylluft. Är ganska övertygad om att de skall sitta ihop. Annars finns nog risk för att du får in smuts och kanske vatten vid dålig väderlek.

    Sväng förbi en verkstad och fråga om du är osäker.

  • Fri 23 Jul 2021 14:39
    #9
    Jonnynilsson skrev 2021-07-23 14:26:56 följande:

    Svårt att se på bilderna men det kan var ett rör som förser motorns styrbox ECM med kylluft. Är ganska övertygad om att de skall sitta ihop. Annars finns nog risk för att du får in smuts och kanske vatten vid dålig väderlek.

    Sväng förbi en verkstad och fråga om du är osäker.


    Tack för svar! Verkar logiskt, såg något klipp på youtube och där satt dom ihop.

    Är de "svårt" att fixa, menar tex om man tar till verkstad blir detta dyrt?

    Kan den ha lossnat vid byte av kamrem, pump osv? Den var nyss inne för det nämnligen.

    Är mest förvånad av att verkstaden inte nämnde detta, för dom har vart väldigt duktiga på att "hitta fel" typ efter en sak fixats så "ja så är de fel på de där och de där som du borde laga annars så...." visst, kanske är så men man blir ju lite orolig/rädd för att bli lurad som kvinna..
  • Fri 23 Jul 2021 14:40
    #10

    Lossa clipsen, ta bort locket och plocka ur liftfiltret om det är svårt att komma åt.
    Det där borde bara vara att klicka på igen.

  • Sat 24 Jul 2021 12:07
    #11

    Hur har det gått? :)

  • Sat 24 Jul 2021 12:37
    #12

    Röret kändes lite "stelt" , får en känsla av att de är någon bit på röret som lossnat, men kan ha fel. Ska kika på det idag senare igen. :)

  • Sat 24 Jul 2021 12:42
    #13
    Kvinna1989 skrev 2021-07-24 12:37:17 följande:

    Röret kändes lite "stelt" , får en känsla av att de är någon bit på röret som lossnat, men kan ha fel. Ska kika på det idag senare igen. :)


    Kan tänka mig det därav frågan om det är i plast eller gummi.
    Det är nog ett plaströr och då känns det rätt stelt och fast.
  • Sat 24 Jul 2021 13:04
    #14
    Noname00 skrev 2021-07-24 12:42:27 följande:

    Kan tänka mig det därav frågan om det är i plast eller gummi.

    Det är nog ett plaströr och då känns det rätt stelt och fast.


    Tänkte att de går att fixa själv men måste nog ändå åka in.. men åker nog inte till samma ställe jag vart på nu 3 gånger under sommarn. Visst dom har gjort ett bra jobb, men många av vänner/sambon tycker att jag även blivit lurad lite, jag vet faktiskt inte :D Samma ställe var inte alls intresserad av att kolla på min v50, vet inte om de beror på att dom skulle på semester eller att de "bara" är en v5å..
  • Jonnyn­ilsson
    Sat 24 Jul 2021 13:31
    #15
    Kvinna1989 skrev 2021-07-24 13:04:41 följande:
    Tänkte att de går att fixa själv men måste nog ändå åka in.. men åker nog inte till samma ställe jag vart på nu 3 gånger under sommarn. Visst dom har gjort ett bra jobb, men många av vänner/sambon tycker att jag även blivit lurad lite, jag vet faktiskt inte :D Samma ställe var inte alls intresserad av att kolla på min v50, vet inte om de beror på att dom skulle på semester eller att de "bara" är en v5å..
    Ja jag kan bara bekräfta. Det är trist att bilverkstäderna inte kan vara helt ärliga utan försöker sno kunderna på mer pengar än vad som behövs. Det finns ju hur många avslöjanden av uppdrag granskning till exempel som visar hur verkstäderna försöker blåsa folk.

    Det bästa vore om du känner någon med lite mekvana som kan hjälpa dig. Jag skulle gärna kikat på det åt dig helt gratis men vi är ju rätt anonyma här och så får det förbli.
  • Sat 24 Jul 2021 13:39
    #16
    Jonnynilsson skrev 2021-07-24 13:31:29 följande:

    Ja jag kan bara bekräfta. Det är trist att bilverkstäderna inte kan vara helt ärliga utan försöker sno kunderna på mer pengar än vad som behövs. Det finns ju hur många avslöjanden av uppdrag granskning till exempel som visar hur verkstäderna försöker blåsa folk.

    Det bästa vore om du känner någon med lite mekvana som kan hjälpa dig. Jag skulle gärna kikat på det åt dig helt gratis men vi är ju rätt anonyma här och så får det förbli.


    Ja tyvärr är de så.. Kanske borde ha med någon av manliga könet nästa gång, fast vet inte om de har betydelse.

    Tack för omtanken :) hade en bekant via förra jobbet som är "volvo expert" och brukade förut åka in till honom, men har flyttat lååååångt ifrån den orten nu, och här känner jag ingen kunnig..
Svar på tråden "Rör" lossnat på Volvo v70?