• Kaga

    Vilken typ av säng till 3 åring? Skummadrass eller resårbotten med bäddmadrass?

    Vår 2 åring ( som snart fyller 3) sover med oss föräldrar. Men känner att det börjar bli dags att skaffa en egen säng till henne så hon har möjligheten att sova där istället om hon vill.

    Funderar på om man ska köpa en fullstor säng så att man kan ligga bredvid om hon vill det.

    Men behöver man köpa en med resårbotten till så litet barn?

    Eller funkar ribbotten med bara en skummmadrass på?

  • Svar på tråden Vilken typ av säng till 3 åring? Skummadrass eller resårbotten med bäddmadrass?
  • Anonym (Elin79)

    Tänk långsiktigt!


    Det finns jättebra resårbottnar på Jysk och Ikea. Köp en 120 (eller i varje fall 105) så kan ni ligga bredvid nu i början och barnet kommer kunna ha sängen längre.

  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Hur mycket plats har ni och hur mycket pengar tänkte ni lägga? Det finns små och låga växa- /utdragssängar som kan passa bra i den ålder. Enkla, mindre sängar med ribbotten och vanlig madrass. Mina barn har älskat såna sängar i den åldern. Kolla på blocket och prata med barnet. Har man mycket plats och vill kunna ligga bredvid så är 120 säng kanske att föredra, de vimlar det också av på blocket.

  • Anonym (F)

    Vi köpte 120 cm resårbotten direkt. Och lika dana tempurliknande madrasser till. Allt för att vi skulle ligga bekvämt vilken säng vi än hamnade i under nattens gång. Just det har jag aldrig ångrat!

  • Anonym (MammaM)

    Vi köpte en 120-säng. Vi resonerade att vi kommer att sova där ett antal nätter, antingen det är att vi somnar vi nattning, byter sängplats under natten eller om vi bara behöver sova i lugn och ro någon natt när barnet sover i vår säng. Vårt barn är fortfarande under året men kan säga att den där sängen är guld redan nu! Vi får sova bra alla tre, min partner i eget rum och jag och barnet i sovrummet.

Svar på tråden Vilken typ av säng till 3 åring? Skummadrass eller resårbotten med bäddmadrass?