• Anonym (Ts)

    Sjukskriven utan SGI? Gravis, snälla hjälp :(

    Jag är gravid i vecka 11 med mitt tredje barn.. jag klarar inte av att göra abort men jag vet inte riktigt hur jag ska klara det ekonomiskt.

    Jag har pluggat men tagit studieuppehåll, skulle kunna börja igen i höst men vet inte hur det blir med studielån, jag kanske inte ens får det då.

    När jag väntade yngsta dottern blev jag sjukskriven från vecka 16 pga att det var risk för sent missfall / att hon skulle födas för tidigt (allt gick bra tillslut men det blev akutsnitt). Jag fick cerklage i vecka 20 men får det nog tidigare nu.

    Jag kommer alltså inte kunna jobba.. jag kommer antagligen bli sjukskriven men jag har tyvärr ingen sjukpenninggrundande inkomst längre.

    Får jag nånting från Försäkringskassan ändå? Några tusen eller är det 0 kr? Försökt googla men jag hittar inte.. Förra gången hade jag SGI.

    Tyvärr är det helt omöjlig för mig att söka försörjningsstöd pga att jag har tjänat svarta pengar och fått in för mycket swish (snälla döm inte). Men det jag gör nu kommer jag antagligen snart inte kunna göra längre pga graviditeten.

    Nån som vet? Tänker på det och kan inte sova..

  • Svar på tråden Sjukskriven utan SGI? Gravis, snälla hjälp :(
  • Anonym (Ava)

    Har du ingen sgi så får du ingen sjukpenning. Du får lägsta nivån på föräldrapenningen, tror det är 250 kr/dag innan skatt.

  • Anonym (Gea)
    Anonym (Ava) skrev 2021-07-23 05:50:14 följande:

    Har du ingen sgi så får du ingen sjukpenning. Du får lägsta nivån på föräldrapenningen, tror det är 250 kr/dag innan skatt.


    Stämmer bra.

    Ts om jag var du skulle jag söka alla studier som finns att söka på sen anmälan som går på distans. Då kan du få studiemedel om du har rätt till det.

    Förstår jag rätt att det finns en partner som är närvarande? Om inte skulle jag verkligen tänka några varv kring abort.

    Gällande föräldrapenning så är troligen det mest ekonomiska om du har en partner att han tar föräldrapenning fre-sön eller lör-mån. Lägger han en ledig dag antingen på fredagen eller måndagen kan han nämligen ta föräldrapenning på helgen också.

    Troligtvis är en missad arbetsdag med föräldrapenning plus två dagar med föräldrapenning till bättre ekonomiskt än att du lägger ut dina dagar som är värda så lite
Svar på tråden Sjukskriven utan SGI? Gravis, snälla hjälp :(