• Noran

    Sonens kompis

    Hur skulle du göra om du misstänker att sonens kompis (16 år) röker, dricker eller snusar, du frågar din son och han bekräftar att detta stämmer och berättar lite om det.

    Skulle du berätta för föräldrarna?

    Skulle du vilja att jag berättar om det vore ditt barn?

    Ser du någon av dessa tre saker som allvarligare?

  • Svar på tråden Sonens kompis
  • Mortiscia80

    Om det var mitt barn skulle jag absolut vilja veta!

    I en kommun jag jobbade i förut gjordes undersökningar bland samtliga ungdomar på orten och det visade sig att nikotin är "gateway-drogen" som leder till alkohol och droger så jag skulle säga att alla tre är allvarliga.

  • Magical
    Noran skrev 2021-07-23 23:43:56 följande:

    Hur skulle du göra om du misstänker att sonens kompis (16 år) röker, dricker eller snusar, du frågar din son och han bekräftar att detta stämmer och berättar lite om det.

    Skulle du berätta för föräldrarna?

    Skulle du vilja att jag berättar om det vore ditt barn?

    Ser du någon av dessa tre saker som allvarligare?


    Eftersom det finns åldersgränser för olika saker så ja, det hade jag velat veta om min ungdom sysslade med. Kanske vet föräldrarna redan? En del tycker ju tyvärr inte det är så noga med sådana här saker. 
  • Anniepannie92

    Herregud låt grabben vara. Han är 16 år. Han ska testa snus, alkohol och cigg. Låt honom och föräldrarna sköta sitt.

  • Ginsinggeng

    Herregud varför ska du leka polis för? Skaffa dig nåt vettigt att göra i livet, en hobby eller nåt

  • Fröken W

    Jag skulle berätta för föräldrarna och skulle absolut vilja veta om det var mitt barn som nyttjade något av detta.

    Det är inte att vara polis, skvallra, vara oskön eller liknande. Det är vuxnas ansvar att hjälpa barn och unga att göra rätt så de inte fastnar i ett beroende som ju kommer att skada dem.

    Ta kontakt med föräldrarna. Heja dig!

  • Kvittning

    Jag skulle inte svika mitt barns förtroende genom att berätta för föräldrarna. Du kan i så fall glömma att han någonsin kommer berätta något för dig igen.

    Det är väl knappast ovanligt att en sextonåring gör det du skriver?

  • Fröken W
    Kvittning skrev 2021-07-25 08:48:28 följande:

    Jag skulle inte svika mitt barns förtroende genom att berätta för föräldrarna. Du kan i så fall glömma att han någonsin kommer berätta något för dig igen.

    Det är väl knappast ovanligt att en sextonåring gör det du skriver?


    Jag förstår hur du tänker. Men samtidigt tycker jag att det är fel att inte meddela föräldrarna till den ungdom som röker/snusar eller dricker alkohol. Att det inte är ovanligt spelar ingen roll.

    Sitt barns förtroende kan man få på många sätt och har man en bra relation så förstår barnet att det är för kompisens bästa. Sedan är det förstås viktigt att kompisens föräldrar pratar med sin son på ett smidigt sätt så inte relationen mellan kompisarna påverkas.
  • Noran
    Kvittning skrev 2021-07-25 08:48:28 följande:

    Jag skulle inte svika mitt barns förtroende genom att berätta för föräldrarna. Du kan i så fall glömma att han någonsin kommer berätta något för dig igen.

    Det är väl knappast ovanligt att en sextonåring gör det du skriver?


    Så känner jag också. Samtidigt skulle jag gärna vilja veta om det var mitt barn. Speciellt gällande snus och rökning som jag är helt emot. Alkohol ser jag som mer ok, även om jag skulle föredra att han väntar nåt år till innan han testar.
  • SweeneyToad
    Anniepannie92 skrev 2021-07-24 20:02:04 följande:
    Herregud låt grabben vara. Han är 16 år. Han ska testa snus, alkohol och cigg. Låt honom och föräldrarna sköta sitt.
    Vaddå ska? Det ska man väl inte? Varför tycker du det?

    Lite löjligt att du drar upp hans ålder som argument för din åsikt, när det faktiskt finns en åldersgräns för dessa saker han använder, och gissa vad? Den åldersgränsen är inte 16! 
  • Qppl

    Nu är mina barn inte så gamla ännu, men nej, alkohol och tobak är inget jag skulle lägga mig i eller ta med någon annan förälder. Jag tror att det är bättre att ha en kommunikation med ditt barn om de har provat röka, snusa eller dricka alkohol. Med stor sannolikhet har de testat alltihop.

    Det bästa är att kunna prata om det, inte tillåta det, men att ha insyn och hjälpa till att förstå risker och konsekvenser av att dricka alkohol eller bruka tobak.

    Jag tror att bra kommunikation med ens barn förhindrar att de skulle ge sig på andra substanser, det finns tyvärr överallt och i alla samhällsklasser. Var uppmärksam men lita på ditt barns förmåga att lyssna på dig, mamma och pappa vet alltid bäst.

Svar på tråden Sonens kompis