• Prickigt

    Arg gravid

    Hej!

    Igår plussade jag på en Testa-tidigt-sticka. Min mens är beräknad på måndag. Ja jag vet att allt är tidigt och vad som helst kan hända osv. Men iallafall, jag är 26 år, sambon 32, han vet att jag är gravid. Jag har iallafall rökt i 10-12 år och aldrig försökt att sluta. Iochmed att jag plussade Igår på morgonen har jag inte rökt sen i torsdags kväll. Jag blev väl rätt glad direkt när jag plussade men sen dess har jag inte känt mig så glad. Sambon åkte iväg på något som var planerat sen tidigare och jag var hemma själv mest hela dagen. Först var jag glad, men sen har jag varit mest arg, arg över att jag inte kan dricka kaffe, arg över att jag inte kan röka, arg över att hela mitt liv vänds upp och ner medan sambon kan fortsätta precis som vanligt.

    Vet inte om det är graviditeten som gör mig arg eller om det är nikotinabstinensen.. någon mer som har varit arg? Går det över snart?

  • Svar på tråden Arg gravid
  • Anonym (pppp)

    Det är väl klart det är abstinensen ? + kanske att du blev avundsjuk på att han skulle iväg på något kul och du är hemma. 

    Men ta en dag i taget, kämpa! Så värt det att sluta röka, även om man inte var gravid. 

  • Anonym (N)

    Du måste ju inte sluta helt med kaffet, kanske inte rätt läge heller om du redan ska kämpa med att sluta röka.

  • Prickigt

    Har inte slutat dricka kaffe helt, men en-två koppar är ingenting jämfört med vad jag brukar dricka..

  • Kvinna1989

    Grattis!

    Jag gick lite igenom samma efter att ha plussat i Januari. Dock hade jag redan slutat röka Augusti 2020 och den "värsta" tiden var över för mig när de gällde se.

    Kaffe var jobbigt 2 koppar om dagen för en som är van med minst 5, ja de var inte lätt.. jag var irreterad i början, tyckte de kändes "orättvist" att sambon/andra får dricka kaffe.

    Sen alla andra "förbjudna saker" som salmiak/lakrits. Jag har för mig att man får äta lite lakrits som gravid i sverige eller ? Men jag bor i Finland så jag går efter rekomendationerna här, alltså ingen alls lakrits/salmiak som gravid, som är mina favortier!

    Men jag tror inte de är de som gjort mig arg/irreterad/ledsen ja alla möjliga känslor, tror de är hormoner och alla tankar som gravid.

    För mig blev dessa tankar nu i slutet av graviditeten lättare faktiskt, jobbigaste var dom första 12 veckorna. (Är i vecka 33 nu) . Visst vissa dagar kan vara jobbigare än andra, men tänk vilken gåva att få uppleva detta och vad man får!

    Kämpa på!

  • Anonym (N)
    Prickigt skrev 2021-07-24 11:37:14 följande:

    Har inte slutat dricka kaffe helt, men en-två koppar är ingenting jämfört med vad jag brukar dricka..


    Abstinensen spelar ju säker in men sen är det ju en stor ny grej att vara gravid också. Du har en lång väg framför dig och den känns säkert jättetuff. Kämpa på för du kan klara det.
  • Trollskan

    Förstår din frustration! Det är säkert en kombination, en mindre kul sådan av både abstinens men också hormoner som spökar. Jag blir själv väldigt känslig och känsloladdad som gravid. För att inte tala om precis efter förlossningen, Gud vilket vrak jag blev av känslor.

  • Anonym (Brown eye)

    Du kan dricka kaffe men det finns väl någon rekommendation om hur mycket man bör dricka under graviditeten? Jag dricker kaffe ibland trots att jag är gravid. Du kanske inte bör sluta helt med kaffet samtidigt som du slutar röka så blir det lättare? Men ja, man kan känna sig arg pga hormonerna, det är inte ovanligt.

    När det är som jobbigast - Tänk på att du ger dig själv och ditt barn många fler år tillsammans. Min förälder dog i förtid delvis pga rökning.

Svar på tråden Arg gravid