• Anonym (ts)
    Sat 24 Jul 2021 13:22
    998 visningar
    29 svar
    29
    998

    Ni som fick barn tätt!

    Ni som fick barn tätt och planerade för det / ville ha det - när började ni försöka efter barn 1? Hur långe ammade ni mot när ni aktivt började försöka för barn 2?

    Eller blev det mer ?blir det så blir det??

  • Svar på tråden Ni som fick barn tätt!
  • Anonym (Undra­r)
    Sat 24 Jul 2021 13:25
    #1

    Undrar också.

    Planerar barn tätt efter denna (fortfarande gravid) och vill börja direkt, men svårt att veta hur länge mensen dröjer pga amning.

  • Anonym (oooo)
    Sat 24 Jul 2021 13:45
    #2
    Anonym (ts) skrev 2021-07-24 13:22:24 följande:

    Ni som fick barn tätt och planerade för det / ville ha det - när började ni försöka efter barn 1? Hur långe ammade ni mot när ni aktivt började försöka för barn 2?

    Eller blev det mer ?blir det så blir det??


    Det var mer blir det så blir det. Blev troligen gravid på första försöket, då var första barnet 4 mån. Lite paffa blev vi eftersom det tog ca 3 år att få till första! Då var det liksom bara att tacka och ta emot och köra på ett barn till Glad
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 24 Jul 2021 13:53
    #3
    Anonym (oooo) skrev 2021-07-24 13:45:43 följande:

    Det var mer blir det så blir det. Blev troligen gravid på första försöket, då var första barnet 4 mån. Lite paffa blev vi eftersom det tog ca 3 år att få till första! Då var det liksom bara att tacka och ta emot och köra på ett barn till 

    //


    Ammade du då (om du var den som bar barnet såklart)? Funkade det fint sen med ca 13 mån mellan barnen?
  • Anonym (Sanna­)
    Sat 24 Jul 2021 14:10
    #4

    Började försöka så snart avslaget tagit slut. Ammade. Blev gravid när bebisen var 3 månader. Gick jättebra!

  • Anonym (ojsan hoppsa­n barn)
    Sat 24 Jul 2021 14:58
    #5

    Jag tror att ungefär 100% av alla jag känner med mindre än 18 månader mellan barnen fick ojsan hoppsan barn. Mig själv inkluderad. Alla dessa, igen, mig själv inkluderad, har fått inpräntat i oss myten att om man ammar kan man inte bli gravid. 

    Själv har jag 11 månader mellan ungarna, de är födda samma år, den ena i januari och den andra i december.

  • Anonym (17 månade­r)
    Sat 24 Jul 2021 21:11
    #6

    Hej.

    Vi planerade barn nummer två tätt. Fick tillbaka mensen när bebis var ca två månader. Blev däremot inte gravid förrän jag slutade amma när bebis var 8 månader. Syrran däremot har 14 månader mellan sina barn och blev gravid när hon ammade.

    Det är nog rätt olika huruvida man blir gravid samtidigt som man ammar eller inte.

  • Anonym (Ville­)
    Sat 24 Jul 2021 21:33
    #7

    Vet inte om det klassas som tätt, men kommer ha 1 år och 9 månader mellan barnen. Jag är fortfarande gravid. Skulle vänta ett år efter akut kejsarsnitt med att bli gravid. Slutade med preventivmedel och blev gravid nästan direkt. Vi gör såhär för att jag är närmare 40 och vi trodde det skulle ta tid för mig att bli gravid.

  • Anonym (Genas­t.)
    Sat 24 Jul 2021 21:37
    #8

    Började aldrig med p-piller. Det blev 14 mån mellan två första. Fyra totalt

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 24 Jul 2021 21:49
    #9
    Anonym (Ville) skrev 2021-07-24 21:33:49 följande:

    Vet inte om det klassas som tätt, men kommer ha 1 år och 9 månader mellan barnen. Jag är fortfarande gravid. Skulle vänta ett år efter akut kejsarsnitt med att bli gravid. Slutade med preventivmedel och blev gravid nästan direkt. Vi gör såhär för att jag är närmare 40 och vi trodde det skulle ta tid för mig att bli gravid.


    Har samma läge med åldern själv, därav funderingarna. Skulle gärna ha syskon till bebisen som bor i magen nu - det är såklart avhänget att allt funkar fint med bebben, men kan inte vänta allt för länge heller...
  • Anonym (tips)
    Sat 24 Jul 2021 21:59
    #10

    började försöka aktivt när ettan var 1 år och 2 månader. blev gravid på första försöket. med endast 2 år mellan Kidsen tyckte jag var för tätt samtidigt som de har mkt glädje av varandra.

    Mitt råd är att checka av hur ettan är...

    är det en high need baby med temperament, aktiv o s v så tycker jag att ni bör vänta med att skaffa tvåan tills ettan är blöjfri och mer eller mindre självgående.. kanske 5 år är en bra åldersskillnad mellan ettan och tvåan då. om ni har möjlighet att vänta så länge.

    är det en easy going-unge så kör på med 2 års mellanrum. alltså att ettan är 2 år när unge 2 kommer.

Svar på tråden Ni som fick barn tätt!