• Anonym (Orr)

    Leva på A-kassa

    Blev tyvärr arbetslös och ska nu leva på A-kassa. Fick reda på att jag kommer få ut ca 12 000 kr. Min hyra ligger på 5200, men sedan tillkommer el som brukar vara runt 400 kr.

    Har självklart mobil och bredband också. Sedan ska man ju äta och försöker överleva på resten. Tror ni det är möjligt? Hur ska jag lägga upp det?

    Har lite sparade pengar att använda i nödfall, men vill helst inte det i nuläget. Tips tas tacksamt emot!

  • Svar på tråden Leva på A-kassa
  • Anonym (H)

    Om vi räknar att mobil och bredband och försäkring kostar 2000 tillsammans så har du ju 4000 kvar till mat och nöjen. Ser inte att det skall vara något problem?

  • Anonym (H)

    Eller jag förstår det som att du inte har barn, djur, bil eller andra utgifter?

  • Anonym (Orr)
    Anonym (H) skrev 2021-07-24 15:33:15 följande:

    Eller jag förstår det som att du inte har barn, djur, bil eller andra utgifter?


    Inga barn eller djur, men bil däremot. Kanske stressar upp mig i onödan men 12 000 känns så lite att klara sig på en hel månad.

    Använder Spotify och ett par andra tjänster, men det kanske jag får skippa om det blir för tajt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Orr) skrev 2021-07-24 15:51:02 följande:

    Inga barn eller djur, men bil däremot. Kanske stressar upp mig i onödan men 12 000 känns så lite att klara sig på en hel månad.

    Använder Spotify och ett par andra tjänster, men det kanske jag får skippa om det blir för tajt.


    Ja isf är det väl bara att plocka bort den typen av tjänster.

    Då får du ju åtminstone lägga på en extra 1000-lapp på bilen bara i försäkring. Så ja då börjar det bli lite mer tight
  • Anonym (H)

    Kanske kan du kolla på dina kontoutdrag några månader bakåt och se hur mycket du gör av med och ungefär vad du använt pengar till. Så kanske du kan se om det är uppenbart att det är någonting du behöver plocka bort?

    Inför framtiden kan jag bara råda dig att försöka skapa utgifter som tål arbetslöshet/sjukskrivning under längre perioder

  • Anonym (Råttan)

    Det funkar. Gör en budget så att du har en plan att utgå från.

    Ska du inte längre åka fram o tillbaka till jobbet behöver du kanske inte använda bilen särskilt mycket?

  • Anonym (G)

    När jag hade försörjningsstöd så levde jag på hälften av det. Så går nog..

  • Anonym (Jag)

    Om jag överlevde på a-kassa som var på 5100 och en hyra på 4500 så klarar du dig. 

  • Anonym (Det går)

    Jag har aldrig fått ut mer än 11 000 i månaden och jag har bott själv i över tio år. Min hyra är på 5100. Det är inga problem och jag kan till och det spara lite.

    Räkna ut dina fasta utgifter (el, mobil, internet mm) ställ upp en Lyxfällan budget. Titta sen på vad du kan få billigare genom att t.ex byta abonnemang. Kolla också på onödiga saker som Netflix och fundera på om du verkligen behöver det.

Svar på tråden Leva på A-kassa