• Anonym (Fritiof)

Mixad Bastu

Hej!
    Sommar och sol. Det som förvånar mig när jag idag besökte vår båtklubb är när man sitter i en bastu med badkläder i en mixad församling. Om man vill kan dra över en badhandduk. Dessutom man vill så kan man väl köra damer för sig och herrar för sig. En gång i tiden badade jag bastu tillsammans med tre damer och hade mycket trevligt.  Jag fick inte stånd och vi drack inga ädla drycker. Man ska ha för sig att badkläderna de har på sig i bastun drar mig sig mycket bakterier och det gäller att rengöra bastun efteråt.

• Svar på tråden Mixad Bastu
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Fritiof) skrev 2021-07-24 16:43:52 följande:

Hej!
    Sommar och sol. Det som förvånar mig när jag idag besökte vår båtklubb är när man sitter i en bastu med badkläder i en mixad församling. Om man vill kan dra över en badhandduk. Dessutom man vill så kan man väl köra damer för sig och herrar för sig. En gång i tiden badade jag bastu tillsammans med tre damer och hade mycket trevligt.  Jag fick inte stånd och vi drack inga ädla drycker. Man ska ha för sig att badkläderna de har på sig i bastun drar mig sig mycket bakterier och det gäller att rengöra bastun efteråt.

Meh, trams. På alla vanliga badhus sitter alla i badkläder eftersom det är förbjudet att nakenbasta där. Argumentet med bakterier faller därmed som ganska oviktigt, annars hade aldrig kommunala badhus fått ha den regeln. 

Klart man kan vilja ha badkläderna på om främmande människor kommer in? Man kan köra uppdelat på kön om man vill men du skriver att det var en mixad bastu, så då får man ju inte välja när man kommer. 
  • Anonym (Fritiof)
    Anonym (oooo) skrev 2021-07-24 16:47:33 följande:
    Meh, trams. På alla vanliga badhus sitter alla i badkläder eftersom det är förbjudet att nakenbasta där. Argumentet med bakterier faller därmed som ganska oviktigt, annars hade aldrig kommunala badhus fått ha den regeln. 

Klart man kan vilja ha badkläderna på om främmande människor kommer in? Man kan köra uppdelat på kön om man vill men du skriver att det var en mixad bastu, så då får man ju inte välja när man kommer. 
    Man dela upp kvinnor och män. Om det är så farligt. Äckligt med en massa badkläder där det kryllar av bakterier. 
  • Noname00

Så är det ofta ute på öarna där det  bara finns en bastu, vad är problemet med mixad bastu?

• Anonym (Fritiof)
    Noname00 skrev 2021-07-24 19:39:08 följande:

Så är det ofta ute på öarna där det  bara finns en bastu, vad är problemet med mixad bastu?

Problemet är badkläder i bastun som är mycket töntigt. Om man vill skylla sin kropp är det bara ta fram en badhandduk.  Det finns inget skönare efter bastu att hoppa i sjön naken.
  • RuneBert

Rätt meningslös tråd om just ingenting.

Har man inga problem kan man ju alltid hitta på ett.

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Fritiof) skrev 2021-07-25 16:44:27 följande:
    Problemet är badkläder i bastun som är mycket töntigt. Om man vill skylla sin kropp är det bara ta fram en badhandduk.  Det finns inget skönare efter bastu att hoppa i sjön naken.
    Vad är problemet med badkläder i bastun?
  • Anonym (A)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-07-25 18:12:19 följande:
    Vad är problemet med badkläder i bastun?
    Det undrar jag med
  • Hugge47

Va? Har inte badat bastu i något badhus i hela mitt liv där det har varit förbjudet att vara naken. Det låter helt osannolikt.

Däremot kan det finnas regler om att man skall sitta på en handduk.
    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Anonym (Hyvä sauna!)

Alla badhus jag varit på har förbud mot badkläder i bastun. Tvättad kropp på ren handduk är vad som gäller.
  • Anonym (Tylö)

Att dricka och och runka i bastun är ett rent nöje.

• Anonym (Snäckan)
    Anonym (Hyvä sauna!) skrev 2021-07-25 21:32:19 följande:

Alla badhus jag varit på har förbud mot badkläder i bastun. Tvättad kropp på ren handduk är vad som gäller.

Även min erfarenhet.
  • Arjahi

Vem bastar MED badkläder på? Man drar väl alltid en handduk om sig, oavsett könsuppdelat eller mixat.

• flygrl

Förstår inte riktigt va som ska diskuteras i tråden. Mixad bastu? Badkläder i bastun? Eller?

Själv har jag aldrig bastat i mixad bastu och är nog lite för blyg för det tror jag. Men bastar gärna och då brukar det va att man ska sitta på en handduk utan badkläder.

• Jo01

Jag förstår inte varför man ska ha badkläder på sig i bastun. Där är man alltid utan, och man sitter på handduk. Oavsett om det är mixad eller inte.

Klarar man inte att se eller bli sedd naken så bör man nog inte gå in i mixad bastu.

Svar på tråden Mixad Bastu