• Anonym (Micke­)
    Sun 25 Jul 2021 08:44
    580 visningar
    5 svar
    5
    580

    Rätt tid till nästa förhållande?

    När känns det bäst att ha nytt förhållande efter ett 20 årigt äktenskap?

    Tänkte på värdigheten och respektfullt för min fd , Ca halvår minst??

    Jag lämnade min fru. Har inga känslor kvar, har fått känslor i person ( samma kön som jag. )

    Bara bott själv drygt en månad men haft chatt den i mars och par träffar. Går det för fort framåt? Det känns fortfarande jobbigt med själva processen med skilsmässan.

  • Svar på tråden Rätt tid till nästa förhållande?
  • Anonym (Xylof­on)
    Sun 25 Jul 2021 10:04
    #1

    Era skyldigheter gentemot varandra upphörde i samma stund som ni skilde er, vad ni gör med era respektive liv efteråt är var och ens ensak. Däremot behöver man ju inte gnugga in i ansiktet på den andra vad man sysslar med å andra sidan har du ingen skyldighet att linda in det in det i bomull. Sunt förnuft råder.

    När det är rätt att gå vidare handlar ju mer om sin egen känsla av skilsmässan och uppbrottet och hur man bearbetar det. En del är redo efter tre veckor, andra behöver tre år.

    Jag skulle säga så här att finns det risk att du sårar någon ny bekantskap för att din skilsmässa ligger kvar och skvalpar i bakgrunden så är du inte redo för något nytt.

  • Sun 25 Jul 2021 10:15
    #2

    Har alltid tänkt så här;

    Oavsett efter ett förhållande - ska man ändå vänta drygt minst halvår innan man går till nästan för att ta hänsyn till sin fd om man inte är ovänner/ inte bråkat / sårat denne.

    Det är känslan att värdigheten/ inte gå för fort även om det inte finns känslor kvar till sin fd.

  • Anonym (Elin)
    Sun 25 Jul 2021 10:56
    #3
    Anonym (Xylofon) skrev 2021-07-25 10:04:34 följande:

    Era skyldigheter gentemot varandra upphörde i samma stund som ni skilde er, vad ni gör med era respektive liv efteråt är var och ens ensak. Däremot behöver man ju inte gnugga in i ansiktet på den andra vad man sysslar med å andra sidan har du ingen skyldighet att linda in det in det i bomull. Sunt förnuft råder.

    När det är rätt att gå vidare handlar ju mer om sin egen känsla av skilsmässan och uppbrottet och hur man bearbetar det. En del är redo efter tre veckor, andra behöver tre år.

    Jag skulle säga så här att finns det risk att du sårar någon ny bekantskap för att din skilsmässa ligger kvar och skvalpar i bakgrunden så är du inte redo för något nytt.


    Håller med här plus att har man barn har man förstås dem att ta hänsyn till också. Samt att mycket handlar om HUR man gör snarare än att man gör.
  • Anonym (Nja)
    Sun 25 Jul 2021 11:03
    #4

    Du behöver som sagt inte berätta för ditt ex att du dejtar men du har ingen anledning att smyga med det heller. Däremot för din egen del borde du vänta, eller åtminstone inse att alla du träffar nu, hur underbart det än känns, kommer att vara rebounds, alltså såna man "tröstar" sig med för att komma vidare, det händer men är vällllldigt sällan en sån relation håller. Oavsett hur lång tid du känt dig färdig med ditt äktenskap så kommer du ha en hel del tankar och känslor att gå igenom, och ffa hitta tillbaka till dig själv, vem du är nu, innan du är redo för en relation. Och ha det i åtanke, för det är inte rättvist mot de du träffar heller om du ger dig in i nåt "seriöst" för snabbt.

  • Anonym (Mimmi­)
    Sun 25 Jul 2021 14:49
    #5

    Ät du separerad så bara kör. Har ni barn så för guds skull tänk dig för innan du berättar att du skaffat pojkvän!

    Har en ytlig bekant som varit i liknande situation, barnen tog avstånd och de har inte haft någon kontakt på över tio år nu.

Svar på tråden Rätt tid till nästa förhållande?