Tvätta kuddar, täcke
Hej
Ni som tvättar kudde och täcke. Hur gör ni?
Jag skulle vilja tvätta mina, men är rädd att det ska bli typ mögel inuti pga det kanske inte blir helt torrt inuti.
Hej
Ni som tvättar kudde och täcke. Hur gör ni?
Jag skulle vilja tvätta mina, men är rädd att det ska bli typ mögel inuti pga det kanske inte blir helt torrt inuti.
Torktumlar eller tvättar en riktigt solig och varm dag och hänger ute. Täcken och kuddar med dun måste bearbetas medan de torkas, annars lägger sig allt dun som en blöt klump.
Man brukar väl kasta in några så kallade torkbollar också om det är torktumlaren man torkar de i just för att dunet inte ska klumpa ihop sig. Tennisbollar går också bra säger de.
Sen är det väl bra skaka om täcket eller kuddarna några gånger under torkprogrammets gång för att ytterligare risken att det klumpar ihop sig. Hemtex brukar väl ha bra råd?
www.hemtex.se/inspiration/guider__rad/skotselrad/dun/
Har ingen torktumlare så passar på när solen skiner. Har inget med dun. Vänder tvätten några gånger och vips är de torra.
Tänk bara på att ett blött täcke väger tungt, så fyll inte maskinen med för mycket.
Har ingen torktumlare så passar på när solen skiner. Har inget med dun. Vänder tvätten några gånger och vips är de torra.
Tänk bara på att ett blött täcke väger tungt, så fyll inte maskinen med för mycket.
Det beror på, är det duntäcke? Isåfall ska du låta de ligga ett dygn efter tvätt i maskinen innan du hänger upp, för de suger åt sig mycket vatten som kan förstöra torktumlaren
Det beror på, är det duntäcke? Isåfall ska du låta de ligga ett dygn efter tvätt i maskinen innan du hänger upp, för de suger åt sig mycket vatten som kan förstöra torktumlaren
Torktumlar med tennisbollar på hög värme. Funkar bra