• Anonym (Undrande)

När skaffar folk en valp?

Jag har aldrig ägt en hund men jag tänker skaffa en senare, i framtiden. Har funderat väldigt mycket på när man ens ska ha tid att skaffa en valp. Hur gör folk, egentligen? De flesta har väl ett heltidsjobb så hur tusan har ni tid med en valp? Förstår om man är en stor familj där alla kan hjälpas åt men hur gör ni som kanske inte bor med någon annan?

Tar ni valpen under er semester? Antar att det är så de flesta gör men räcker verkligen fyra veckor? Valpen klarar väl knappt att vara ensam efter fyra veckor heller liksom. Man tar väl inte med en valp på jobbet? Hur som helst så har jag inte möjlighet att ta med min framtida hund på mitt jobb.

Viljan och engagemanget finns absolut. Jag funderar mer på NÄR folk brukar skaffa en valp, om man har ett vanligt heltidsjobb och inte bor med flera andra människor. Hur gör man? Är väl inte så bara, med tanke på att man inte kan lämna valpen ensam och det lär väl ändå ta ett bra tag tills den klarar av att vara ensam. När passar ni på?

Tänker att det blir lättare när hunden blir äldre och klarar av att vara ensam ett tag. Förstår också att det förmodligen är lättare om man studerar och är mycket hemma..

• Svar på tråden När skaffar folk en valp?
  • Ignoramus

Jag sa upp mig från jobbet och var hemma i ett halvår med hunden. Vi hade dels en hyra på typ 2000:- på den tiden och dels var det min framtida tävlingshund som jag ville lägga ner väldigt mycket tid på att grundträna ordentligt. Bästa beslutet jag någonsin tagit! Men knappast en möjlighet för alla?

Idag, med dyrare boende och två småbarn vet jag inte hur jag skulle klara av att rodda med en valp. Skulle troligtvis behöva gå ner på halvtid ett tag.

• Anonym (A)

Vi har fått hem valp under semestern och mitt på året. Smidigast på semestern men vi har fått ihop det genom att jag jobbar skift och mannen har haft valpen på jobbet eller jobbat hemifrån om jag inte varit hemma. Jag tror att många som skaffar hund gör det för att de har möjlighet att jobba hemifrån mycket eller har någon i sin närhet som passar hunden under dagen.

• Anonym (närsom)

Hundar och ungar är aldrig rätt tid att skaffa, så man måste liksom bara lösa det om man vill ha. Om det verkligen är stört omöjligt att lösa så får man väl avstå då.

Vi har fått hem valp i mars, i juni, i november och på självaste nyårsafton.

Svar på tråden När skaffar folk en valp?