• Anonym (Sun Years)

    Hur använder du Oxascand?

    Hur ofta och vilken styrka har du på Oxascand


    Hur länge har du tagit den?

    Vet att man kan utveckla beroende, låt oss säga att man tar 10 mg om dagen under längre tid, vad tänker ni om det? Beroendevarning eller?
  • Svar på tråden Hur använder du Oxascand?
  • Anonym (ssk-psyk)

    10 mg om dagen i en längre tid är ingen beroendevarning, det ÄR ett beroende.

  • Anonym (Sun Years)
    Anonym (ssk-psyk) skrev 2021-07-26 18:36:13 följande:

    10 mg om dagen i en längre tid är ingen beroendevarning, det ÄR ett beroende.


    Läst om de som tar högre doser och mer frekvent. Testade först 5 mg och kände ingenting. 10 mg ger effekt. Dock måttlig
  • Anonym (ssk-psyk)
    Anonym (Sun Years) skrev 2021-07-26 18:38:26 följande:
    Läst om de som tar högre doser och mer frekvent. Testade först 5 mg och kände ingenting. 10 mg ger effekt. Dock måttlig
    Ja, och det är också ett beroende dom har.
  • Anonym (ADD)

    Har Oxascand 10 mg. Tar sällan, alltså bara vid behov. Har gjort så i 10 år och aldrig blivit beroende. Att ta 10 mg per dag är ingen hög dos, det lär ta ett tag att bli beroende på den dosen och skulle du bli det så är det en låg dos att trappa ner. Däremot i längden kommer du bli beroende till slut, men hur lång tid det kommer ta är ju individuellt. 

  • Anonym (...)

    Jag var livrädd för att bli ?beroende?och vägrade börja med piller trots att jag mådde skit. Efter några månader utan bättring insåg jag att jag redan var beroende av ?något? för att fungera. 


    Fick prova en massa olika men inget fungerade utom oxascand som funkade klockrent och utan biverkningar. Tog typ 40 mg per dag i flera år utan problem. Bestämde mig för att försöka sluta när lugnet liksom satt sig i ryggraden.


    Läkaren ville skicka mig nånstans där man får hjälp men det var inga problem. Bara att trappa ner så långsamt som det bara gick.

    Väl beprövad medicin och kan lugnt säga att den räddade mig när jag mådde som sämst..

  • Anonym (Mini)

    Jag skulle verkligen råda dig till att undvika medicinen. Försök komma ordning med dina problem utan. Men jag vet ibland kan man behöva dessa mediciner ett tag. Ibland längre tid.

    10 mg är rätt vanlig startdos. Även ca 15-20 mg. Vissa har god hjälp av 5 mg. Bra om man kan ha så låg dos, som möjligt men ändå få effekt.

    10 mg om dagen kommer sannolikt ge lite besvär om vi pratar några månaders användning om du inte har någon vana av dessa läkemedel. Men ska trappa ut. Kan dela till 5 mg t ex. Sedan sitter det väldigt mycket psykiskt när man tar bort den typ av medicin.

    Jag har en annan hög dos av en annan bensodiazepin. Haft i många år. Genom psykiatrin så det är inget fuffens. Men den måste sättas ut långsamt kanske under nåt år om vi behöver.

    Hade Sobril tidigare, 5 mg noll effekt sedan 10 mg *4. Som högst tror jag 25 * 4. Blev bara trött och sur av den, ångest kvar. Då byttes till den starkare Xanor. Men den tar bort ångest bra utan att man blir seg och hjärnslö.

    Men jag vill verkligen ändå varna dig försök rid ut ångesten med andra medel. Bara yttersta nödfall ta Sobril. Har du ett behov av att ta den så kan den också hjälpa dig bra. Beroende behöver man inte utveckla, utan många kan ta dessa mediciner vid behov och sluta utan problem. Risken ökar med högre dos och längre användning. Men man kan även bli lågdosberoende.

    För vad har du fått den? Tillfällig ångest, trauma eller insättning av andra läkemedel?

Svar på tråden Hur använder du Oxascand?