• Anonym (En förskollärare)

    Nyexaminerad förskollärare som önskar stöttning

    Hej,

    Känner att jag behöver skriva av mig och ventilera mig någonstans. I januari avslutades min förskollärarutbildning och jag började arbeta direkt därefter och har hela tiden befunnit mig på samma förskola/avdelning. Sedan examen och under hela denna tid som jag har arbetat har jag brottats med ett bristande självförtroende i relation till mitt nya yrke. För att hålla mig kort så har jag upplevt att jag inte tillåtits att vara just ny inom denna nya yrkesprofession. Jag känner ofta att bedöms hårt och jämförs med kollegor som har längre arbetslivserfarenhet än vad jag ens levt. Jag skulle önska att du som arbetar som förskollärare eller barnskötare delar med dig hur din första tid inom yrket var, då gärna både det som var utmanande och det som upplevdes som bra.

    / En förskollärare ????

  • Svar på tråden Nyexaminerad förskollärare som önskar stöttning
  • Anonym (Mentor)

    Har du fått en mentor? Jag upplever att det hjälper jätte mycket! Jag tog också examen i januari. Min mentor är ett stort stöd och hjälp i min utveckling.

  • Anonym (Mentor)
    Anonym (B) skrev 2021-07-26 16:55:21 följande:

    Alltså allt man gör är väl att passa barn


    Kanske ska läsa på lite innan du svarar?
  • Anonym (En förskollärare)

    Jag har en mentor och alla träffar sker digitalt, men de gånger vi hörs är bra då jag får möjlighet att bolla. Jag tycker att jag fixar mycket såsom utvecklingssamtal, kontakt med vårdnadshavare osv. Överlag fungerar det bra med barngruppen men det som är absolut mest komplext är alla dessa barn som ständigt utmanar och att hitta bra strategier för dessa. Arbetar även på en förskola där det förekommer mycket prat om varandra, barn och vårdnadshavare, i bland rent skitsnack, och jag har valt att inte delta alls i detta. Det i sin tur gör att jag blivit mer utsatt för andras kommentarer och saknat kollegialt stöd upplever jag.

  • Anonym (Freja)