• Anonym (Takti­k)
    Mon 26 Jul 2021 12:33
    1697 visningar
    30 svar
    +2
    30
    1697

    Fet bonusson

    Mitt bonusbarn är väldigt fet. Han har en rad andra problem som hemmasittande och olämpligt beteende men det är inte det som är i fokus för mig tråd. Socialtjänsten är inkopplade och han bor inte hos oss utan hos mamman. Vi har lite makt att ändra hans matvanor.

    Han kan inte gå långa sträckor, får tryck över bröstet och mår illa. Måste vila flera gånger. Får svimningskänsla.

    Är oerhört inaktiv. Hans boendeförälder aktiverar honom inte och han får i stort sett äta vad han vill (för att han mår så dåligt på andra sätt). Boendeförälder tycker att det ör viktigare att fokusera på andra saker.

    Tycker det är ett känsligt ämne. Men finns det någon som sett barn som varit så feta få kroppsliga men? Tycker att hans hälsa är i fara. Har barn lyckats ta sig ut det hela?

    Finns det som grund i LVU att föräldrar inte kan ombesörja barns vikt? Finns det en möjlighet att vinna vårdnadstvist av den anledningen?

  • Svar på tråden Fet bonusson
  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 26 Jul 2021 12:34
    #1
    +1

    Vad säger din man?
    Tycker han att det är okej med denna barnmisshandel?


    Agerar inte han är han faktiskt delaktig.

  • Anonym (Takti­k) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 12:57
    #2
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-07-26 12:34:53 följande:

    Vad säger din man?

    Tycker han att det är okej med denna barnmisshandel?

    Agerar inte han är han faktiskt delaktig.


    Han tycker att det är hemskt! Han har senast försökt igen att prata med socialtjänsten som nu tagit det på allvar för första gången. Innan dess har de varit rätt avslappnade kring det och tyckt att det får vänta tills andra saker är bättre.

    Han träffade sonen för ett tag sedan och då hade han innan avfart till pappa ätit macaronicheese. En annan gång pannkakor till frukost. Så håller det på
  • Anonym (Takti­k) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 16:19
    #3

    Problemet är följaktligen hur man ska se detta ur omsorgsbrist (från boendeförälder).

    Men även i övrigt

  • Anonym (Suck)
    Mon 26 Jul 2021 16:32
    #4
    -1 +1

    Du ska sluta lägga dig i. Jag antar att din partner är en vuxen människa, han får då själv se till att ta hand om sitt barn och göra det som krävs för att se till hans hälsa. DU har inget med saken att göra.

  • Anonym (smal)
    Mon 26 Jul 2021 16:53
    #5

    En vän hade problem med ett av sina barn och han fick diabetes 2 vid 14 så nu är han smal som en klädstång efter att varit tvungen att lägga om allt vad kost heter. Omställningen är jättejobbig för hela familjen och man måste gå upp på natten och kolla blodsocker på sitt barn flera gånger för det bara far omkring i början.

    Det kan ni lägga fram som exempel till boendeföräldern.

    www.diabetesportalen.lu.se/artikel/aggressivare-typ-2-diabetes-hos-barn

    Fördelen med att agera nu är att pojken ska växa en bit till, så om man bara får koll på kosten hade hans vikt säkert kunnat räta ut sig på bara ett år.

    Om han hinner bli 16 med motsvarande extrakilon och helt utan rörelse i vardagen blir allt mycket svårare. Mår man dåligt är också träning en väg till ökat välbefinnande som inte är kopplat till fler kalorier.

    -

    Själv är jag arg för att min mamma inte tog tag i min övervikt på ett hälsosamt sätt när jag gick i mellanstadiet. Stillasittande och lösgodis gjorde att jag hade två bilringar och två cykeldäck på magen då och det mår man inte alls bra av.

    Som tur var fick jag själv nog och bara drog åt bältet så hårt att det kändes obekvämt att äta, i slutet av sexan. För tjejer ska ju vara smala, eller nåt. Började röra mig lite mer och åt bara knäckebröd/morötter på skollunchen, men ibland också bara en godisklubba på hela dagen.

    Ett år senare var jag smal.

  • Anonym (Maja)
    Mon 26 Jul 2021 17:20
    #6

    Om jag förstår det hela rätt är soc inblandade och mamman (föräldrarna ?) har gjort en plan kring sonens hela mående som bland annat innefattar problemet med fetma?

    Om mamman följer denna plan och gör det hon, pappan och soc kommer överens om låter det ju som att saker och ting går åt rätt håll? (Med alla delar inte bara fetman). Är vården involverad i planen kring fysisk och psykisk hälsa också eller bara soc? Om vården/bup inte är inblandade kan ju pappan trycka på för att detta görs.

    Eftersom soc redan är inblandade lär de väl inte ha bedömt att LVU behövs i nuläget och att mamman brister i omvården så pass att ett omhöndertagande vore det bästa för barnet. Hur rätten ställer sig vid en ev vårdnadstvist lär ju bero på helhetsbilden. Om man inte bedömer att det finns en omsorgssvikt hos mamman undersöks ju samlade faktorer kring vad som är bäst för sonen. Så det går förstås inte att svara på om mammans hanterade av kosten skulle kunna leda till att pappan får boendet vid en vårdnadatvist.

  • Anonym (Takti­k) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 20:01
    #7
    Anonym (smal) skrev 2021-07-26 16:53:13 följande:

    En vän hade problem med ett av sina barn och han fick diabetes 2 vid 14 så nu är han smal som en klädstång efter att varit tvungen att lägga om allt vad kost heter. Omställningen är jättejobbig för hela familjen och man måste gå upp på natten och kolla blodsocker på sitt barn flera gånger för det bara far omkring i början.

    Det kan ni lägga fram som exempel till boendeföräldern.

    www.diabetesportalen.lu.se/artikel/aggressivare-typ-2-diabetes-hos-barn

    Fördelen med att agera nu är att pojken ska växa en bit till, så om man bara får koll på kosten hade hans vikt säkert kunnat räta ut sig på bara ett år.

    Om han hinner bli 16 med motsvarande extrakilon och helt utan rörelse i vardagen blir allt mycket svårare. Mår man dåligt är också träning en väg till ökat välbefinnande som inte är kopplat till fler kalorier.

    -

    Själv är jag arg för att min mamma inte tog tag i min övervikt på ett hälsosamt sätt när jag gick i mellanstadiet. Stillasittande och lösgodis gjorde att jag hade två bilringar och två cykeldäck på magen då och det mår man inte alls bra av.

    Som tur var fick jag själv nog och bara drog åt bältet så hårt att det kändes obekvämt att äta, i slutet av sexan. För tjejer ska ju vara smala, eller nåt. Började röra mig lite mer och åt bara knäckebröd/morötter på skollunchen, men ibland också bara en godisklubba på hela dagen.

    Ett år senare var jag smal.


    Tyvärr är inte boendeföräldern alls intresserad av input. Det är en öm tå för henne. Hon är själv fet och varit det sedan barnsben. Hon blev exempelvis väldigt kränkt när skolsköterskan påtalade att sonen hade (det hör var för någramår sedan) övervikt. Tog väldigt illa vid sig
  • Anonym (Takti­k) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 20:03
    #8
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-26 17:20:56 följande:

    Om jag förstår det hela rätt är soc inblandade och mamman (föräldrarna ?) har gjort en plan kring sonens hela mående som bland annat innefattar problemet med fetma?

    Om mamman följer denna plan och gör det hon, pappan och soc kommer överens om låter det ju som att saker och ting går åt rätt håll? (Med alla delar inte bara fetman). Är vården involverad i planen kring fysisk och psykisk hälsa också eller bara soc? Om vården/bup inte är inblandade kan ju pappan trycka på för att detta görs.

    Eftersom soc redan är inblandade lär de väl inte ha bedömt att LVU behövs i nuläget och att mamman brister i omvården så pass att ett omhöndertagande vore det bästa för barnet. Hur rätten ställer sig vid en ev vårdnadstvist lär ju bero på helhetsbilden. Om man inte bedömer att det finns en omsorgssvikt hos mamman undersöks ju samlade faktorer kring vad som är bäst för sonen. Så det går förstås inte att svara på om mammans hanterade av kosten skulle kunna leda till att pappan får boendet vid en vårdnadatvist.


    Nej planen har inte handlat om fetman utsn andra saker dom problematisk skolnärvaro och stt barnet inte vill komma till pappan för att han ?är sträng?. Nu är det däremot på tapeten efter stt pappan tagit upp det och de ska ha ett möte där mer press kommer ligga på mamman. Där bla en remiss till obesitas klinik ska bli av.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 26 Jul 2021 20:22
    #9
    Anonym (Taktik) skrev 2021-07-26 12:57:19 följande:
    Han tycker att det är hemskt! Han har senast försökt igen att prata med socialtjänsten som nu tagit det på allvar för första gången. Innan dess har de varit rätt avslappnade kring det och tyckt att det får vänta tills andra saker är bättre.

    Han träffade sonen för ett tag sedan och då hade han innan avfart till pappa ätit macaronicheese. En annan gång pannkakor till frukost. Så håller det på
    Tills andra saker är bättre?
    Slappt som fan.

    Begär boende
  • Anonym (Takti­k) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 20:30
    #10
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-07-26 20:22:00 följande:

    Tills andra saker är bättre?

    Slappt som fan.

    Begär boende


    Ja de har velat fokusera på viktigare saker då mycket inte funkar

    Går inte i skolan (inte gjort sedan början sv 3:an). Börjar nu femman.

    Sitter o spelar tvspel/data till sent varje dag och hela dagarna

    Går inte ut

    Har inga vänner kvar (på grund sv elak mor dem)

    Sömnsvårigheter och ångest

    Mm mm

    Socialtjänsten menar att det skulle förstöra relationen mellan föräldrarna helt och inte rekommenderas nu. Men det blir förmodligen oundvikligt aktuellt om det fortsätter så här
Svar på tråden Fet bonusson