• namnamn

    Franskt/svenskt namn

    Hej! Min partner är fransman och vi skulle vilja hitta ett flicknamn som passar i båda länderna och klingar franskt. Jag är dock inte säker på hur våra namnförslag funkar i Sverige. Skulle ni kunna hjälpa mig genom att bedöma hur enkla de är att uttala och om de passar på en bebis? 
     
    Chloé
    Amélie
    Soline
    Manon
    Nicole
    Cécile
    Aline
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-26 14:17
    Det är första gången jag använder familjeliv och vet inte varför texten blev blåmarkerad eller hur man får bort det...
  • Svar på tråden Franskt/svenskt namn
  • Anonym (Jag)

    Jag skulle säga att allt funkar, förutom Manon. Däremot kan ni nog riskera engelskt uttal på vissa såsom Chloe. Min favorit är Amélie.

  • Anonym (Li)

    Jag tycker mest om Aline. Uttalsmässigt känns Nicole allra enklast, gångbart på det sättet. Manon har jag inte sett förut och hade kunnat ta för pojknamn. Amelie är fint men det finns ju ett svenskt uttal som inte är riktigt samma.

  • namnamn
    Anonym (Jag) skrev 2021-07-26 14:25:58 följande:

    Jag skulle säga att allt funkar, förutom Manon. Däremot kan ni nog riskera engelskt uttal på vissa såsom Chloe. Min favorit är Amélie.


    Ja, du har nog rätt om Chloe. Vi har samma favorit :)
  • namnamn
    Anonym (Li) skrev 2021-07-26 14:30:57 följande:

    Jag tycker mest om Aline. Uttalsmässigt känns Nicole allra enklast, gångbart på det sättet. Manon har jag inte sett förut och hade kunnat ta för pojknamn. Amelie är fint men det finns ju ett svenskt uttal som inte är riktigt samma.


    Trodde också att Manon var ett pojknamn innan jag lärde mig att det är ett populärt tjejnamn i Frankrike, så jag håller med dig. Det går nog bort. Vad är det svenska uttalet på Amelie? Med betoning på li och uttalat e på slutet? AmeLIe?
  • MallaL

    Amélie är väldigt vackert, men det uttalas inte riktigt likadant på svenska. De flesta svenskar uttalar det mer som Annelie, inte som det franska vackra uttalet med betonat i.

  • Anonym (happy)

    Jag skulle föreslå Celine istället för Soline, tror det är lättare att relatera till.

    Men sen beror det också på vilket efternamn man har till om det låter bra eller ej.

  • Anonym (Jag)

    Jag tror iofs att folk lär sig uttalet. De två jag känner uttalas Amelii, alltså med betoningen på i.

    Men man får nog stå ut med diverse uttal.


    MallaL skrev 2021-07-26 15:52:29 följande:

    Amélie är väldigt vackert, men det uttalas inte riktigt likadant på svenska. De flesta svenskar uttalar det mer som Annelie, inte som det franska vackra uttalet med betonat i.


  • namnamn
    MallaL skrev 2021-07-26 15:52:29 följande:

    Amélie är väldigt vackert, men det uttalas inte riktigt likadant på svenska. De flesta svenskar uttalar det mer som Annelie, inte som det franska vackra uttalet med betonat i.


    Ah, jag förstår! Och som Emelie då 
  • namnamn
    Anonym (happy) skrev 2021-07-26 16:01:25 följande:

    Jag skulle föreslå Celine istället för Soline, tror det är lättare att relatera till.

    Men sen beror det också på vilket efternamn man har till om det låter bra eller ej.


    Jag håller helt med om Celine, det är finare! Tyvärr gillar inte min kille det
Svar på tråden Franskt/svenskt namn