• Anonym (Anitta)

    Borde jag göra ett tidigt VUL eller låta bli...? Tacksam för svar:(

    Hej!

    Jag skriver här eftersom jag nyligen har fått kännedom om att jag är gravid och vill helst hålla låg profil ett tag till...

    Förra året var jag med om ett utomkveds. Det var min första sk graviditet någonsin. Har förstått att man i regel ska ha haft könssjukdomar, endometrios, äggledarinflammation osv för att drabbas av detta. I mitt fall var det troligtvis extrem otur då ingen av de angivna orsakerna har varit aktuell för min del någonsin. Den spruckna äggledaren opererades i alla fall bort. 

    Därefter blev jag gravid ytterligare två gånger - första graviditeten avslutades med ett MA i samma veva som jag fick covid och nästa blev ett tidigt missfall som jag troligtvis aldrig hade uppmärksammat om jag inte vore så manisk med alla dessa graviditetstester och att testa tidigt...

    Nu har vi blivit gravida en tredje gång. Tror att det måste vara vecka 4-5 något. Har fått en tid att göra tidigt VUL på kvinnokliniken då jag är i sjätte veckan, men har även erbjudits en tid imorgon på en VC där en gynekolog troligtvis kan göra VUL. Min gynekolog som inte är i tjänst i dagsläget kunde se en uppklaring/början till graviditet någon dag innan jag fick mitt tidiga missfall. Då måste jag ha varit i gravvecka 3-4. 

    Min fråga är om jag borde avvakta till vecka 6 och göra VUL:et först då eller om jag ska göra detta extremt tidiga VUL:et imorgon? Jag har så blandade känslor: å ena sidan tänker jag att det kan vara skönt att åtminstone få se en uppklaring eller hinnsäck och veta att allting har placerats rätt, samtidigt som jag tänker att det nog är osannolikt att någonting har gått snett med tanke på att det hamnade rätt de senaste 2 ggr. Någonstans känner jag att jag vill lita på min kropp då jag faktiskt tror att den kommer hantera detta fint. Men dessa missöden som jag har råkat ut för spökar hejvilt emellanåt.
    Lär gynekologen ens kunna se något...? Känns ju sisådär att faktiskt göra VUL:et imorgon och sen få höra att hon t ex inte alls kan se något eftersom det är för tidigt. Det vore verkligen inte upplyftande...

    I dagsläget mår jag dessutom bra. Det sticker till emellanåt där nere osv, men ingen huggande smärta eller något annat oroväckande... 

    Hur hade ni gjort?
    Tacksam för svar...

  • Svar på tråden Borde jag göra ett tidigt VUL eller låta bli...? Tacksam för svar:(
  • Anonym (Vänta)

    Det är väl inte ens idé att göra vul så tidigt som v 4-5?! Det syns ju inte ens då om det är en graviditet eller en trasig graviditet. Bättre att vänta till v 7+ då det finns chans att se hjärta slå. Tidigare är ingen vits då det inte går att avgöra med vul om där är en frisk eller sjuk graviditet.

  • Anonym (Anitta)
    Anonym (Vänta) skrev 2021-07-26 15:25:22 följande:

    Det är väl inte ens idé att göra vul så tidigt som v 4-5?! Det syns ju inte ens då om det är en graviditet eller en trasig graviditet. Bättre att vänta till v 7+ då det finns chans att se hjärta slå. Tidigare är ingen vits då det inte går att avgöra med vul om där är en frisk eller sjuk graviditet.


    Nej, det är jag medveten om. Min tanke var mest att inledningsvis få bekräftat att den har hamnat där den ska. 
  • Anonym (Moa)

    Jag skulle vänta. Det är ju först när de kan upptäcka hjärtslag som man känner sig säker på att det är ett levande foster.

  • Anonym (Anitta)
    Anonym (Moa) skrev 2021-07-26 20:47:59 följande:

    Jag skulle vänta. Det är ju först när de kan upptäcka hjärtslag som man känner sig säker på att det är ett levande foster.


    Jo? någonstans känns det klokast att bara försöka lita på kroppen och ha is i magen. Min tanke var att bara få bekräftat att graviditeten har hamnat där den ska - men mår man bra utan blödningar, smärtor osv så borde man kanske inte jaga upp sig? hjärnspökena är igång när man har varit med om ett antal missöden? Även fast det som har hänt inte är någon regel så nojar man emellanåt
Svar på tråden Borde jag göra ett tidigt VUL eller låta bli...? Tacksam för svar:(