• Wave Mother

    Levaxin, dosering

    Hej! 

    Jag har konstaterad hypotyreos som jag tar Levaxin för. Mina värden har varit i balans länge (flera år), och när jag blev gravid höjdes dosen enligt rutin. Sedan slutade graviditeten tyvärr i ett MA nu i juli (var i vecka 10 eller 11 och graviditeten bedömdes ha avstannat i vecka 7+4.

    Jag har förstått att man vanligtvis kan prova på nytt så fort man är psykologiskt redo efter missfall, men funderar nu på om det finns skäl för mig att vänta extra pga Levaxinet. Så fort jag fick MA konstaterat gick jag efter samråd från min läkare ner på min vanliga dos Levaxin. Just nu har jag varit på den nygamla dosen i ca en vecka. Vad gäller missfallet så tror jag att jag nästan har blött färdigt men vi kommer vänta till efterkontrollen nästa vecka för att se om allt har gått som det ska.

    Frågan är nu bara om det finns risker med att bli gravid när jag fortfarande inte varit på min vanliga levaxindos i mer än några veckor. Det borde möjligen kunna innebära att jag har ett ovanligt lågt TSH, som borde gå upp desto längre jag är på den lägre dosen. Allt jag sett antyder att det är ett högt TSH-värde som är negativt för fosterutveckligen och så fort grav konstateras ska man ju upp på högre dos igen så på sätt och vis känns det som att det borde vara säkert, men man vill ju inte riskera något.

    Provtagningen för TSH är inte förrän i slutet av augusti, och just nu känns det som en outhärdlig väntan psykologiskt, att inte ens få försöka den här månaden  (om nu allt ser bra ut på ultraljudet så klart). 

    Har någon erfarenhet av den här typen av situation, och har något råd att ge?

  • Svar på tråden Levaxin, dosering
  • Anonym (A)

    Min läkare sa att jag kunde försöka igen direkt. Beror säkert på hur hög dos du tar och hur lågt ditt TSH var innan missfallet. Personligen var det låg risk att mitt TSH skulle bli för lågt då mitt TSH inte reagerat så mycket på justeringar tidigare.

  • Wave Mother
    Anonym (A) skrev 2021-07-26 16:42:52 följande:

    Min läkare sa att jag kunde försöka igen direkt. Beror säkert på hur hög dos du tar och hur lågt ditt TSH var innan missfallet. Personligen var det låg risk att mitt TSH skulle bli för lågt då mitt TSH inte reagerat så mycket på justeringar tidigare.


    Tack för ditt svar! Jag tar till vardags 175 microgram och höjdes till 225 när graviditeten konstaterades. Sedan hade jag lite väl lågt värde efter höjningen och dosen sänktes till 200, som jag tog sista tre veckorna av graviditeten. Nu är jag alltså tillbaka på 175 sedan ca en vecka. Det bästa är nog att fråga min läkare, men jag har kontaktat honom så många gånger senaste tiden för doser upp och ner runt graviditeten och missfallet, så drar mig lite för det. Överhuvudtaget är det lite jobbigt att ta upp detta med missfallet med utomstående just nu.
Svar på tråden Levaxin, dosering