• Anonym (ts)
    Mon 26 Jul 2021 18:42
    714 visningar
    5 svar
    5
    714

    Storebror/Lillasyster?

    Alltså dum fråga med tanke på att det borde vara rätt jämt mellan tjejer och killar. Men jag tycker det ser vanligare ut med syskonkombon ?storasyster - lillebror? än tvärtom? Känner nog ingen som fått barn med den syskonkombon, däremot många som har en äldre dotter o h yngre son.

    Det kanske bara är i min vänkrets det slumpat sig så? Att det är få storebröder till lillasystrar?

  • Svar på tråden Storebror/Lillasyster?
  • Anonym (K)
    Mon 26 Jul 2021 19:10
    #1

    Min kollega påpekade det för mig för ett tag sen att hen tyckte samma. Och eftersom vi är uppväxta på samma ort fast årskullarna jämte varandra började vi rabbla upp hur familjerna såg ut. Och vi kom på fler med storasyster-lillebror, sen var der storebror-lillebror, storasyster-lillasyster och sist storebror-lillasyster. Och även liknande i min bekantskapskrets. Men själv är mina barn Storebror-lillasyster.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 19:31
    #2
    Anonym (K) skrev 2021-07-26 19:10:26 följande:

    Min kollega påpekade det för mig för ett tag sen att hen tyckte samma. Och eftersom vi är uppväxta på samma ort fast årskullarna jämte varandra började vi rabbla upp hur familjerna såg ut. Och vi kom på fler med storasyster-lillebror, sen var der storebror-lillebror, storasyster-lillasyster och sist storebror-lillasyster. Och även liknande i min bekantskapskrets. Men själv är mina barn Storebror-lillasyster.


    Ja men precis, känns som syster-syster och bror-bror är vanligare hos de jag vet också, än storebror-lillasyster. Men det borde väl vara rätt lika fördelat tänker jag? Egentligen.
  • Anonym (Moa)
    Mon 26 Jul 2021 20:09
    #3

    Jag är själv lillasyster till en storebror. Däremot mina föräldrar har båda ett syskon och kombinationen storasyster-lillebror. Mina kusiner likaså och även deras barn.

    Ser jag ytterligare en generation bakåt så ser det dock helt annorlunda ut.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 26 Jul 2021 20:23
    #4

    Min pappa har som följer

    Kvinna 1:
    Son, son, dotter, son

    Kvinna 2:
    Dotter, dotter, son, son, son

    Så i första är det pojke först
    Min mormor har också pojke först

  • Tue 27 Jul 2021 17:23
    #5

    I min bekantskapskrets är det tvärtom, där är det flest som har pojke först och sedan är det lite blandat om det kom en pojke till eller en flicka. Dom som fick flicka först fick en till flicka (3 st olika). Jag själv fick 2 pojkar först och sedan en flicka. Min syster fick en pojke först och sedan varannan, totalt 4 st.

Svar på tråden Storebror/Lillasyster?