• joffan

    3 åring som ofta nyser (varje dag) fler som vart med om det? Hon nyser varje dag och gjort sedan hon föddes.

    Har googlat lite. Och fick fram nåt att spädbarn kan nysa ofta. Men för vår dotter har nysningarna följt med långt efter spädbarnstiden. Vi har gjort allergitest mot pollen men det gav inget svar på att hon skulle vara pollenallergiker bara lite överkänslig så vi fick pollenmedicin. Släktingar reagerar på att hon ofta nyser och även förskolan har sagt någon gång. "Hon har nyst idag, men det gör hon alltid". Är det dags att söka vård för detta eller fler som vart med om samma och det har växt bort? Hon nyser så ofta att man knappt reagerar på det längre.

  • Svar på tråden 3 åring som ofta nyser (varje dag) fler som vart med om det? Hon nyser varje dag och gjort sedan hon föddes.
  • Anonym (Mamma)

    Känsliga slemhinnor? Se till att hon dricker ordentligt om dagarna så de hålls fuktiga.

  • Phalaenopsis

    En del nyser så fort de kommer ut i en ljusare omgivning. Andra nyser ofta ändå. Så länge man inte snörvlar och mår dåligt är nysningar inget att oroa sig för. Däremot kan det vara lite kinkigt socialt så här i överkänsliga coronatider.

  • Anonym (allergiker deluxe)

    Men det finns ju fler saker än pollen man kan reagera på och vad menade läkaren med överkänslig? Mot något specifikt eller mer allmänt?

    Ger ni henne antihistamin dagligen nu eller "vid behov"?

    Har ni pälsdjur?
    Har ni ett gammalt hus som kanske haft mögel? Kan även drabba förskolor och skolor.
    Har ni dunkuddar och -täcken eller mycket textilier (kvalster) i hemmet?
    Använder ni sköljmedel eller parfymerat tvättmedel?

    Alla de sakerna får mig att nysa så lever ni med det hade jag också nyst precis hela tiden.

  • Anonym (Ts)

    Tack för svar. Hon dricker bra. Dessutom helst vatten. Ja det kan ju bli socialt problem med nysningar men för oss har det inte vart nåt problem då folk vet om att hon nyser ofta fastän hon inte är förkyld. Inte hosta och inget snor.

    Överkänslig mot pollen sa läkaren. Hon har allergimedicin, flytande som hon får på morgonen. Hjälper inte mot nysningarna.

    Har inga husdjur alls. Bor nyrenoverat så borde inte vara dåligt skick på huset. Hon nös även i förra lägenheten. Hennes förskola byggdes och öppnades 2019 så borde inte vara mögel i dom lokalerna heller. Vi använder sköljmedel. Men knappt några ansra dofter. Våran robotdammsugare damsuger varannan dag så knappt nå damm hemma.

    Hon är frisk. Det enda var att hon som bebis både i magen och efter födseln var väldigt slö. Sparkade knappt i magen och svårväckt. Hade för låg kroppstemperatur vid födseln fick ligga på värmedyna 3 dygn då. Men nu är hon bara väldigt morgontrött, glad och växer som hon ska.

  • Anonym (Testa)

    Kanske testa att sluta med sköljmedel och köra helt parfymfritt tvättmedel för hela familjen.

  • Anonym (Tyva)

    Det låter jättekonstigt att hon får allergimedicin om hon inte är allergisk. Allergimedicin hjälper mot allergiska reaktioner - dvs att immunsystemet överreagerar. Har hennes immunsystem ingen överreaktion gör inte allergimedicin till eller från.

    Har man känsliga slemhinnor i näsan kan det hjälpa att skölja med koksaltlösning (jag har fått det som rekomendation av öron-, näsa- halsläkare). Med en treåring kan det kanske bli knepigt, men min dotter lärde sig att göra det när hon var fyra, fem år. Det hjälper vid allergi också eftersom man sköljer bort allergenerna från slemhinnorna.

  • Anonym (allergiker deluxe)

    Jag hade provat att inte använda sköljmedel i 4-6 veckor, som ett litet test.

    Min familj slutade med det på 1980-talet, både jag och mamma fick besvär. En gång när maskinen i vårt hyreshus sköljde dåligt hamnade jag på akuten med nässelutslag på hela mig och fick tvätta allt dubbelt (en gång med, och en utan tvättmedel) i flera veckor för att kunna ha kläder på mig.

    Poängen med sköljmedel är att det sitter kvar i kläderna och klär in fibrerna så att tyget inte blir statiskt, men sköljmedel är hudirriterande och det finns studier på att de som använder parfymerade hygienprodukter och hemkemi lättare utvecklar t.ex. astma och eksem.

    Det finns de som blir så känsliga att de tvingas kasta alla kläder och sängkläder och börja om från början, eftersom det är så svårt att få bort sköljmedlet. 

Svar på tråden 3 åring som ofta nyser (varje dag) fler som vart med om det? Hon nyser varje dag och gjort sedan hon föddes.