Lätt överviktig - hur bli mer hälsosam?
Jag är en tjej i 25 års åldern som önskar tips på att bli ännu mer hälsosam i vardagen och på så sätt också gå ned till en mer sund vikt. Hur ska jag göra?
Idag är jag 162 cm och väger 66 kg, vilket ger ett BMI på ca. 25.5, som signalerar lätt övervikt.
Jag har en egen häst som jag rider minst 6 dagar i veckan, då i snitt 45 min/pass. Utöver det gör jag tungt stalljobb 7 dagar/veckan, i snitt 1.5 h/dag. Då jag inte heller har något körkort, utan åker kommunalt så fort jag ska någonstans samt bor relativt lantligt, snittar jag 12-15 000 steg/dag.
Räknar inte kalorier, så vet inte exakt hur mycket jag äter, men äter aldrig snacks och godis. Däremot kan det hända att jag äter lite glass några gånger/månad. Aldrig smakat alkohol, dricker aldrig te eller kaffe. Äter tre mål mat per dag, där frukosten brukar bestå av 1-2 glas juice, 2-3 knäckebrödskivor utan pålägg och 1 kvarg. Lunch blir ofta på språng, inte sällan en matlåda bestående av typ bönpasta och gryta baserad på kikärtor och krossade tomater med lite grönsaker i. Till middag varierar det, men ofta ganska typisk svensk husmanskost som prinskorvar eller kötbullar med potatis och brunsås, kalops eller liknande. Tycker inte att jag äter så onormalt stora portioner heller, äter jag exempelvis kötbullar med potatis brukar det bli ca. 10 kötbullar, 3 st normalstora potatisar och 1 matsked brunsås.
Inser när jag skriver detta att jag åtminstone på pappret verkar leva ett relativt hälsosamt liv. Ändå är min vikt osund. :( Vad ska jag skära ned på, och hur ska jag ytterligare kunna göra min livsstil ännu mer hälsosam, för att kunna nå en hälsosam vikt och ett ännu sundare leverne?