• Anonym (Anonym)

Lätt överviktig - hur bli mer hälsosam?

Jag är en tjej i 25 års åldern som önskar tips på att bli ännu mer hälsosam i vardagen och på så sätt också gå ned till en mer sund vikt. Hur ska jag göra?

Idag är jag 162 cm och väger 66 kg, vilket ger ett BMI på ca. 25.5, som signalerar lätt övervikt.
    Jag har en egen häst som jag rider minst 6 dagar i veckan, då i snitt 45 min/pass. Utöver det gör jag tungt stalljobb 7 dagar/veckan, i snitt 1.5 h/dag. Då jag inte heller har något körkort, utan åker kommunalt så fort jag ska någonstans samt bor relativt lantligt, snittar jag 12-15 000 steg/dag.

Räknar inte kalorier, så vet inte exakt hur mycket jag äter, men äter aldrig snacks och godis. Däremot kan det hända att jag äter lite glass några gånger/månad. Aldrig smakat alkohol, dricker aldrig te eller kaffe. Äter tre mål mat per dag, där frukosten brukar bestå av 1-2 glas juice, 2-3 knäckebrödskivor utan pålägg och 1 kvarg. Lunch blir ofta på språng, inte sällan en matlåda bestående av typ bönpasta och gryta baserad på kikärtor och krossade tomater med lite grönsaker i. Till middag varierar det, men ofta ganska typisk svensk husmanskost som prinskorvar eller kötbullar med potatis och brunsås, kalops eller liknande. Tycker inte att jag äter så onormalt stora portioner heller, äter jag exempelvis kötbullar med potatis brukar det bli ca. 10 kötbullar, 3 st normalstora potatisar och 1 matsked brunsås. 

Inser när jag skriver detta att jag åtminstone på pappret verkar leva ett relativt hälsosamt liv. Ändå är min vikt osund. :( Vad ska jag skära ned på, och hur ska jag ytterligare kunna göra min livsstil ännu mer hälsosam, för att kunna nå en hälsosam vikt och ett ännu sundare leverne?

• Svar på tråden Lätt överviktig - hur bli mer hälsosam?
  • Anonym (Dolt socker)

Juice är sockerrikt kan du dricka te till frukost ist?

• Um Hamza

Du behöver ju äta mycket mer grönt. Jag tror för övrigt att din vikt består av mycket muskler och bmi blir extra missvisande, ännu mer så eftersom du är ganska kort. Mät midjan eller fettprocenten i kroppen i stället. Bmi är för att mäta en befolknings hälsa, ändå används det individuellt hela tiden fast det är fel

• Anonym (Matilda)

Du behöver justera maten. Ät mer grönsaker och ät mer ordentligt. En vettig frukost med tex gröt, en planerad lagad lunch/ordentlig matlåda. Drick mycket vatten.

Du behöver mat som du får energi av att orka med din dag och som håller dig lagom mätt tills nästa måltid.

Du ska alltså inte äta mindre utan bättre.

• Steven01

Byt ut mackorna till havregrynsgröt på morgonen. Börja cykla istället för att åka kommunalt.

• nnnnnnnn

Logga ALLT du äter i en matdagbok, kan vara på papper , anteckningar i mobilen eller i en app tex Lifesum.
    I början väger du allt med, gör du matlådor så väg bönpastan - lägg in i appen, väg såsen - lägg in i appen osv. Dä märker du om du kommer över rekommendationen och du tex behöver ta mindre pasta men komplettera med sallad/grönsaker för att hålla dej inom det rekommenderade intervallet.

Se till att du äter tillräckligt med protein så du håller dej mätt, men du behöver inte vara så noga med kolhydrater och fett.

Frukost - hur mycket är 1-2 glas? Seriös fråga! För det är stor skillnad på att ha ett litet glas som fylls till 2/3 ( = ca 1 dl per glas) och att ha stora glas 4-5 dl som fylls hela vägen upp.
    2 dl juice till frukost = 90 kcal
    1 liter juice = 450 kcal
    1 hel apelsin = 45 kcal

Så skippa juicen och ta en frukt istället, drick vatten.

Orkar du inte ta tag i kosten på ett så utredande sätt så kör med 2 saker tills vågen visar lite mindre:
    1) Drick inga kalorier alls tills du gått ner till din önskade vikt. Du måste vara stenhård och skippa socker, mjölk i te och kaffe, inga söta drycker, ingen alkohol eller alkoholfria alternativ.
    2) Halva tallriken är rena grönsaker och sallad. Utan dressing, såser osv.

Kör du på med dessa 2 saker, så kan du fortsätta med ditt vanliga ätande och du kommer ändå se skillnad.

• velig13

Tipsar om appen Lifesum där man reggar det man äter. Man reggar även fysisk aktivitet. Man lär sig mycket av det.

• Anonym (Lo)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-07-27 00:57:18 följande:

Jag är en tjej i 25 års åldern som önskar tips på att bli ännu mer hälsosam i vardagen och på så sätt också gå ned till en mer sund vikt. Hur ska jag göra?

Idag är jag 162 cm och väger 66 kg, vilket ger ett BMI på ca. 25.5, som signalerar lätt övervikt.

Jag har en egen häst som jag rider minst 6 dagar i veckan, då i snitt 45 min/pass. Utöver det gör jag tungt stalljobb 7 dagar/veckan, i snitt 1.5 h/dag. Då jag inte heller har något körkort, utan åker kommunalt så fort jag ska någonstans samt bor relativt lantligt, snittar jag 12-15 000 steg/dag.

Räknar inte kalorier, så vet inte exakt hur mycket jag äter, men äter aldrig snacks och godis. Däremot kan det hända att jag äter lite glass några gånger/månad. Aldrig smakat alkohol, dricker aldrig te eller kaffe. Äter tre mål mat per dag, där frukosten brukar bestå av 1-2 glas juice, 2-3 knäckebrödskivor utan pålägg och 1 kvarg. Lunch blir ofta på språng, inte sällan en matlåda bestående av typ bönpasta och gryta baserad på kikärtor och krossade tomater med lite grönsaker i. Till middag varierar det, men ofta ganska typisk svensk husmanskost som prinskorvar eller kötbullar med potatis och brunsås, kalops eller liknande. Tycker inte att jag äter så onormalt stora portioner heller, äter jag exempelvis kötbullar med potatis brukar det bli ca. 10 kötbullar, 3 st normalstora potatisar och 1 matsked brunsås. 

Inser när jag skriver detta att jag åtminstone på pappret verkar leva ett relativt hälsosamt liv. Ändå är min vikt osund. :( Vad ska jag skära ned på, och hur ska jag ytterligare kunna göra min livsstil ännu mer hälsosam, för att kunna nå en hälsosam vikt och ett ännu sundare leverne?

Ta bort jouicen och ät frukt istället. Jouicen är en riktig fälla. Det är som läsk med vitaminer.
  • velig13
    Anonym (Lo) skrev 2021-07-27 09:50:05 följande:

Ta bort jouicen och ät frukt istället. Jouicen är en riktig fälla. Det är som läsk med vitaminer.

Ja absolut

Däremot så är färskpressad juice bättre

Jag brukar unna mig en deciliter om dagen
  • Anonym (wa)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-07-27 00:57:18 följande:

Du borde nog äta mer grönsaker  (minst "fem portioner" om dagen). Då måste du kanske äta lite mindre av något annat för att orka allt, fast jag tycker att allt du äter låter ganska bra saker. Om man vill vara superpetig kan man ju äta mindre halvfabrikat (för antar att du inte gör köttbullar och korv själv).  

Jag tror dock du kommer långt med att lägga till grönsaker, och vikten skulle jag inte bry mig om alls när du uppenbarligen rör dig så mycket och gör tungt jobb i stallet. Du har säkert väldigt mycket muskler som gör BMI missvisande, som andra redan påpekat!

Tips som är lätta att få i sig (t.ex. som sidorätt till middagen eller lunchen): 

ångad eller ungsbakad broccoli eller blomkål
    ångad grönkål
    snabbinlagd gurka/morot (lägg in i t.ex. lite vinäger + salt bara)
    haricot verts eller vaxbönor (kokta)
    bönsallad (jag brukar göra med svarta bönor, tomat, vinägrett + lite purjolök)
    stuvad spenat/grönkål (kan funka istället för sås till vissa rätter)

Om du gillar råa grönsaker: 
    snacksmorötter
    paprika
    rädisor
    små tomater
    sockerärtor
    gurka

Till frukosten kan du t.ex. äta gröt eller fil vissa dagar, med frukt och nötter/frön i kanske. Eller fortsätt med knäckebröd men lägg på något pålägg (hummus, ost + grönsak) eller så.
  • Anonym (PF)

Många bra tips här, men det enklaste är nog periodisk fasta. Det betyder att du endast äter under ett visst antal timmar och då äter vad du vill, i stort sett. 

Själv äter jag en gång om dagen, men två gånger funkar också bra - exempelvis lunch och middag eller frukost och lunch. Utöver detta är det vatten som gäller. 

Jag äter allt jag vill, börjar ofta måltiden  med nötter eller ost. Sedan en vanlig tallrik med mat och en tallrik med sallad. Ofta en efterrätt i form av frukt, bär eller godis. Äter under 1-4 timmar/dag. 

Svar på tråden Lätt överviktig - hur bli mer hälsosam?