• Anonym (Lilja)

    Jag tror att mina grannar röker

    Jag tror att mina grannar röker gräs och det kommer in i min lägenhet vilket är jättestörande. Jag mår jättedåligt av att andas in röken och vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte vem det är som röker eftersom det inte går att avgöra var röken kommer från specifikt.

    Någon som har varit med om något liknande? Några tips?

  • Svar på tråden Jag tror att mina grannar röker
  • Anonym (Kim)

    Jag tror inte du direkt andas in röken utan det är mera doften. Ta kontakt med hyresvärden eller någon i styrelsen för bostadsrättsföreningen. Rimligen borde det drabba de andra som bor i anslutning till lägenheten också.

    Det är ett tudelat problem. Dels att det inte är tätt nog utan sprids lägenheter emellan och dels att det är olagligt.

    Du kan också tipsa polisen men det lär inte ge något. Störningsjour är ytterligare en väg att gå.

    Är det bara du som upplever problemet med röken kan det vara inbillning också. Hänt förr att hyresgäster gjort det med diverse påhitt.

  • Anonym (nja)
    Anonym (Lilja) skrev 2021-07-27 01:23:03 följande:

    Jag tror att mina grannar röker gräs och det kommer in i min lägenhet vilket är jättestörande. Jag mår jättedåligt av att andas in röken och vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte vem det är som röker eftersom det inte går att avgöra var röken kommer från specifikt.

    Någon som har varit med om något liknande? Några tips?


    Finns ju saker att göra för att be folk att sluta med sina aktiviteter, om de stör dig.
    T ex. sätta upp en lapp i trapphuset?

    En sak jag funderar på är om du reagerar likadant om någon t ex. grillar utanför, och det kommer in grilldoft?
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Kim) skrev 2021-07-27 07:03:22 följande:

    Jag tror inte du direkt andas in röken utan det är mera doften. Ta kontakt med hyresvärden eller någon i styrelsen för bostadsrättsföreningen. Rimligen borde det drabba de andra som bor i anslutning till lägenheten också.

    Det är ett tudelat problem. Dels att det inte är tätt nog utan sprids lägenheter emellan och dels att det är olagligt.

    Du kan också tipsa polisen men det lär inte ge något. Störningsjour är ytterligare en väg att gå.

    Är det bara du som upplever problemet med röken kan det vara inbillning också. Hänt förr att hyresgäster gjort det med diverse påhitt.


    Och varifrån tror du lukten kommer....? Jo, från röken så klart. Det är den som luktar och inget annat. Ts utsätts för andrahandsrökning, inte så fräscht. Ungefär i nivå med att du lägger fram att ts kanske inbillar sig.....
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (nja) skrev 2021-07-27 13:30:15 följande:
    Finns ju saker att göra för att be folk att sluta med sina aktiviteter, om de stör dig.
    T ex. sätta upp en lapp i trapphuset?

    En sak jag funderar på är om du reagerar likadant om någon t ex. grillar utanför, och det kommer in grilldoft?
    Nej ingen grillar hela dagarna varje dag här utanför men rökningen sker precis hela tiden. Jag känner mig fysiskt sjuk av all denna rök.
  • Holy93

    Hade samma problem ett tag, luktade mycket gräs i trappen och kom in i min lägenhet. Jag kontaktade hyresvärden som bara var där och "luktade" sedan sa att jag skulle kontakta igen om det störde, de misstänkte att de rökte på nere i källaren. Orkade dock inte kontakta igen då jag ändå skulle flytta inom några månader, men kan helt klart vara värt att ringa.

  • Anonym (Lilja)
    Holy93 skrev 2021-07-27 15:53:57 följande:

    Hade samma problem ett tag, luktade mycket gräs i trappen och kom in i min lägenhet. Jag kontaktade hyresvärden som bara var där och "luktade" sedan sa att jag skulle kontakta igen om det störde, de misstänkte att de rökte på nere i källaren. Orkade dock inte kontakta igen då jag ändå skulle flytta inom några månader, men kan helt klart vara värt att ringa.


    Vet du m rökningen upphörde?
  • Anonym (Nej)
    Sockerikaffet skrev 2021-07-27 15:56:24 följande:

    Ring polisen?


    Att ringa polisen är ingen idé.

    Polisen är så överbelastad, att dom i många städer inte ens skulle stanna för att ta dig om du satt och rökte på en parkbänk. Tro mig, det hände mig förra veckan senast

    Däremot TS så kan du ringa din hyresvärd. Det är rökförbud i många bostadsområden, hyres som privat. Och som någon annan skrev tidigare, sätt upp en lapp i trappen där du skriver något i stil med att

    -du/ni som röker marijuana, uppskattas om ni inte gör det på balkongen-

    Hoppas det löser sig. Aldrig trevligt att andas in rök om det inte är frivilligt
  • Holy93
    Tow2Mater skrev 2021-07-27 18:48:14 följande:

    Hur tror du de röker gräs? Har du varit ok med lukten när du gjort det?


    Det luktar extremt mycket och är svårt att ta miste på även om man aldrig har rökt själv.
  • Anonym (Lilja)
    Tow2Mater skrev 2021-07-27 18:48:14 följande:

    Hur tror du de röker gräs? Har du varit ok med lukten när du gjort det?


    Jag förstår inte riktigt vad du menar men jag känner på lukten att det inte enbart rör sig om vanliga cigaretter. Och nej varken vanliga cigaretter eller narkotika är ok att utsätta sina grannar för.
  • Holy93
    Anonym (Lilja) skrev 2021-07-27 16:34:35 följande:

    Vet du m rökningen upphörde?


    Det luktade flera gånger men nästan alltid fredag-lördagnätter och sen försvann mot morgonen på söndagen. Eftersom min hyresvärd inte arbetar på helgerna så struntade jag i att ringa på måndagen när lukten var borta, så har tyvärr ingen aning
  • Anonym (hmm)
    Anonym (nja) skrev 2021-07-27 13:30:15 följande:
    Finns ju saker att göra för att be folk att sluta med sina aktiviteter, om de stör dig.
    T ex. sätta upp en lapp i trapphuset?

    En sak jag funderar på är om du reagerar likadant om någon t ex. grillar utanför, och det kommer in grilldoft?
    Inte för att jag är speciellt förtjust i grill lukt, men måste man vara störd av det för att få klaga på att det luktar gräs?
    Eller vad menar du?
  • Anonym (nja)
    Anonym (hmm) skrev 2021-07-27 23:12:02 följande:
    Inte för att jag är speciellt förtjust i grill lukt, men måste man vara störd av det för att få klaga på att det luktar gräs?
    Eller vad menar du?
    Nej absolut inte, jag tycker inte att man "måste" uppfylla vissa krav för att få tycka som man vill, kan man backa sitt argument så får man tycka precis vad man vill, har inte sagt något annat. Vill man störa sig på att grannarna går för hårt i trappen, inte tar bort luddet, parkerar barnvagnar överallt, osv. så får man.

    Jag ställde en fråga utifrån att jag gissar mig till att de flesta tycker att marijuana-doft/-rök är värre är grillrök/matos, och att jag gissar att många kanske tycker det just pga. att marijuana är olagligt, och grillning inte är det.

    Att obehaget kanske inte bara är kopplat till just att det är rök, utan späs på av att "grannarna gör något olagligt", när det kanske i realiteten läcker in mer rök när någon grillar precis utanför, än om någon sitter i sin lägenhet och röker.

    Vad jag personligen tycker om gräs kan vi lämna därhän, men självklart behöver man inte störa sina grannar i onödan. Försöker själv störa så lite som möjligt, men blir en granne störd på något jag gör, så utgår jag från att den grannen kommer och plingar på, alternativt sätter upp en lapp i trapphuset. Inte så konstigt egentligen :)
  • Anonym (Hata mig)

    Jag är kanske din granne?! ;)

    Nä skämt och sido. Jag röker själv ibland, min sambo varje dag. Våra grannar får in röken i bostaden, jag ser ibland hur den snirklar in genom deras fönster.

    De klagade till styrelsen men de kunde inte göra något. Det är tillåtet att röka i sitt egna hem, även om röken blåses ut genom fönstret. Polisen kom inte ens, vet inte om det var ett tomt hot heller iofs.

Svar på tråden Jag tror att mina grannar röker