• Tue 27 Jul 2021 02:50
    699 visningar
    2 svar
    2
    699

    Betalar soc en husvagn eller så?

    Hej! Jag har en liten besvärlig sits. Jag känner en kille som är normal nuförtiden men han känner fortfarande lite folk sen hans tid då han missbrukade en del. Inte så ofta han har kontakt med dom men..l

    iaf jag hade erbjudit han att hjälpa mig med min husvagn som en gentjänst. 


    ?husvagnen står hos honom en dag kommer han och berättar att det är en kille som bor där. Jag vart lite irriterad men lugn efter ett tag. 


    Han som sover i husvagnen  är hemlös missbrukare m.m. och har ingenstans att ta vägen. Så jag kan va lite snäll men han får inte bo där utan det är högst ett par dagar till.

    dock kan jag gå med på att han får köpa den men han har inga pengar. 
    ?det är en gammal vagn som är hyffsad ändå. Jag hade kunnat hyra utan den men det vill jag inte. Så jag tänker kan han inte ta hjälp av soc och be dom köpa den åt honom eller betala två månadshyror. Jag hade inte tänkt mig någon fantasi summa men ca 7000 kr Iaf. Dom har inga direkta lägenheter i kommunen här så det enda alternativet brukar vara att hyra en stuga åt honom men det kostar 700 per dygn så är rätt dyrt. Jag tror dom skulle tjäna på att köpa vagnen av mig åt honom istället. 

    Han får betala dom pengarna nu till månadsskiftet eller så avhyser jag honom sedan fixar upp vagnen själv.

    det bästa hade dock att få den sålt eftersom han redan bor där. Då slipper jag jobbet på vagnen. Den är fullt beboelig utan mögel eller fukt men har lite kosmetiskt fix invändigt. 


    mvh

  • Svar på tråden Betalar soc en husvagn eller så?
  • Tue 27 Jul 2021 03:43
    #1

    Näää...soc betalar inte en husvagn. Jag tvivlar på att soc ens betalar någon hyra för att killen bor i husvagnen. Ni har inget avtal. Soc kan kanske låta honom bo på vandrarhem. Allt beror lite på vem han är. Är han bråkig och missbrukar så blir det gatan eller ev något nattboende för missbrukare. Det med att det blir billigare för kommunen spelar tyvärr oftast inte någon roll då det finns regler att följa.

  • Tue 27 Jul 2021 07:15
    #2

    Det är faktiskt inte säkert att de inte skulle betala en hyra för en husvagn. Däremot köpa den kan nog bli svårt. Prova gör ett hyreskontrakt med honom. Risken finns väl dock att han inte skulle betala de hyrespengar han ev får till dig.

Svar på tråden Betalar soc en husvagn eller så?