• Tue 27 Jul 2021 11:37
    2220 visningar
    6 svar
    6
    2220

    NÄR får man svar efter arbetsintervju?

    Hej!

    Jag har sökt en tjänst jag gärna vill ha. Jag har varit på två intervjuer och lämnat referenser. Sen blev det tyst, det har nu gått nästan två veckor efter den andra intervjun. Jag börjar tro att de har anställt någon annan kandidat och struntar i att höra av sig, men det verkar ju helt bedrövligt om de inte ens kan skicka ett kort mejl när jag har lagt ner så mycket tid. Startdatum är satt till mitten av augusti. Vad tror ni?

  • Svar på tråden NÄR får man svar efter arbetsintervju?
  • Tue 27 Jul 2021 11:44
    #1

    Två veckor är inte lång tid alls, särskilt nu under semestertider. Sen skulle du behöva släppa på dina förväntningar, det är rätt vanligt att man inte ens får ett avslag om de anställer någon annan.

  • Tue 27 Jul 2021 12:02
    #2

    Tyvärr kan det vara så att de förhandlar med en annan kandidat och inte vill säga nej till dig innan det är helt klart. Men jag har också varit med om att det tar tid för att ansvarig person är sjuk/på semester. Hur som helst så är det dåligt om de inte hör av sig alls.

    Vet du om de har ringt din referens?

  • Tue 27 Jul 2021 12:03
    #3
    Mortiscia80 skrev 2021-07-27 11:44:00 följande:

    Två veckor är inte lång tid alls, särskilt nu under semestertider. Sen skulle du behöva släppa på dina förväntningar, det är rätt vanligt att man inte ens får ett avslag om de anställer någon annan.


    Menar du att det är vanligt att inte höra av sig efter en arbetsintervju? Jag tycker att det verkar väldigt ohyfsat...Jag fattar ju om man inte orkar svara på 170 ansökningar, men till de fyra som varit på intervju tycker jag att man borde informera.
  • Tue 27 Jul 2021 12:07
    #4
    Sockerikaffet skrev 2021-07-27 12:02:40 följande:

    Tyvärr kan det vara så att de förhandlar med en annan kandidat och inte vill säga nej till dig innan det är helt klart. Men jag har också varit med om att det tar tid för att ansvarig person är sjuk/på semester. Hur som helst så är det dåligt om de inte hör av sig alls.

    Vet du om de har ringt din referens?


    Nej, jag vet inte om de har ringt mina referenser. Jag kände mig lite besvärlig som bad dem vara referenser mitt i sommaren så jag har inte velat störa dem med fler frågor.

    Ja, jag antar att jag inte är deras förstaval. Det är bara svårt att inte gå och hoppas...Jag ska ringa på torsdag tror jag, då har det gått två veckor.
  • Tue 27 Jul 2021 12:08
    #5
    ellinoras skrev 2021-07-27 12:03:46 följande:
    Menar du att det är vanligt att inte höra av sig efter en arbetsintervju? Jag tycker att det verkar väldigt ohyfsat...Jag fattar ju om man inte orkar svara på 170 ansökningar, men till de fyra som varit på intervju tycker jag att man borde informera.
    Var jag otydlig...? Man kan nog tycka åt båda hållen faktiskt, men jag skulle inte vara förvånad även om det bara gällde fyra personer att höra av sig till.
  • Tue 27 Jul 2021 14:20
    #6
    ellinoras skrev 2021-07-27 12:07:30 följande:
    Nej, jag vet inte om de har ringt mina referenser. Jag kände mig lite besvärlig som bad dem vara referenser mitt i sommaren så jag har inte velat störa dem med fler frågor.

    Ja, jag antar att jag inte är deras förstaval. Det är bara svårt att inte gå och hoppas...Jag ska ringa på torsdag tror jag, då har det gått två veckor.
    Det låter tyvärr inte så lovande, även om en del verkligen är sega. Jag har fått ett jobb vid ett tillfälle långt efter att jag hade gett upp på det själv.

    Och det händer för all del att förstavalet vill ha för hög lön eller det är något annat villkor som man inte kommer överens om så att den kandidaten drar sig ur. Jag har själv gjort det en gång och därmed gjort någon annan glad.

    Men börja med att kontakta dina referenser och hör om de har blivit uppringda.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden NÄR får man svar efter arbetsintervju?