• Johan70

    Är morot en grönsak?

    Jag köpte "grönsakssmoothie" till lillen. Den skulle innehålla 50 % grönsaker. Inte så stor andel som den kanske borde göra för att göra skäl för namnet, men ändå.

    När jag kom hem och tittade närmare på förpackningen, såg jag att den innehöll 50 % morot och resten mest frukt.

    Morot är ingen grönsak för mig, det är en rotfrukt. Räknas det verkligen som en grönsak? Är potatis och kålrötter också grönsaker i så fall?

  • Svar på tråden Är morot en grönsak?
  • Johan70
    Spucks skrev 2021-07-27 16:45:35 följande:

    Ja, det är en grönsak. Potatis är ingen rot utan en knöl.


    Potatis är en rotfrukt, visserligen knölformad, men det ändrar inte saken.
  • Johan70
    hejnina skrev 2021-07-27 16:44:03 följande:

    Morot är en rotfrukt och rotfrukter ingår i begreppet i grönsaker :)


    Okej, då är alltså potatis och kålrötter också grönsaker. Tänk att jag inte visste det.
  • hejnina
    Johan70 skrev 2021-07-27 16:48:30 följande:

    Okej, då är alltså potatis och kålrötter också grönsaker. Tänk att jag inte visste det.


    Jag brukar inte tänka på potatis som grönsak men ja, så är det ju.
  • Aniiee
    Johan70 skrev 2021-07-27 16:48:30 följande:
    Okej, då är alltså potatis och kålrötter också grönsaker. Tänk att jag inte visste det.
    Allt som inte är kött, spannmål, nötter, frön eller frukt är grönsaker. Och en del frukter är också grönsaker. Grönsakerna delas oftast upp i kategorierna:
    Rotfrukter (potatis, morötter, rotselleri, rödbeta osv)
    Blad (spenat, ruccola, mangold, isbergssallad osv)
    Kål- och knutväxter (vitkål, rödkål, blomkål, broccoli, romanesco mm)
    Lökar
    Frukter (gurkväxter, paprika/chili, tomater osv)
    Bönor och linser

    Vad som egentligen är en "grönsak" handlar mer om kultur än vetenskap, men på ett ungefär så är det så här vi delar upp det i våra västerländska kök. Med reservation för att jag glömt något. Ätbara blommor och kryddörter diskuteras ständigt om de är grönsaker eller om de är kryddor, eller bådadera.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Är morot en grönsak?