• Rosen1234

    Skadestånd - fläck

    Vad gäller rent juridiskt om mitt barn skulle råka ha sönder en leksak i en butik och få innehållet på sig som sen inte går bort på kläderna? Kan jag begära ersättning från butiken för kläderna då? Personligen tycker jag ju inte det, men vad gäller egentligen?

  • Svar på tråden Skadestånd - fläck
  • Anonym (Ulrika)

    Det känns inte så - det var ju barnet som hade sönder saken först...


    Men nu blev jag nyfiken - vad är det för leksak som ett barn kan ha sönder och som ger så svåra fläckar?

  • Puddi

    Du kan väl bara säga till dom att ersätta dig eftersom de haft för låg säkerhetsnivå eftersom ditt barn fick fläcken på sina kläder.

  • Anonym (Anonym 666)
    Rosen1234 skrev 2021-07-27 22:53:15 följande:

    Vad gäller rent juridiskt om mitt barn skulle råka ha sönder en leksak i en butik och få innehållet på sig som sen inte går bort på kläderna? Kan jag begära ersättning från butiken för kläderna då? Personligen tycker jag ju inte det, men vad gäller egentligen?


    Det som gäller är att ni ska betala för leksaken som barnet haft sönder. Ni har ingen rätt till ersättning för egen del, skämtar du...?
  • Puddi
    Puddi skrev 2021-07-28 01:13:00 följande:

    Du kan väl bara säga till dom att ersätta dig eftersom de haft för låg säkerhetsnivå eftersom ditt barn fick fläcken på sina kläder.


    Nej, det är inget som gäller. Affärer som säljer saker till barn måste ha säkerhetstänk och inte ha farliga eller smutsiga saker framme som barn kan nå. Om de inte har det så får dom betala.
  • Anonym (Juridiskt)

    Om du menar att butiken kan stämma dig för skadegörelse och vårdslöshet och få skadestånd så ja. Inte tvärtom

  • Anonym (Anno Nym)

    Varför skulle du få ersättning för att fläcken inte går bort, det är din unge som orsakat skadan.

    Ta det på förlustkontot och se det som lärpengar.

  • Anonym (Va)
    Puddi skrev 2021-07-28 07:16:13 följande:

    Nej, det är inget som gäller. Affärer som säljer saker till barn måste ha säkerhetstänk och inte ha farliga eller smutsiga saker framme som barn kan nå. Om de inte har det så får dom betala.


    Svarar du på ditt eget inlägg och motsäger dig själv?

    Men med det synsättet så skulle ingenting kunna stå framme då i stort sett allt kan vara farligt om man inte har uppsyn över sina barn
  • Anonym (El)

    Ingen behöver betala den andre.

    Barnet som gjorde sönder - affärer har försäkringar för sådant och det kan ju ha varit en olycka.

    Kläder som blev fläckiga - inte affärens fel och barn smutsar ner sig. Kläderna måste ju inte slängas, blir väk perfekta kläder att ha hemma när det ska pysslas eller oömma kläder till förskolan när de ska måla.

  • Rosen1234

    Det har inte hänt mig. Personligen tycker jag inte att man skall få ersättning. Är intresserad av om någon här har koll rent juridiskt. Om en kund skulle propsa på ersättning. Vad lagboken säger lixom!

Svar på tråden Skadestånd - fläck