• Anonym (På väg)

    Ni som provseparerat och hyrt lägenhet?

    Jag och maken kommer ev bo isär en tid för att känna oss för.

    Idag äger vi en villa. Vi har två ganska stora barn och tänker att de ska bo kvar i huset medan jag och maken försöker hyra en lägenhet att växelvis bo i.

    Nu har jag dock börjat titta runt lite och börjar fundera över om det ens är tillåtet att jag står på ett hyreskontrakt medan jag "hyr ut" bostaden till min man varannan vecka?

    Jag står i en kommunal bostadskö sedan många år tillbaka men min man står inte som medsökande.

    Dessutom verkar det vara tvunget att personen på kontraktet är stadigvarande boende i lägenheten och jag kommer ju enbart att bo där växelvis.

    Hur har ni andra löst detta?

  • Svar på tråden Ni som provseparerat och hyrt lägenhet?
  • Anonym (aaa)
    Anonym (På väg) skrev 2021-07-28 08:15:49 följande:

    Jag och maken kommer ev bo isär en tid för att känna oss för.

    Idag äger vi en villa. Vi har två ganska stora barn och tänker att de ska bo kvar i huset medan jag och maken försöker hyra en lägenhet att växelvis bo i.

    Nu har jag dock börjat titta runt lite och börjar fundera över om det ens är tillåtet att jag står på ett hyreskontrakt medan jag "hyr ut" bostaden till min man varannan vecka?

    Jag står i en kommunal bostadskö sedan många år tillbaka men min man står inte som medsökande.

    Dessutom verkar det vara tvunget att personen på kontraktet är stadigvarande boende i lägenheten och jag kommer ju enbart att bo där växelvis.

    Hur har ni andra löst detta?


    Vi hade en hyres och bodde varannan vecka där under ett par månader, medan vi löste resten och barnen var kvar i vårt gemensamma boende. Mitt ex skrev på det nya kontraktet eftersom planen var att han skulle bo där sen och jag skulle ha kvar vårt gamla boende. Vi bad knappast om lov att göra så, vi bara gjorde det. 
  • Anonym (Allt måste inte berättas)

    Man behöver inte berätta allting heller. Vi hade en lite annorlunda situation då vi hade en hyresrätt tillsammans. Jag köpte en billig bostadsrätt, men upplyste varken hyresvärd eller bostadsrättsförening om provseparation. När vi sen valde att fortsätta leva tillsammans, flyttade jag tillbaka till hyresrätten och bostadsrätten såldes.

    Det var så klart inte okej enligt alla regler, men ingen visste om det.

Svar på tråden Ni som provseparerat och hyrt lägenhet?