• melinis2020

    Inget foster på VUL 6+1

    Hej.

    Var på VUL igår och där såg man bara en gulesäck. Ingen antydan till något foster. Ska på återbesök om en vecka men det känns som en evighet. Jag hamnade i chock, har nog fortfarande inte förstått det. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Enligt henne kan jag också vara tidigare gången än jag tror men det tror jag inte då jag plussade i vecka 3+2 enl mina beräkningar så mycket tidigare än så kan man väl knappast plussa med ett vanligt hemmatest? Det känns skit. Vi försökte i ett år och nu vart det såhär..

  • Svar på tråden Inget foster på VUL 6+1
  • Jez20

    Alltså när jag gjorde mitt tidiga ultraljud så sa de att man kan göra det tidigast 8+0. Jag gjorde mitt 7+5 och de kunde se. Men 6+1 verkar tidigt. Förstår att det är skrämmande men jag hade inte gett upp hoppet än! Mycket kan hända på 1 vecka i det här stadiet.

  • melinis2020
    Jez20 skrev 2021-07-28 10:14:01 följande:

    Alltså när jag gjorde mitt tidiga ultraljud så sa de att man kan göra det tidigast 8+0. Jag gjorde mitt 7+5 och de kunde se. Men 6+1 verkar tidigt. Förstår att det är skrämmande men jag hade inte gett upp hoppet än! Mycket kan hända på 1 vecka i det här stadiet.


    Håller med dig, men hon lät inte alls särskilt positiv och sa att det inte såg 100% bra ut men att det KAN vara för tidigt för att se. Känns hemskt att gå och vänta en hel vecka :(
  • Värphönan
    Jez20 skrev 2021-07-28 10:14:01 följande:

    Alltså när jag gjorde mitt tidiga ultraljud så sa de att man kan göra det tidigast 8+0. Jag gjorde mitt 7+5 och de kunde se. Men 6+1 verkar tidigt. Förstår att det är skrämmande men jag hade inte gett upp hoppet än! Mycket kan hända på 1 vecka i det här stadiet.


    Tyvärr kan man till och med se hjärtat slå från 6+0 om man har tur. Jag gjorde vul i 6+3 (enligt läkarens bedömning) med mitt första barn och då va det en krabat med tickande hjärta som låg där.


     

  • Värphönan

    Beklagar beskedet :( 


    Beroende på utrustning så borde det synas något i v 6+1 men den kanske låg så till att det ultraljudet inte gav en rättvis bild.



    Vet hur hemsk den där veckan är att vänta då jag gått igenom liknande själv vid kub. 
    Det är okej att vara ledsen och orolig över beskedet, alla känslor är tillåtna i ett sånt läge. Håller verkligen tummarna att den lille bara gömde sig och att du får se en liten parvel i nästa vecka.

  • melinis2020
    Värphönan skrev 2021-07-28 10:25:34 följande:

    Beklagar beskedet :( 

    Beroende på utrustning så borde det synas något i v 6+1 men den kanske låg så till att det ultraljudet inte gav en rättvis bild.

    Vet hur hemsk den där veckan är att vänta då jag gått igenom liknande själv vid kub. Det är okej att vara ledsen och orolig över beskedet, alla känslor är tillåtna i ett sånt läge. Håller verkligen tummarna att den lille bara gömde sig och att du får se en liten parvel i nästa vecka.


    Känner mig nästan äcklad av att gå med ett (troligtvis) dött foster i magen. För mig finns det inte att vi är tidigare gångna, det är nästan en omöjlighet. Så jag är nästan hundra på missfall. Vill inte gå och vänta en vecka, vill ringa nu och boka tid så fort som möjligt för abort. Mår för dåligt för att gå och vänta.. usch. VARFÖR fattar inte kroppen att den ska börja blöda? Varför ska man behöva gå igenom en abort för att den ska fatta? Nej, fy..
  • längtan8282

    Varför ska man beklaga och anta att det inte finns ett barn. Vecka 6 är väldigt tidigt. Jag var på ultraljud i vecka 8 och då såg man varken foster eller tickande hjärta. Två veckor senare såg man ett spralligt foster. Hen hade bara gömt sig vilket inte är så ovanligt sa läkaren.

    Så anta ingenting innan du får det bekräftat av läkaren.

    Jag är fortfarande i högsta grad gravid i vecka 18 med en frisk flicka ??

  • Ebo88

    Jag var och gjorde vul i andra graviditeten i v.6+1 och då såg man ett foster och ett tickande hjärtat.

    Men i första graviditeten så gjorde jag vul i v.7+0 jag och då såg dom jättedåligt, fick komma tillbaka 1.5 vecka efter och då såg allt bra ut

  • melinis2020

    Tog ett graviditetstest lite senare som var väldigt svagt positivt och för bara en vecka sen var samma test suuperstarkt. Så jag tror det är säkert att anta att det är ett MA som skett. Måste dessvärre vänta en vecka innan jag får komma in och genomföra en abort så det känns väldigt tufft. Men tack för att ni tog er tiden att svara.

  • Mikasa

    Hej!

    Behöver inte vara ett MA. Min första graviditet var ett MA, började blöda någon vecka innan KUB. Graviditeten hade avstannat i v. 5+3 .

    Bara en mens senare när allt kommit ut så plussade jag igen! Gick till privat gyn för tidigt VUL. Enligt mina beräkningar skulle jag vara i v.7. Gynekologen var negativ och sa att det troligtvis var ett till MA. Man såg en liten gulesäck men inte mycket mer. Fick en ny tid 10 dagar senare för att kontrollera. Kändes fruktansvärt, gynekologen var så negativ att jag kände att hoppet var bortq...kunde inte hålla mig hela 10 dagar. Redan efter 6 dagar bokade jag tid hos en annan gynekolog. Där såg man direkt ett litet pickande hjärta, minns inte exakt men var inte lika långt gången som jag trott (enligt senaste mens) .Kroppen är finurlig ibland, man kan inte alltid ha stenkoll på när befruktning sker. Så här ligger jag nu med min lilla 6 månaders bebis! Så oavsett om det är ett MA eller inte, så finns hopp. Massa styrke kramar.

  • Emala

    Hur kom det sig att de gjorde ultraljud så tidigt?

    Det är osäkert.

    Jag gjorde ultraljud i vecka 6 och då syntes också bara en gulesäck.

    Gjorde ett nytt i vecka 8+, och ingen förändring tyvärr. Fick tid en vecka senare för tabletter, men innan dess startade missfallet av sig själv.

    Hoppas det går bättre för dig!

    Vi hade försökt i nästan ett år, men efter missfallet blev jag gravid igen efter två månader, och då gick det bra.

  • melinis2020

    Visade sig att jag hade fel och likaså gravtestet. Igår skulle vi in och starta aborten men då hittade vi en liten böna med ett tickande hjärta :)

  • nernu
    melinis2020 skrev 2021-08-06 07:52:05 följande:

    Visade sig att jag hade fel och likaså gravtestet. Igår skulle vi in och starta aborten men då hittade vi en liten böna med ett tickande hjärta :)


    Grattis till dig! Och en påminnelse till alla andra att man ska låta bli tidiga vul, om det inte är av någon medicinsk orsak såklart. De ställer bara till det och skapar osäkerhet.
  • Mikasa
    melinis2020 skrev 2021-08-06 07:52:05 följande:

    Visade sig att jag hade fel och likaså gravtestet. Igår skulle vi in och starta aborten men då hittade vi en liten böna med ett tickande hjärta :)


    Du ser!<3 fantastiskt. Tidiga VUL kan vara så missvisande. Man gör dem för att bli lugn men sen så kan de skapa så mycket mer oro. Bättre att vänta om man absolut vill göra dem till någonstans där vid v.8. Lycka till nu.
  • längtan8282
    melinis2020 skrev 2021-08-06 07:52:05 följande:

    Visade sig att jag hade fel och likaså gravtestet. Igår skulle vi in och starta aborten men då hittade vi en liten böna med ett tickande hjärta :)


    Åh vad skönt för dig?oron är hemsk innan man får se det lilla pyret
Svar på tråden Inget foster på VUL 6+1