• Wed 28 Jul 2021 13:22
    10230 visningar
    12 svar
    12
    10230

    Frissigt och lockigt hår

    En undran:

    Funkar det att ha i anti-frizz olja i håret efter tvätt och låta det självtorka?

    Blir det lockigt eller bara bajs?

    Orkar inte föna håret varje gång.

  • Svar på tråden Frissigt och lockigt hår
  • Mon 15 Nov 2021 00:22
    #1
    Dethärärmittnamn skrev 2021-07-28 13:22:20 följande:

    En undran:

    Funkar det att ha i anti-frizz olja i håret efter tvätt och låta det självtorka?

    Blir det lockigt eller bara bajs?

    Orkar inte föna håret varje gång.


    Ja det skulle jag tro. Det tenderar att bli mer frissigt av att fönas, självtork + olja är toppen för lockarna. Ta gärna i en ärtstor klick av ditt balsam efter duschen (men innan oljan) också och krama fram lockarna, så ska det nog bli fint.

    Lycka till! :)
  • Mon 15 Nov 2021 05:54
    #2
    UniformYankie skrev 2021-11-15 00:22:33 följande:

    Ja det skulle jag tro. Det tenderar att bli mer frissigt av att fönas, självtork + olja är toppen för lockarna. Ta gärna i en ärtstor klick av ditt balsam efter duschen (men innan oljan) också och krama fram lockarna, så ska det nog bli fint.

    Lycka till! :)


    Tick tack! ????
  • Mon 15 Nov 2021 07:37
    #3

    Skulle rekommendera keratinbehandling på seriös salong. 
    Man kan både få håret rakt, men även bara ta bort frisset. 

  • Mon 15 Nov 2021 07:54
    #4

    Jag har lockigt hår som lätt ser ut som en frissig fårpäls. För ett år sedan glesare jag ut tvättarna till en gång per vecka med ett ekologiskt, milt schampo från C/o Gerd. Nu kan jag ha det utsläppt utan problem och håret är lockigt och inte frissig. :) Har också deras hårserum i topparna på torrt hår för att hålla ihop det. Min frissighet berodde på att håret var för torrt helt enkelt.

  • Mon 15 Nov 2021 08:36
    #5
    Almavivas skrev 2021-11-15 07:37:28 följande:

    Skulle rekommendera keratinbehandling på seriös salong. 

    Man kan både få håret rakt, men även bara ta bort frisset. 


    Fast keratinbehandling kan väl också försämra hårets kvalité, jätteglansigt och fint från början men sen blir det kaos. Vet flera som inte vet vad de ska gör för att sådan behandling sabbat kvalité och struktur på deras hår.
  • Mon 15 Nov 2021 18:04
    #6

    Min frisör sade att jag inte ska göra keratinbehandling eftersom det så kommer att ligga väldigt platt.

  • Thu 18 Nov 2021 05:16
    #7
    UniformYankie skrev 2021-11-15 08:36:38 följande:
    Fast keratinbehandling kan väl också försämra hårets kvalité, jätteglansigt och fint från början men sen blir det kaos. Vet flera som inte vet vad de ska gör för att sådan behandling sabbat kvalité och struktur på deras hår.
    Då är det inte keratinbehandling de gjort. Det finns massa bluff därute.
    Dethärärmittnamn skrev 2021-11-15 18:04:07 följande:

    Min frisör sade att jag inte ska göra keratinbehandling eftersom det så kommer att ligga väldigt platt.


    Nja, det. finns massa olika varianter. De som vill ha platt - får platt, men vill man bara ha bort frizz så finns varianter för det också. Din frisör är okunnig.
  • Thu 18 Nov 2021 08:19
    #8
    Almavivas skrev 2021-11-18 05:16:43 följande:

    Då är det inte keratinbehandling de gjort. Det finns massa bluff därute.Nja, det. finns massa olika varianter. De som vill ha platt - får platt, men vill man bara ha bort frizz så finns varianter för det också. Din frisör är okunnig.


    Det tror jag inte.

    Däremot är det så fint idag så! Vackert vågigt.
  • Fri 19 Nov 2021 14:13
    #9
    Almavivas skrev 2021-11-18 05:16:43 följande:
    Då är det inte keratinbehandling de gjort. Det finns massa bluff därute.
    Dethärärmittnamn skrev 2021-11-15 18:04:07 följande:

    Min frisör sade att jag inte ska göra keratinbehandling eftersom det så kommer att ligga väldigt platt.


    Nja, det. finns massa olika varianter. De som vill ha platt - får platt, men vill man bara ha bort frizz så finns varianter för det också. Din frisör är okunnig.
    Kemiska behandlingar sliter alltid på håret förr eller senare...

    Har man lockigt hår kan en hårolja göra susen, men det finns även bra hårkrämer och geléer som håller ihop lockarna och gör dem blanka och fina. Glöm inte hårinpackning då och då, också! 
  • Fri 19 Nov 2021 15:19
    #10
    Mrs Moneybags skrev 2021-11-19 14:13:56 följande:

    Kemiska behandlingar sliter alltid på håret förr eller senare...

    Har man lockigt hår kan en hårolja göra susen, men det finns även bra hårkrämer och geléer som håller ihop lockarna och gör dem blanka och fina. Glöm inte hårinpackning då och då, också! 


    Håller med helt och hållet! Enda jag skulle tillägga är väl kanske att hitta den där "hårfina" (Heh) balansen mellan fukt och protein.
  • Mon 6 Dec 2021 07:14
    #11
    Mrs Moneybags skrev 2021-11-19 14:13:56 följande:
    Kemiska behandlingar sliter alltid på håret förr eller senare...

    Har man lockigt hår kan en hårolja göra susen, men det finns även bra hårkrämer och geléer som håller ihop lockarna och gör dem blanka och fina. Glöm inte hårinpackning då och då, också! 
    Bara så att du vet så är en inpackning också en "kemisk behandling" då den innehåller kemikalier. Det är kemikalier i det mesta du nämner. 
  • Mon 6 Dec 2021 13:04
    #12
    Almavivas skrev 2021-12-06 07:14:05 följande:
    Bara så att du vet så är en inpackning också en "kemisk behandling" då den innehåller kemikalier. Det är kemikalier i det mesta du nämner. 
    Ja, men skillnaden är att man sköljer ut den efteråt. En permanent behandling sitter kvar tills du klipper bort den. Det är bättre för håret i längden att skippa behandlingar som penetrerar hårstråt. 

    Personligen använder jag mest ekologiska produkter med så få ingredienser som möjligt. Ett märke jag verkligen tycker om är Bruns. brunsproducts.com/en/ 
Svar på tråden Frissigt och lockigt hår