• Anonym (Undran)

Utvecklas barn långsammare idag än vad barnen gjorde på 80-talet?

Min fråga är enkel. Är dagens barn senare i utvecklingen än tex. barnen på 80-talet? 

Barn verkar ha napp och blöja längre. Barnvagnen verkar användas högre upp i åldrarna.
    Barnen av idag verkar i många fall kunna mindre än barnen kunde för 40 år sedan. Är det en felaktig uppfattning av mig eller är det så?
    Är det så kanske att barn måste ha längre tid på sig att lära sig saker? För 200 år sedan var barn vuxna redan vid 8-12 år.
    Nu är det friska barn vi diskuterar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-30 15:22
    Nu menade jag inte vuxen i den meningen. Var otydlig där. Barnen hade ett större ansvar och var inte lika omhuldade då som idag. Så är det fortfarande i vissa länder idag. Femåringar som ska passa småsyskon samtidigt som hushållet ska skötas. Idag, i Sverige, kan barn vara barn mycket längre än man tidigare kunnat. På gott och ont. Jag tänker mer på att många svenska barn lär sig saker senare än vad man gjorde på tex 80-talet.
  • Svar på tråden Utvecklas barn långsammare idag än vad barnen gjorde på 80-talet?
  • Anonym (Mja)

Barn har aldrig varit vuxna vid 8 år, däremot började fattiga barn arbeta för att hjälpa till med försörjningen redan som små så sent som i början av 1900-talet.

Beträffande blöjanvändning har den mycket att göra med att dagens blöjor är så effektiva att barnet inte känner av att det kissar. Barn som använder tygblöjor blir generellt sett torra tidigare än barn som använder vanliga, superabsorberande blöjor.

Kunskaper vet jag inte om de är mindre, snarare att de är annorlunda. Från vad jag sett lär sig barn läsa tidigare än vad jag och mina jämngamla gjorde (jag är född i början av 80-talet). När jag var 8 kunde jag 3 ord på engelska. Min 7åring kan sätta ihop enkla meningar. 

Vagnanvändande, napp osv är väldigt varierande mellan olika familjer. Skillnaden jag ser mest är att barn idag övervakas mer, är mindre ute själva och lär sig kanske på grund av det mindre. Samtidigt är det färre barn som dör i totalt onödiga olyckor. "Det som inte dödar, det härdar" eller vad man nu ska säga. Jag personligen har ingen lust att ta risken...

• Anonym (S)

Nej, däremot avvänjs de långsammare idag. De "tillåts" utvecklas långsammare, om du förstår. Det du pratar om tar varken 40 eller 400 år utan snarare 4000 år för att se förändringar, om ens på så kort tid. Biologiska varelser förändras extremt långsamt.

• Anonym (Essi)

Det är en mer komplex värld att bemästra idag tänker jag.

IT, mobiltelefoner, media, skolsystemet, brottsligheten mer komplex, alla droger, fler människor kulturer trossystem att förhålla sig till, resandet, möjligheterna, psykologins landvinningar, högskoleväsendet?etc

Kanske det därför är bra att vara barn länge?

• Anonym (Mx)

Svaret är enkelt, dom curlas/tillåts att vara barn längre idag.

För att utvecklas och bli självständig behöver föräldrar ha höga förväntningar på barnen och även tillåta barnen att klara sig själva/göra fel/utsättas för risker som man sedan klarar av på egen hand och växer med uppgiften.

Det är att bli självständig och vuxen, vilken många saknar idag även upp över 20års ålder.

• sextiotalist
    Anonym (Mx) skrev 2021-07-29 07:14:11 följande:

För att utvecklas och bli självständig behöver föräldrar ha höga förväntningar på barnen och även tillåta barnen att klara sig själva/göra fel/utsättas för risker som man sedan klarar av på egen hand och växer med uppgiften.

Det är att bli självständig och vuxen, vilken många saknar idag även upp över 20års ålder.

Struntprat. Barn curlades även förr.

Utöver detta så påverkas inte detta med blöja, napp och vagn om barnet blir självständigt eller inte.

Att låta sitt barn utvecklas i sin takt och och låta barnet utmana sig själv efter mognad gör barnet självständigt.

Sonen hade blöja och napp länge. Vi använde vagn rätt länge (för att det var lättare att ha ett trött barn i vagn än att bära det), men var tidigare än norm på andra områden.

I omgivningen har jag sett barn som varit rätt skilda i utvecklingen (inom normalspannet) som förskolebarn och alla är självständiga som vuxna.
  • Anonym (Mx)
    sextiotalist skrev 2021-07-29 07:24:42 följande:

Utöver detta så påverkas inte detta med blöja, napp och vagn om barnet blir självständigt eller inte.

Att låta sitt barn utvecklas i sin takt och och låta barnet utmana sig själv efter mognad gör barnet självständigt.

Sonen hade blöja och napp länge. Vi använde vagn rätt länge (för att det var lättare att ha ett trött barn i vagn än att bära det), men var tidigare än norm på andra områden.

I omgivningen har jag sett barn som varit rätt skilda i utvecklingen (inom normalspannet) som förskolebarn och alla är självständiga som vuxna.
    Barn curlas mer idag.

Barnen ska utvecklas i sin egen takt, men behöver utmanas emellanåt, då utvecklas dom och växer som individer.

Något du har rätt i är att barn utvecklas olika även inom normalspannet, men att dom flesta växer upp till självständiga vuxna tillslut.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mx) skrev 2021-07-29 07:14:11 följande:

Håller med
  • Spucks
    sextiotalist skrev 2021-07-29 07:24:42 följande:

Men är det "att låta sitt barn utvecklas i sin takt" om man som förälder aldrig testar vad barnet klarar av? De flesta barn är fysisk mogen att vara utan blöja senast vid 2årsdagen, men de flesta barn idag är inte det, för föräldrarna aldrig tar av barnets blöja i den åldern, till skillnaden från för flera decennier sedan. De flesta barn klarar av att gå till skolan själv när de är 6-7år, precis som för flera decennier sedan, men de flesta gör inte det för föräldrarna tillåter det inte och har inte förberedd barnet till det. Och så vidare .... 
  • sextiotalist
    Spucks skrev 2021-07-29 21:26:45 följande:

Men är det "att låta sitt barn utvecklas i sin takt" om man som förälder aldrig testar vad barnet klarar av? De flesta barn är fysisk mogen att vara utan blöja senast vid 2årsdagen, men de flesta barn idag är inte det, för föräldrarna aldrig tar av barnets blöja i den åldern, till skillnaden från för flera decennier sedan. De flesta barn klarar av att gå till skolan själv när de är 6-7år, precis som för flera decennier sedan, men de flesta gör inte det för föräldrarna tillåter det inte och har inte förberedd barnet till det. Och så vidare .... 

Vi testade och det gick åt skogen. För övrigt så hade han fullt med att utvecklas på andra plan.

Nej han var inte redo. Han kände inte när han var kissnödig, vägrade pottan.

Napp behöll jag medvetet, eftersom mina båda syskon var tummsugare och fick justera bettet, nappen kunde vi styra.

Han pratade väldigt bra när han var två. Och tidig på andra områden

Åh andra sidan, när vi slutade med napp och även blöja, så fungerade det väldigt lätt.
  • Anonym (Stora barn)

Många bor ju hemma fortvarande som 25- åringar medans förut flyttade många ut redan som 16-17 åringar.

Svar på tråden Utvecklas barn långsammare idag än vad barnen gjorde på 80-talet?