• Anonym (Velig)

    HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(

    Jag har ett extremt smalt sovrum 160 säng+35 cm kvar til golvlist. Står o valet och kvalet om man skulle haft något smalt sängbord till salvor, mobilladdare osv. Fast hittar inget under 1000kr. Vägghängt hade varit bra fast det är betongvägg och jag saknar slagborrmaskin plus att det är en hyreslägenhet så är lite restriktiv där.

    Grejen är den att jag har bott här i 3 år och det ser fortfarande ut son att jag är nyinflyttad. Tavlor på väggarna eller kanske spegel i detta smala rum fast är det för porrigt? Har ljusa gardiner syns inte på bild men de har typ lite skimrande medaljonger. Läste att det skulle med va bra till små rum.

    Väggarna är beige så de mörkar inte heller.. sängen blev dock svart, ur den synpunkten är det nog inte den bästa färgen..

    Jag vill alltså ha lite mer mys känsla i rummet, så söker desperat tips.

    Och sedan så är tråden lite felplacerad men ville vara anonym. JAG HAR DOCK MYNDIGHETSKONTAKT SÅ HOPPAS DET HJÄLPER.

  • Svar på tråden HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(
  • Anonym (Tips från coachen)

    Smalt sängbord, 119:- om det duger :) www.ikea.com/se/sv/p/lack-tv-baenk-vit-00450088/ De har säkert mindre varianter också.

    En mysig matta på ledig golvyta, eller heltäckande. Kuddar. Prova att byta gardiner, kanske nåt med mönster, men inte för mycket mönster för då ser rummet mindre ut. Naturligtvis tavlor, däremot försiktig med spegel, skulle antagligen säga nej till det. En filt som du har hopvikt vid fotänden. Fundera på en mysig sänggavel, kanske en sån där med stoppning.

    Färg och tyger är svaret iaf.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Såg förresten bilderna i din andra tråd nu. Du skulle behöva ett täcke till så du fyller sängytan, det ser lite konstigt ut när det är för litet. Såg också att du redan har en sån där sänggavel :)

  • Anonym (Tips från coachen)

    Fundera också på belysning. Små mysiga lampor ger en bra känsla, sprid dem på platser i rummet.

    Jag undrar om man kan placera sängen annorlunda eller faktiskt byta ut sänggaveln om den blockerar mycket av fönstret.

    Har du verkligen ingen annanstans att ställa sängen?? Alltså ett annat rum? Kanske vardagsrummet och skärma av? Du kan också ha en smalare säng, en 120 cm räcker gott för normalstora personer, även om man är två. Kan man vrida sängen?

  • Anonym (Velig)

    Tack för tipsen. Jag råkade få iväg 2st inlägg med bild i den andra och nu kan jag inte radera denna tråden.

    Jag har en svart stoppad sänggavel, ljusbeige gardinerer med lite skimrande medaljonger som inte syns på bild.

    Har en grå rund fluffig matta som jag funderat på att lägga i sovrummet där man stiger upp ur sängen.

    Men tycker ändå det ser stelt och trist ut här.

    Kollade länken men det går inte in något större än max 35×35

  • Anonym (Tips från coachen)

    Och du skulle inte kunna tänka dig en smalare säng? Det skulle se så mycket bättre ut också.

    Går det att byta rum?

  • Anonym (Velig)

    Rumbyte uteslutet då jag har en tvårummare.. sängen blev levererad och ihopsatt igår så det alternativet går med bort.

    Tack ändå

  • Anonym (Qwerty)

    Jag skulle bytt till 120 säng, tagit bort gaveln och ställt sängen antingen i mitten helt eller under fönstret.

    Upp med en fin bordslampa i fönstret ihop med några krukväxter, grönska gör allt.

    Ställer du sängen under fönstret finns det plats för en möbel vid den andra väggen, kanske ett skoskåp som kan fungera som byrå. Sen kan man ha en spegel ovanför den, eller fina tavlor, och kanske lite fina prydnader/blommor/smyckeskrin.

    På sängen ett överkast och någon kudde. Även om det kommer hamna på golvet kommer det kännas oerhört mer hemtrevligt ut de gånger du faktiskt bäddar.

    Piedestal funkar bra som smalt sängbord.

    Matta på golvet, kanske så den täcker hela rummet, eller bara sticker ut under sängen.

    En kappa som gardin istället för längder.

    Tänk också färg. Inte bara svart, vitt och grått.

    Behöver inte bli jättedyrt om man handlar på IKEA, Rusta eller Jysk.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Sant! Glömde grönska. Fejkväxter!

  • Anonym (Velig)

    Tack för många bra tips! Du har så rätt angående sängöverkast. Fast vet inte vart jag ska lägga det när det inte används. Har super tajt med förvaring här och alla garderoberna är fullsmockad. Har ställt fullt med bananlådor ovanpå köksskåpen, hade behövt 1 rum till med alla saker men hyrorna är för dyra för det.

    Har en grå luddig rund matta. Skulle det kunna gå eller det passar inte in riktigt?

    Har skrivet tidigare om kanske en hängande ljusslinga över sänggaveln, kan det vara något, eller det är mest tonårsrum så har sådant?

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-29 16:46:23 följande:
    Tack för många bra tips! Du har så rätt angående sängöverkast. Fast vet inte vart jag ska lägga det när det inte används. Har super tajt med förvaring här och alla garderoberna är fullsmockad. Har ställt fullt med bananlådor ovanpå köksskåpen, hade behövt 1 rum till med alla saker men hyrorna är för dyra för det.

    Har en grå luddig rund matta. Skulle det kunna gå eller det passar inte in riktigt?
    Har skrivet tidigare om kanske en hängande ljusslinga över sänggaveln, kan det vara något, eller det är mest tonårsrum så har sådant?
    Jag bäddar bara vid besök, så när överkastet inte används ligger det ihopvikt längst ner på sängen men ändå så det täcker hela fotändan. Det ser faktiskt lite bäddat ut bara av en sån liten grej.

    Du kan ju testa med mattan och se hur det känns. Kanske lägga den så du stiger på den när du går upp på morgonen. Mysigt under vintern.

    Ljusslinga kan funka så länge det inte är en barnslig sådan. Jag tycker lysande bollar, hjärtan och sånt trams inte känns så vuxet. Men är det typ en sån man typ kan ha i trädgården med bara små lampor kan det vara fint.

    Men stylar du inte till hela rummet utan bara slänger in en ljusslinga och matta, då kommer det fortfarande inte bli så mycket bättre.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-29 17:20:27 följande:
    Passar detta?
    Jaha är rummet så pass stort? Jag skulle inte haft en så liten matta där nej.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Qwerty) skrev 2021-07-29 18:22:59 följande:

    Jaha är rummet så pass stort? Jag skulle inte haft en så liten matta där nej.


    Ska kolla efter en rektangulär grå matta imorgon på rusta.. skulle ju inte kalla rummet stort hehe..
  • Landora

    Hittade det här bordet på Ikea tyvärr är det svart men man kanske kan måla det heller ha en snygg duk som hänger ner och döljer bordet och hyllan under så det inte syns. KNARREVIK Avlastningsbord, svart, 37x28 cm - IKEA 

    Varför inte köpa en sängkappa i någon ljus färg för att dölja den svarta sängen. Köp något snyggt tyg och sy ett fodral till gaveln så döljer du det svarta där också COLOUR sängkappa 45 cm - ekologisk - Grå - Sängkläder - Jotex

    definitivt lite tavlor på väggen

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-29 19:05:47 följande:
    Ska kolla efter en rektangulär grå matta imorgon på rusta.. skulle ju inte kalla rummet stort hehe..
    Nä men större än det såg ut som på dom första bilderna Glad
Svar på tråden HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(