• LinaMT

    Kula i bröstet

    Är 34 år och upptäckte för några veckor sen att jag hade som ett litet hårt gruskorn i vänstra bröstet. Typ som ett knappnålshuvud. Jag började klämma och greja och det blev som en finne eller ett litet sår på huden. Den lilla kulan syns inte utan sitter under huden. Eftersom jag är extremt nojjig så ringde jag VC efter 10 dagar och fick komma dit. Träffade en Spec läk i allmänmedicin som sa att jag skulle ta det lite lugnt. Avvakta 3-4 v. Hon trodde det var en talgkörtel som blivit inflammerad och att vi skulle avvakta. Hon menade att den inte satt i bröstvnaden heller utan underhuden. Sedan dess har den nog växt en aning, är lite mindre än en ärta och hård. Jag kan enkelt greppa den mellan två fingrar i huden. Jag kan liksom inte släppa det och klämmer på den dagligen för att se om den växt. När jag googlar på aterom eller liknande verkar detta vara mer ytligt, typ att man ser en gul och varfylld kula och det har ju inte jag. Är det någon som haft något liknande?

  • Svar på tråden Kula i bröstet
  • Anonym (Hold my beer)

    Kan vara en fettknöl också, det kan man få lite varstans.

  • Anonym (H)

    Tycker du ska avvakta som läkaren sa utan att hålla på att klämma och känna efter då jag tror det kan irritera/förvärra. Låt det gå dom veckor läkaren sa och känn efter då - är det inte borta, gå för fortsatt undersökning. Förstår att du är orolig, men det flesta knölar är ofarliga även om man ska ta det på allvar

  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2021-07-29 17:13:17 följande:
    Tycker du ska avvakta som läkaren sa utan att hålla på att klämma och känna efter då jag tror det kan irritera/förvärra. Låt det gå dom veckor läkaren sa och känn efter då - är det inte borta, gå för fortsatt undersökning. Förstår att du är orolig, men det flesta knölar är ofarliga även om man ska ta det på allvar
    Håller med
  • LinaMT

    Tack för svar. Jag avvaktar.. hade bara varit skönt att höra om något upplevt liknande.

  • isterband

    Jag har haft exakt samma fast i armhålan!! Minns inte exakt vad det var men typ inflammerad köldkörtel eller fettknöl. Helt ofarligt. Men försök att sluta pilla, det kan bli mer inflammerat/ uppretat och börja göra ont. Avvakta och se. Den kommer säkert försvinna av sig själv med tiden. Lyssna på läkaren.

  • isterband
    isterband skrev 2021-07-29 19:17:07 följande:

    Jag har haft exakt samma fast i armhålan!! Minns inte exakt vad det var men typ inflammerad köldkörtel eller fettknöl. Helt ofarligt. Men försök att sluta pilla, det kan bli mer inflammerat/ uppretat och börja göra ont. Avvakta och se. Den kommer säkert försvinna av sig själv med tiden. Lyssna på läkaren.


    Rättelse- sköldkörtel....
  • isterband
    isterband skrev 2021-07-29 19:20:28 följande:
    Rättelse- sköldkörtel....
    eller var det lymfkörtel...Hursomhelst- Ofarligt!
  • LinaMT

    Tack för svar! Hoppas den försvinner då och att jag hittar en väg att balansera min hälsoångest för det äter upp mig.

  • Anonym (mäh)
    Anonym (Oj) skrev 2021-07-30 10:45:52 följande:

    Det är cancer. Så himla tråkigt för dig


    idiot.
Svar på tråden Kula i bröstet