• syster yster

    Fy fan vad jag avskyr all mat som ska lagas hela tiden

    Å ingenting duger!! Har en 7 åring och 4.5 åring som bara petar i maten hela tiden. Äter ingenting och all mat jag gör är det bara fel på.

    Är så förbannat trött på detta just nu.

    Idag var det pizzan jag gjorde som fått en liten bit ost på sonens. Å då spottade han ut den å bara sköt undan tallriken. När jag väl fått han att äta lite så var den lite blöt under. Blev troligtvis av att jag la den på en kall tallrik å då blev det lite fuktigt. Bara blev så förbannat trött så tog bilnycklarna och drog. Avskyr denna maten!!

  • Svar på tråden Fy fan vad jag avskyr all mat som ska lagas hela tiden
  • Charlieflower

    Visst är det otacksamt! :) Finns det något som de Garanterat äter? Kör på det då. Gör storkok och värm i mikron. Strunt samma om det blir köttbullar och makaroner 3 dagar i veckan och pannkakor övriga middagar. Barnen får i sig mat, du blir en gladare förälder och det kommer inte att hålla i sig för evigt. Gissar att de äter i skola/förskola? Sedan kan du lägga energin på en smaskig rätt till de vuxna istället med massor av Prickar och Starka saker och Blandade grönsaker och annat slm barnen vägrar. Vill de smaka så är det ok annars mer gott till dig!

  • syster yster

    Sonen är likadan i skolan. Petar i sig nån liten bit bara men inte mer. Läraren har försökt men det går inte. Mina idéer har liksom tagit slut för de åter inte ens köttfärssås längre eller köttbullar. Allt är liksom fel på nåt sätt. Enda som funkar är pannkakor men det går ju inte göra 7 dagar i veckan.

  • Charlieflower

    Äter han frukost och mellanmål hyfsat då? (Ibland är kall mat lättare att äta.) Orkar han med skolarbetet och följer sina kurvor? Om ni kört fast kanske det kunde vara en idé att be om remiss till dietist som kan det här med barn och matproblematik bara för att få lite nya idéer och inte köra fast. Annars är pannkakor inte det värsta, ägg, mjölk och mjöl. Det kommer man en bra bit på!

  • Tow2Mater

    Tacos där alla får plocka till sig vad de vill ha (typ skal, kött, ost, majs, sallad, tomat/pico, avacado, ...)?

  • syster yster

    Nej han letar bara i frukosten med. Något bett på mackan bara men inte mer än så.

    Tacos går han äter nästan bara brödet och tacosås. Ibland lite köttfärs men inte alltid.

    Så svårt det här

  • Hemligafiler

    ?Många barn har mer eller mindre långa perioder av att vara petiga och kinkiga med maten. Vissa äter bara pasta under en tid medan andra bara vill ha korv. För de flesta går det här över efter 6-års åldern, men för vissa fortsätter det att vara ett stort problem och då kan det handla om Undvikande/restriktiv ätstörning.?

    Kan det vara selektiv ätstörning eller någon neuropsykiatrisk diagnos såsom autism eller adhd? Eller bara otroligt kräsna. En dietist kan nog bedöma vad som är tillräcklig kost och föreslå alternativ som kan fungera. Tvång fungerar sällan, det skapar jobbiga konflikter och kan öka problematiken

  • Norrländskan123

    Att äta ska vara trevligt. Så länge det inte påverkar barnen skulle jag inte gjort en sak av det. Om dom tex går ner i vikt och blir trötta skulle jag vända mig till någon som har koll på detta för tips och råd.

    Kanske kan ungarna vara med och planera maten? Visst, inte pannkaka 7 dagar i veckan. Men om man säger att en maträtt äts Max en gång i veckan.

    Det är skittråkigt att laga mat till barn. Det ska vara enformigt och få ingredienser.

  • Räkan77

    Går det att göra pannkakorna mer matiga? Ha i extra ägg, lite annat mjöl eller ha i lite mixade vita bönor? Tycker han om våfflor? Jag upplever att det lättare går att få ner mer nyttiga alternativ i våfflor. Jag brukar mixa stora vita bönor med spad och havregryn i lite vatten och hälla i smeten.

Svar på tråden Fy fan vad jag avskyr all mat som ska lagas hela tiden