• Anonym (Kaffedraken)

    Kommer jag in på högskola?

    Hej!

    Jag gick den samhällsvetenskapliga linjen på gymnasiet och har nu kommit till den punkten i livet att jag vill utbilda mig vidare. Det finns så många olika utbildningar och det känns som att vara vilsen i djungeln att orientera sig på alla utbildningshemsidor. Jag har alltid velat läsa juridik och allra helst bli jurist eller liknande då jag finner ämnet väldigt intressant. Dilemmat är att mina meritpoäng inte riktigt räcker till, jag har just under 20 i meritpoäng och den enda gången jag har gjort högskoleprovet gick det inte något vidare. Ska jag ge upp drömmen att komma in på juristprogrammet eller finns det en riktig chans? Vilka andra utbildningar som ingår inom samhällsämnet ger bra jobb och är lönsamma att plugga? Jag känner mig så vilsen! :(

  • Svar på tråden Kommer jag in på högskola?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vadå "jurist"?

    Jurister jobbar med 100 olika saker i 100 olika roller och du behöver inte läsa juristlinjen för att jobba med juridik.

    Vilken sorts juridik vill du jobba med? Börja med den frågan.

    Jag antar att om man läser en ekonomutbildning och kompletterar med juridik/affärsjuridik som enstaka kurser så kan man kanske göra en lönsam karriär.


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du läst andra kurser på högskola? Akademiska poäng är ju också en urvalsgrupp.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Just juristprogrammet ser dystert ut för din del - du har inte tillräckliga poäng. Satsa på att bli paralegal istället. dvs juridisk handläggare som arbetar åt jurister.Då går man på yrkeshögskola. Där kan ju möjligen dina betygspoång räcka till. Påhlmans Handelsinstitut  i Sthlm har denna utbildning, men det finns fler. Googla.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Flash Gordon skrev 2021-07-31 12:37:33 följande:

    Vadå "jurist"?

    Jurister jobbar med 100 olika saker i 100 olika roller och du behöver inte läsa juristlinjen för att jobba med juridik.

    Vilken sorts juridik vill du jobba med? Börja med den frågan.

    Jag antar att om man läser en ekonomutbildning och kompletterar med juridik/affärsjuridik som enstaka kurser så kan man kanske göra en lönsam karriär.


    Jag menar att drömmen hade varit att läsa juristlinjen. Eftersom jag inte har läst matte 3 så är jag inte behörig till de flesta ekonomlinjerna. Inom juridiken tycker jag att bland annat affärsjuridik låter intressant.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kmfofd skrev 2021-07-31 12:45:45 följande:

    Har du läst andra kurser på högskola? Akademiska poäng är ju också en urvalsgrupp.


    Nej, jag har 0 högskolepoäng
    Alessia skrev 2021-07-31 12:56:23 följande:

    Just juristprogrammet ser dystert ut för din del - du har inte tillräckliga poäng. Satsa på att bli paralegal istället. dvs juridisk handläggare som arbetar åt jurister.Då går man på yrkeshögskola. Där kan ju möjligen dina betygspoång räcka till. Påhlmans Handelsinstitut  i Sthlm har denna utbildning, men det finns fler. Googla.


    Jag tror inte riktigt att paralegal är något för mig då jag vill ha en högskoleutbildning. Mina betyg räcker till att bland annat läsa statsvetenskap. Är statsvetenskap en utbildning som ger bra jobbmöjligheter?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Du skriver att du har strax under 20 i jämnförelsetal/ meritvärde. Har du då räknat med eventuella meritpoäng? Om ja har du max meritpoäng om 2.5? Om inte så kan ju en idé vara att läsa någon kurs på komvux för att få ytterligare meritpoäng.

    Vad innebär att det inte gick så bra på Högskoleprovet? Ofta höjer man sitt resultat om man skriver fler gånger och framförallt om man tränar på att skriva gamla prov inför.

    Sista alternativet är ju att anmäla dig till prövning för att höja dina betyg från gymnasiet. Men det är ju normalt ganska ineffektivt pm .an inta ha någon några få kurser som drar ned medlet mycket

    Tänk på att prövningar och ev meritpoängs komplettering gör att du hamnar i bII i urvalet vilket ofta är högre.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Haaalo skrev 2021-07-31 15:27:33 följande:
    Nej, jag har 0 högskolepoäng
    Alessia skrev 2021-07-31 12:56:23 följande:

    Just juristprogrammet ser dystert ut för din del - du har inte tillräckliga poäng. Satsa på att bli paralegal istället. dvs juridisk handläggare som arbetar åt jurister.Då går man på yrkeshögskola. Där kan ju möjligen dina betygspoång räcka till. Påhlmans Handelsinstitut  i Sthlm har denna utbildning, men det finns fler. Googla.


    Jag tror inte riktigt att paralegal är något för mig då jag vill ha en högskoleutbildning. Mina betyg räcker till att bland annat läsa statsvetenskap. Är statsvetenskap en utbildning som ger bra jobbmöjligheter?
    Nej, det vill jag inte påstå, såvida man inte har andra kvalifikationer i bakgrunden. Statskunskap är ett komplement. Många heltidspolitiker har studier i statskunskap bakom sig.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kom själv inte in på juristlinjen och av olika anledningar valde jag istället att plugga till lärare. Tidigt i läraryrket föll jag dock för skoljuridiken och har läst juridiska kurser både genom arbete och på universitet inom främst skoljuridik. Idag jobbar jag för en myndighet med uppdrag inom det skoljuridiska området och de allra flesta av mina kollegor är jurister eller har min mer blandade kompetens med erfarenhet från ?verkligheten?. Nu läste jag att du är intresserad av affärsjuridik och skulle då satsa på en utbildning där man likt mig kan jobba inom juridiken men som expert från verksamheten. Matte kan du förövrigt läsa upp om det saknas? Jag har dock läst en kandidat inom företagsekonomi med samhällsprogrammet från gymnasiet. Men det var rätt länge sen

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (SYV) skrev 2021-07-31 16:50:06 följande:

    Hej!

    Du skriver att du har strax under 20 i jämnförelsetal/ meritvärde. Har du då räknat med eventuella meritpoäng? Om ja har du max meritpoäng om 2.5? Om inte så kan ju en idé vara att läsa någon kurs på komvux för att få ytterligare meritpoäng.

    Vad innebär att det inte gick så bra på Högskoleprovet? Ofta höjer man sitt resultat om man skriver fler gånger och framförallt om man tränar på att skriva gamla prov inför.

    Sista alternativet är ju att anmäla dig till prövning för att höja dina betyg från gymnasiet. Men det är ju normalt ganska ineffektivt pm .an inta ha någon några få kurser som drar ned medlet mycket

    Tänk på att prövningar och ev meritpoängs komplettering gör att du hamnar i bII i urvalet vilket ofta är högre.


    Mina nästan 20 poäng är efter 2,5 poäng som jag har fått från franska 3 & 4 och engelska 7. 

    På högskoleprovet som jag gjorde samtidigt som jag gick på gymnasiet så fick jag 1.0. Jag hade kunnat få högre om jag hade tränat men jag är osäker på att jag kan få så höga poäng som krävs för att komma in på juristprogrammet. Tack för svaret, det var mycket hjälpsamt.
    Alessia skrev 2021-07-31 17:18:39 följande:
    Nej, det vill jag inte påstå, såvida man inte har andra kvalifikationer i bakgrunden. Statskunskap är ett komplement. Många heltidspolitiker har studier i statskunskap bakom sig.
    Ja, det är inga direkta jobbmöjligheter som finns efter examen.
    Anonym (Fia) skrev 2021-07-31 17:23:13 följande:

    Jag kom själv inte in på juristlinjen och av olika anledningar valde jag istället att plugga till lärare. Tidigt i läraryrket föll jag dock för skoljuridiken och har läst juridiska kurser både genom arbete och på universitet inom främst skoljuridik. Idag jobbar jag för en myndighet med uppdrag inom det skoljuridiska området och de allra flesta av mina kollegor är jurister eller har min mer blandade kompetens med erfarenhet från ?verkligheten?. Nu läste jag att du är intresserad av affärsjuridik och skulle då satsa på en utbildning där man likt mig kan jobba inom juridiken men som expert från verksamheten. Matte kan du förövrigt läsa upp om det saknas? Jag har dock läst en kandidat inom företagsekonomi med samhällsprogrammet från gymnasiet. Men det var rätt länge sen


    Så kul att det gick för dig, inspirerande att läsa att det har gått så bra genom att göra så :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du fick 1.0 senast du skrev så tycker jag att du ska prova att skriva igen nu i höst. Anmälan öppnar 24 augusti och stänger 31. ????

    Du behöver ju inte höja så mycket för att komma in i ex Umeå (1.2) Uppsala (1.25). I Lund är lägsta antagning 1.4. Men det beror ju lite på vilket universitet du vill studera på.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du fick 1.0 senast du skrev så tycker jag att du ska prova att skriva igen nu i höst. Anmälan öppnar 24 augusti och stänger 31. ????

    Du behöver ju inte höja så mycket för att komma in i ex Umeå (1.2) Uppsala (1.25). I Lund är lägsta antagning 1.4. Men det beror ju lite på vilket universitet du vill studera på.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Haaalo skrev 2021-07-31 15:15:52 följande:
    Jag menar att drömmen hade varit att läsa juristlinjen. Eftersom jag inte har läst matte 3 så är jag inte behörig till de flesta ekonomlinjerna. Inom juridiken tycker jag att bland annat affärsjuridik låter intressant. smile1.gif
    Jag satte "jurist" inom citationstecken just för att det kan vara så många olika saker att vara jurist.

    Om du redan har 1,0 på högskoleprovet så är det bara att göra det igen och igen.

    Juristlinjen må låta fint men det är ingen geni-utbildning direkt. Det räckte med 1,2-1,5 på högskoleprovet för att komma in 2020. Det är resultat som du säkert klarar av att få efter ett par-tre högskoleprov om du redan ligger på 1,0 vid ditt fösta försök.
    www.xn--antagningspong-hib.se/
    .

    Det finns även renodlade affärsjuristutbildningar, tex här
    liu.se/utbildning/program/f7kar

    Där behövdes det bara 1,05 på högskoleprovet för att komma in. Du har 1,0, säger du. Du är nästan där.

    Vore jag dig med dina drömmar skulle jag satsa på högskoleprovet och att på komvux läsa upp ev kurs som saknas för att vara behörig.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Kaffedraken)
    Haaalo skrev 2021-07-31 15:27:33 följande:

    Nej, jag har 0 högskolepoängJag tror inte riktigt att paralegal är något för mig då jag vill ha en högskoleutbildning. Mina betyg räcker till att bland annat läsa statsvetenskap. Är statsvetenskap en utbildning som ger bra jobbmöjligheter?


    En kandidat eller master i statskunskap kombinerat med nationalekonomi, förvaltningsrätt och lite mer öppnar upp för massor av myndighetsjobb och även intresseorganisationer
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (SYV) skrev 2021-07-31 22:16:54 följande:

    Om du fick 1.0 senast du skrev så tycker jag att du ska prova att skriva igen nu i höst. Anmälan öppnar 24 augusti och stänger 31. ????

    Du behöver ju inte höja så mycket för att komma in i ex Umeå (1.2) Uppsala (1.25). I Lund är lägsta antagning 1.4. Men det beror ju lite på vilket universitet du vill studera på.


    Tack för svar. Jag är öppen för alla skolor i Sverige och är villig att flytta land och rike.
    Flash Gordon skrev 2021-08-01 07:01:53 följande:
    Jag satte "jurist" inom citationstecken just för att det kan vara så många olika saker att vara jurist.

    Om du redan har 1,0 på högskoleprovet så är det bara att göra det igen och igen.

    Juristlinjen må låta fint men det är ingen geni-utbildning direkt. Det räckte med 1,2-1,5 på högskoleprovet för att komma in 2020. Det är resultat som du säkert klarar av att få efter ett par-tre högskoleprov om du redan ligger på 1,0 vid ditt fösta försök.
    www.xn--antagningspong-hib.se/
    .

    Det finns även renodlade affärsjuristutbildningar, tex här
    liu.se/utbildning/program/f7kar

    Där behövdes det bara 1,05 på högskoleprovet för att komma in. Du har 1,0, säger du. Du är nästan där.

    Vore jag dig med dina drömmar skulle jag satsa på högskoleprovet och att på komvux läsa upp ev kurs som saknas för att vara behörig.
    Tack för svar :) Jag ska ta och titta vidare på utbildningen du länkade.
    Anonym (Myndighet) skrev 2021-08-01 07:54:41 följande:
    En kandidat eller master i statskunskap kombinerat med nationalekonomi, förvaltningsrätt och lite mer öppnar upp för massor av myndighetsjobb och även intresseorganisationer
    Ja, det låter också väldigt intressant
  • Anonym (Kaffedraken)
    Haaalo skrev 2021-07-31 21:38:20 följande:
    Mina nästan 20 poäng är efter 2,5 poäng som jag har fått från franska 3 & 4 och engelska 7. 

    På högskoleprovet som jag gjorde samtidigt som jag gick på gymnasiet så fick jag 1.0. Jag hade kunnat få högre om jag hade tränat men jag är osäker på att jag kan få så höga poäng som krävs för att komma in på juristprogrammet. Tack för svaret, det var mycket hjälpsamt.
    Alessia skrev 2021-07-31 17:18:39 följande:
    Nej, det vill jag inte påstå, såvida man inte har andra kvalifikationer i bakgrunden. Statskunskap är ett komplement. Många heltidspolitiker har studier i statskunskap bakom sig.
    Ja, det är inga direkta jobbmöjligheter som finns efter examen.Så kul att det gick för dig, inspirerande att läsa att det har gått så bra genom att göra så :)
    Det finns ändå möjligheter att höja högskoleprovet. Säger inte att det till 100% går, men man brukar få högre andra gången man gör det. Jag hade 1.1 första gången och fick 1.5 andra gången.

    Kanske var det tur, kanske var det för jag var mindre stressad andra gången.
Svar på tråden Kommer jag in på högskola?