• Anonym (HJÄLP)

    Hur fördela privatekonomi

    Jag får ut 35-37 000 SEK efter skatt och min sambo 19 500 SEK.
    Våra utgifter som är gemensamma ser ut enligt nedan. Separat betalar jag fritids, telefon,försäkringar, och akassa och han för sin bil, telefon, försäkring mm.


    Kvar varje månad har jag ca 20 000 SEK och han 3000 SEK.
    Då vi i dagsläget betalar hälften, hälften. Är det orättvist?


     


     


    Gemensamma utgifter
    Kostnad
    Hyra
    5953
    SEB, ränta
    3570
    SEB, amortering
    6000
    Bredband
    300
    Vattenfall
    1000
    Hemförsäkring 
    300
    Mat och hushåll
    8000
    Vatten+värme
    1500
    Hemlarm
    500
    Totalt
    27123
    Totalt per individ
    13561,5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-31 15:23
    Kanske ska tillägga att vi bor INTE ihop idag utan kollar på att flytta ihop och då skulle upplägget se ut enligt ovan. Vi har kännt varan i 4 år men varit med varan i ca 2 beroende på hur man räknar.
    Jag har två barn och han inga. Det kommer inte komma fler.
    Jag jobbar för att han en duglig livskvalitet och för att kunna göra saker med mina barn. Ska jag dra ner på vårt för att flytta ihop? Känns ju fel också..
  • Svar på tråden Hur fördela privatekonomi
  • Anonym (Tja...)

    Tja, det beror ju på. Vad säger din sambo, först och främst. Tycker han att det är rättvist som ni har det? 

    Sedan reagerar jag på det du skriver om att du betalar för fritids. Har du alltså barn sedan tidigare som bor hos er på hel- eller deltid? Hur ser det i så fall ut för honom? Har han också barn? Om det bara är du som har barn, och ni bor större på grund av det (om barnet/barnen tar upp minst ett extra rum) så är det absolut rimligt att du betalar mer av hyran. Och även av maten, för den delen. 

    Det finns ju också en modell där man betalar procentuellt efter hur stor inkomst man har. I ert fall kan det också vara ett rimligt alternativ. 

    Men som sagt. Vad säger sambon? Är han nöjd eller inte? Börja där, tycker jag. 

  • Anonym (jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa)

    Ja, det är orättvist. Jag tjänar fem gånger mer än min sambo och jag tycker ändå att det är orätvist. Vi har också lagt oss på en nivå som betyder att om jag skulle sitta med noll i inkomkst så kan min sambo klara alla våra utgifter och ändå ha pengar över till personliga utgifter och sparande.

  • Nathle
    Anonym (Tja...) skrev 2021-07-30 22:43:14 följande:

    Tja, det beror ju på. Vad säger din sambo, först och främst. Tycker han att det är rättvist som ni har det? 

    Sedan reagerar jag på det du skriver om att du betalar för fritids. Har du alltså barn sedan tidigare som bor hos er på hel- eller deltid? Hur ser det i så fall ut för honom? Har han också barn? Om det bara är du som har barn, och ni bor större på grund av det (om barnet/barnen tar upp minst ett extra rum) så är det absolut rimligt att du betalar mer av hyran. Och även av maten, för den delen. 

    Det finns ju också en modell där man betalar procentuellt efter hur stor inkomst man har. I ert fall kan det också vara ett rimligt alternativ. 

    Men som sagt. Vad säger sambon? Är han nöjd eller inte? Börja där, tycker jag. 


    jag har barn, inte han. Jag ska betala mer mat givetvis. Samt barnens kostnader.

  • Anonym (44)

    Behöver mer fakta också; vem äger boendet/ står på kontraktet? Hur länge har ni varit uhop/ gifta/ bott ihop? Hur länge har ni haft nuvarande system? Hur gamla barn? Planer för gemensamma barn framöver? Och tycker ni två det handlar om att det är rättvist?

  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (44) skrev 2021-07-30 23:16:41 följande:

    Behöver mer fakta också; vem äger boendet/ står på kontraktet? Hur länge har ni varit uhop/ gifta/ bott ihop? Hur länge har ni haft nuvarande system? Hur gamla barn? Planer för gemensamma barn framöver? Och tycker ni två det handlar om att det är rättvist?


    inga gemensamma. varken nu eller sen. 


    Vi äger boendet tillsammans.


    Vi har varit tillsammans 2 år och barnen är 5 o6 år.

  • Anonym (Man50)

    Dina barn kostar att driva boendet , vatten, el ,sopor uppvärmning , slitage , mm?

    Där borde du betala mer än sambon

    Sedan skiljer det väldigt mycket pengar vad ni har kvar i slutändan , hur snål vill du vara ?

    Rättvisare fördelning , gladare sambo som gärna tar hand om dina barn ?..?

    Är han värd en extra peng så han kan handla något eget ? 3000kr över är väldigt lite ?? ? Är han värd ett litet eget sparande varje månad ?

    Kan man mäta allt i pengar ?

    Fixar han andra grejer i boendet som skulle kosta pengar annars ?

    Jag betalar mer än min fru och har alltid gjort det

    Det är inte alls sådan skillnad på våra inkomster som du redovisar. Även när vi var sambo så betalade den med störst inkomst lite mer , det har funkat för oss.

  • Anonym (G)

    Vad händer med 2000 av hans pengar som inte redovisas här? Han bör ha 5000 över när gemensamma kostnader är betalda?

  • hammarhajen

    Om ni bor större än vad ni skulle gjort utan barnen tycker jag att du ska betala mer för boendet. 

    Åker du och barnen i hans bil ibland? Då ska du skjuta till lite pengar för den också, tycker jag. 

  • hammarhajen
    hammarhajen skrev 2021-07-31 07:01:52 följande:

    Om ni bor större än vad ni skulle gjort utan barnen tycker jag att du ska betala mer för boendet. 

    Åker du och barnen i hans bil ibland? Då ska du skjuta till lite pengar för den också, tycker jag. 


    Och förstås, mer av maten. 
  • Anonym (Ella)

    Huruvida det är orättvist eller inte, det kan bara ni två svara på. Är ni båda nöjda med upplägget, så kör på det.

Svar på tråden Hur fördela privatekonomi