• Anonym (Planerar)

Ni som fött innan BF?

Ni som fött innan BF - både prematurt och mellan 38+0 och BF, dvs fullgånget men innan beräknad födsel - hade ni känt på er genom graviditeten att bebis skulle komma tidigt?

Är i v 30 själv och bebis har alltid varit lite för stor, om än inom normalintervall, men på alla UL och mätningar har den legat lite högre än genomsnittet. Börjat läcka mjölk nu med och har haft sammandragningar (smärtfria) länge nu under grav. Men jag har också förstått att allt det är inom normalvariation också. Ändå nyfiken om hur andra upplevt det där bebis sen kommit innan BF....

• Svar på tråden Ni som fött innan BF?
  • Kvinna1989

Jag är också nyfiken på detta, berätta gärna era upplevselser! :)

Är själv i vecka 34 ( 33+3 ) nu och har haft väldigt mycket sammandragningar/värkar från och med ca vecka 24, fick spruta med medicin då för att stoppa detta, undrar om de möjligt kan påverka tisigare födsel.

• Anonym (M)

Fullgånget är från vecka 37+0 inte 38+0.

Har läckt mjölk tidigt, haft mycket sammandragningar men fött runt bf två gånger. Har haft en graviditet utan tidiga sammandragningar och fött i v 30.

• Anonym (M)

Att bebisen ligger över på tillväxt har absolut inget med att den kommer tidigare att göra.

• EliS86

Jag födde i vecka 39+2 så alltså 5 dagar före bf. dvs inte alls prematurt eller nåt sånt. Jag mådde toppen och kände ingenting alls förrän två dagar innan hon föddes. Kanske triggat av att jag totalrenoverade en lägenhet där jag både målade och bytte golv hehe men det var först då jag började få jättekonstiga ?hugg? i ena skinkan. Min kompis sa att det kanske var tidiga tecken men jag bara skrattade åt det. På natten gick slempropp och dagen efter hade jag inbokad hinnsvepning (första) och då var jag tydligen redan 3 cm öppen. Födde ett knappt dygn senare.

• Limeblad

Födde v37+5. Hade inga känningar innan, inte en enda sammandragning och hade SF-mått mitt på medellinjen. Men både min mamma och syster födde före BF och det är delvis ärftligt så jag var inställd på att bebisen kunde komma före BF trots första barnet.

• Anonym (Fyra  tidiga)

Jag har fött i v36+0, 36+4, 37+3 och 39+3. 

Första barnet hade jag ingen tanke alls på att jag skulle föda tidigt, trodde mer på att jag skulle gå över. Med andra barnet var jag orolig hela tiden för att föda prematurt och hade många tecken på det. Jag hade dock en väldigt komplicerad graviditet då också. Med trean antog jag helt enkelt att jag skulle föda tidigt, superbesviken när det inte drog igång i v36+. Hade hur många tecken som helst på närstående förlossning ? men hon väntade ju en vecka längre än de andra. Med fyran hade jag massor av tecken, men blev till slut igångsatt.

Svar på tråden Ni som fött innan BF?