• Laman

    Förskoletider, föräldraledig 50%, jobb 50%?

    Hejsan,

    Om man är föräldraledig på 50%, samt jobbar 50% hemifrån (det blir m.a.o. jobb samtidigt som hemma med nytillskottet). Får då äldre syskonet vara på förskolan heldagar eller blir det fortf. 15h/vecka? Vet att det skiljer mellan kommuner men det borde ju finnas några riktlinjer?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Förskoletider, föräldraledig 50%, jobb 50%?
  • Guapa

    Du måste åtminstone få ha barnet på förskola den tid du jobbar + restid till/från förskolan. Så minst 20 timmar + restid om du har 40-timmarveckor som heltid. Sen skiljer det säkert mellan kommuner om du får ha barnet på förskola mer än så.

  • Anonvm

    Jag bjuder på en killgissning.

    15tim tiderna är ju till för att möta barnets behov av att umgås med andra barn.

    "vanlig" barnomsorg är ju för att göra det möjligt för föräldrar att förvärvsarbeta, därför anger man som förälder sitt behov av barnomsorg utifån sina arbetstider+restid.

    Om du arbetar halvtid så borde det in min värld innebära att det är rimligt att barnet går på förskolan enligt ditt behov av barnomsorg utefter dina arbetstider, detta är då mer än 15t/vecka och uppfyller då även barnets behov av kontakt och samspel med andra barn.

    Vem tar hand om den lille de timmar om dagen du jobbar?

  • Laman
    Anonvm skrev 2021-08-01 10:56:51 följande:

    Jag bjuder på en killgissning.

    15tim tiderna är ju till för att möta barnets behov av att umgås med andra barn.

    "vanlig" barnomsorg är ju för att göra det möjligt för föräldrar att förvärvsarbeta, därför anger man som förälder sitt behov av barnomsorg utifån sina arbetstider+restid.

    Om du arbetar halvtid så borde det in min värld innebära att det är rimligt att barnet går på förskolan enligt ditt behov av barnomsorg utefter dina arbetstider, detta är då mer än 15t/vecka och uppfyller då även barnets behov av kontakt och samspel med andra barn.

    Vem tar hand om den lille de timmar om dagen du jobbar?


    Jag jobbar en del när den lille sover. Mannen jobbar även hemifrån men brukar splitta dagen förmiddag/sen kväll då han har amerikanska kunder. Så han hjälper även till.
  • Guapa
    Laman skrev 2021-08-01 11:04:41 följande:

    Jag jobbar en del när den lille sover. Mannen jobbar även hemifrån men brukar splitta dagen förmiddag/sen kväll då han har amerikanska kunder. Så han hjälper även till.


    Smart upplägg! Jag hade nog gjort något liknande om vi fått fler barn. Skönt att inte bryta med jobbet helt under föräldraledigheten. Och kul för pappan att få hänga med mer redan från början. Det är med hemmajobb är ju inte så dumt ändå :)
  • Guapa

    En till sak: i och med att du jobbar har du rätt att själv bestämma vilka tider barnet ska gå på förskola. Är man 100% föräldraledig kan förskolan tvinga en gå vissa tider, ex kl 8-11, vilket är tämligen värdelöst. Det är ju en stor fördel om man själv får bestämma så det passar ens liv bättre.

  • Guapa

    Just det, du har ju rätt till lunch och raster också, så 20 timmar arbete+ restid + lunch + rast = lätt 30 timmar i veckan beroende på hur din arbetsdag ser ut.

  • S23

    Du har rätt till förskola under dina arbetstider. Arbetar du 4 timmar om dagen plus 30 minuter lunch plus 30 minuter resväg så kan således barnet gå på förskola 5 timmar om dagen.

    Vilka tider styrs av ditt schema (vilket jag förstår att du helt styr över själv just nu?)

Svar på tråden Förskoletider, föräldraledig 50%, jobb 50%?