• Fridaemmy

    Gravid trafiklärare

    Är än inte särskilt långt gången i graviditeten (8v) men känner redan rädsla för mitt jobb. Jobbar som trafiklärare och en av riskerna är ju självklart airbag och bälte men det känns mer som ett senare problem. Men sen tänker jag även på tröttheten, virrigheten och illamåendet. Säger åt mina elever att inte sätta sig i bilen om man känner sig ur balans men nu ska jag sitta i 6 månader och inte vara riktigt hemma. Är redan nu inte riktigt mig själv. Någon annan trafiklärare som gått igenom en graviditet? Kan även tillägga att vi längtat efter att bli gravida i 6 år så är nog lite mer nojig än "vanligt"...

  • Svar på tråden Gravid trafiklärare
  • Anonym (Lugnt)
    Fridaemmy skrev 2021-08-01 21:31:45 följande:

    Är än inte särskilt långt gången i graviditeten (8v) men känner redan rädsla för mitt jobb. Jobbar som trafiklärare och en av riskerna är ju självklart airbag och bälte men det känns mer som ett senare problem. Men sen tänker jag även på tröttheten, virrigheten och illamåendet. Säger åt mina elever att inte sätta sig i bilen om man känner sig ur balans men nu ska jag sitta i 6 månader och inte vara riktigt hemma. Är redan nu inte riktigt mig själv. Någon annan trafiklärare som gått igenom en graviditet? Kan även tillägga att vi längtat efter att bli gravida i 6 år så är nog lite mer nojig än "vanligt"...


    Jag hade nog mer oroar mig för covid risker än virrighet osv om det blir en 4e våg.

    Du vet ju inte hur du kommer att må under graviditeten, du kanske mår jättebra och märker inte ens av graviditeten.

    Det finns många gravida som jobbar med andra yrken där dom behöver vara på alerten och många klarar av att jobba länge och märker inte ens av trötthet, virrighet osv.

    Hur många gånger har air bag utlöst de gånger du jobbat innan? Är det en vanlig sak? Air bag går ju att stänga av sen så finns det ju speciella kudd-bälten som man kan införskaffa som skyddar mage från bälte vid krock.

    Finns att beställa på de flesta sidor/affärer.

    Du kan ju mkt väl också bli avstängd från sitt jobb pga covid när du kommer i v.20-22

    Jag tror nog att du mest är nervös över själva graviditeten vilket du har all rätt att vara efter 6år.

    Ta en dag i taget och njut bara så löser sig allt annat runtomkring

    Grattis
  • Anonym (Lokförare)
    Fridaemmy skrev 2021-08-01 21:31:45 följande:

    Är än inte särskilt långt gången i graviditeten (8v) men känner redan rädsla för mitt jobb. Jobbar som trafiklärare och en av riskerna är ju självklart airbag och bälte men det känns mer som ett senare problem. Men sen tänker jag även på tröttheten, virrigheten och illamåendet. Säger åt mina elever att inte sätta sig i bilen om man känner sig ur balans men nu ska jag sitta i 6 månader och inte vara riktigt hemma. Är redan nu inte riktigt mig själv. Någon annan trafiklärare som gått igenom en graviditet? Kan även tillägga att vi längtat efter att bli gravida i 6 år så är nog lite mer nojig än "vanligt"...


    Har en lite liknande situation, jobbar som lokförare och måste alltid vara 100% fokuserad. Bara tillgång till toa vid rast och Måste ju stanna tåget om det skulle bli kris däremellan... håller med ovanstående att det beror ju på hur man mår. Jag är nu i v. 13 och inte mått illa nåt direkt, fått packa med kex osv i väskan för att inte bli för hungrig. Är också nojig pga MA i våras.. Men än så länge har det gått bra, tänker ibland hur jag ska komma upp i tågen från marken på bangårdarna sen med magen men den dagen den sorgen..
  • Louise1991

    Jag är en trafiklärare som gått igenom graviditet, är i vecka 40+1 idag.

    Gick hem den 26 mars när jag var i vecka 21 pga smittorisk..

    Men det var jobbigt att vara illamående på jobbet, mådde rätt illa i första trimestern, men jag tog mig igenom de genom att samla så mycket energi som möjligt, vila, gick å la mig väldigt tidigt på kvällarna för att orka med jobbdagen.

    Jag blev inte virrig men känsligare, och det var tydligt !

    Jag kunde bli ängsligare och mer orolig över elevernas prestationer, nån enstaka elev som jag inte klickade med blev jag känsligare och grubblig över tx .

    Jag oroade mig för den stora magen i slutet ( men nu "räddade" coronan mig från att hamna i den sitsen)

    Men det är viktigt att man som gravid kan nå ratt å ha kontroll, min chef blev sjukskriven eller förbjuden att jobba pga hennes mage hindrade henne från att ha full kontroll från passagerare sidan.

  • Fridaemmy
    Louise1991 skrev 2021-08-06 22:39:18 följande:

    Jag är en trafiklärare som gått igenom graviditet, är i vecka 40+1 idag.

    Gick hem den 26 mars när jag var i vecka 21 pga smittorisk..

    Men det var jobbigt att vara illamående på jobbet, mådde rätt illa i första trimestern, men jag tog mig igenom de genom att samla så mycket energi som möjligt, vila, gick å la mig väldigt tidigt på kvällarna för att orka med jobbdagen.

    Jag blev inte virrig men känsligare, och det var tydligt !

    Jag kunde bli ängsligare och mer orolig över elevernas prestationer, nån enstaka elev som jag inte klickade med blev jag känsligare och grubblig över tx .

    Jag oroade mig för den stora magen i slutet ( men nu "räddade" coronan mig från att hamna i den sitsen)

    Men det är viktigt att man som gravid kan nå ratt å ha kontroll, min chef blev sjukskriven eller förbjuden att jobba pga hennes mage hindrade henne från att ha full kontroll från passagerare sidan.


    Tack för ditt svar! Känns bra att det inte bara är jag som övertänker exakt allt. Har du hunnit ta vaccin? Jag kommer behöva ta det efter v 12 och då känns det inte riktigt som man har samma anledning att vara hemma pga coronan? Tycker de känns jobbigt att ta upp det med chefen då jag vet hur jobbigt det kommer bli för dom andra sen när jag blir hemma..
Svar på tråden Gravid trafiklärare