• Snowis

Behålla barnet eller ej?

Jag har två friska små knyten på 5 och 2 år. Älskar dom och deras pappa över allt på jorden.

Nu, efter alla dessa år hemma så är jag dessutom helt färdigutbildad och längtar ut till jobb.

Men idag, så plussade jag. (3+6)

Tyvärr är jag inte lika ivrig och full av längtan denna gången. Inte så att jag är ledsen men är ?omtumlad?. Sambon däremot strålar!

Hur vet man om man skall behålla eller inte? Eller är det vanligt att man känner såhär när man fått ett gäng ungar redan?

Känner mig dum som ens funderar på abort. Känns som att de inte ens är ett alternativ? Eller är det de?

Någon här inne med erfarenhet?

• Svar på tråden Behålla barnet eller ej?
  • Anonym (Pernilla)

Så det var inte planerat.Du får väl fundera på det en vecka nu.Tvekar du Abort ska du inte göra det.

• Anonym (Ella)

Skyddar ni er inte eller hur kommer det sig att du blev gravid då ni inte planerar fler barn?

Jobbig sits som bara du och din man kan ta beslut om, men ta inget förhastat beslut är mitt råd. Låt det sjunka in först.

• Fröken W

Du har ju fått bra råd redan.

Fundera själv, ventilera med sambon. En plus- och minuslista kan kännas märklig att göra i en sådan här situation men jag tror inte att det är så dumt. Väger någon sida tyngre? Finns det fortfarande tvivel hos dig så kontakta en barnmorska och be om att få komma och prata med henne om dina tankar.

Självklart är abort ett alternativ.

Jag har själv barn som blir 5 resp. 2 i höst. Vi har alltid vetat att vi vill ha två barn. Dock kändes detta ledsamt när yngsta var bebis och jag tänkte tanken att jag inte skulle få uppleva bebistiden, förlossning och amning igen efter det barnet.

Jag valde att sätta in en spiral när yngsta var närmare 4 månader, men tänkte också att skulle jag bli oplanerat gravid trots detta så skulle det vara välkommet.

Idag är jag inte lika säker. Skulle jag bara låta hjärtat bestämma så skulle vi ha ett barn till. Men kopplar jag på hjärnan så känner jag verkligen att vi är klara. Jag tror inte att vi skulle orka ge ett tredje barn den uppmärksamhet och energi som vi ger våra nuvarande.

Stort och svårt beslut, men som de andra skrivit: tänk efter ordentligt så du inte gör något förhastat.

• Anonym (Rakt på sak)

Om man känner sig osäker så säg nej, dvs gör abort. Om du verkligen ville ha det här barnet så skulle du känna det, kanske inte på en gång och säkert med blandade känslor, men det skulle ändå kännas ok i grunden att du är gravid nu. Utifrån vad du skriver nu så låter det inte som att du är redo, men ge det nån vecka och känn efter. Du ska bara behålla om det känns rätt för dig, inte för sambons skull. Det är ett liv man sätter till världen, med allt ansvar det innebär.

Svar på tråden Behålla barnet eller ej?